Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS inför tredje klass i luften

#1 2004-08-23, 19:58
M2k
Flygbolaget SAS inför en tredje klass på vissa av Europalinjerna.

Tredjeklasspassagerarna att sitta längst bak i flygplanet, ekonomiklasspassagerarna i mitten och businessclasspassagerarna längst fram.

Systemet med tre klasser skulle vara ett sätt att få flygbolagets dåliga ekonomi på fötter.

SAS var först med att införa billigare flygstolar när flygbolaget 1952 inrättade Turistklassavdelningen i sina flygplan.

ref. http://www.nyteknik.se/art/35664


edit. Flygbolaget SAS överväger att installera nya säten i sina flygplan. Sätena ska kunna göras om till sängar på långdistansflygningar. SAS följer i så fall fall efter konkurrenten Finnair som i fredags bestämde sig för att investera i liknande säten. Resenärerna måste dock lösa biljett i affärsklass för att få sova liggande. Som DI tidigare har berättat överväger SAS också att återinföra det så kallade skynket som tydligare delar av flygplanen i affärs- och ekonomiklass. Beslut både om skynke och nya säten väntas senare i höst.
ref.
http://di.se/Scripts/di/index.asp?DEMOShow=1&PortfShow=0&saljTextShow=



Varför inte en fjärde klass, för att erbjuda ett påvert, men ännu billigare alternativ - ståplats? Kan man stå på en idrottsläktare i några timmar, så går det lika bra i ett flygplan, särskilt om det betalar sig.
#2 2004-08-23, 20:56
Air Express
SAS införde inte turistklassen utan införde dom olika klasserna. Före det fanns det bara en klass.

Skynke mellan business class och economy class finns på Scandinavian Airlines.
#3 2004-08-23, 23:08
Krungthep
SAS problem rättas inte till med att återinföra tre klasser i flygplanen. Kommer bara att kosta en massa stålar, plus att man givetvis ska satsa på en massiv reklamkampanj för att sälja in nymodigheten.

SAS problem kan sammanfattas i att man erbjuder en produkt till ett pris som folk inte vill betala.

Inom fem år heter SAS Lufthansa Nordic om de tomtarna som styr bolaget nu får vara kvar.

Kanske lika bra det förresten?
#4 2004-09-17, 03:27
keeso
Det har ju alltid funnits 3 klasser. Iaf på de större flighterna mellan atlanten etc.

Monkey class = Vanliga stolar , som utgör 80% av planet ....

Economy = Separat avdelning i framre delen av planet , större stolar och komfort men ej samma service som i 1st

Business/First = Längst fram , med bäst service .. stora stolar .. enorm service , val av mat och så vidare.

Man för ju vad man betalar för , så sluta tjafsa
#5 2004-09-17, 03:41
BlueDuck
Ursprungligen postat av keeso
Det har ju alltid funnits 3 klasser. Iaf på de större flighterna mellan atlanten etc.

Monkey class = Vanliga stolar , som utgör 80% av planet ....

Economy = Separat avdelning i framre delen av planet , större stolar och komfort men ej samma service som i 1st

Business/First = Längst fram , med bäst service .. stora stolar .. enorm service , val av mat och så vidare.

Man för ju vad man betalar för , så sluta tjafsa


Jag tror du har fått lite om bakfoten... Economy är ingen separat avdelning..
De gånger jag har rest har jag flugit economy, vilket utgör den största delen av planet, ungefär som du beskriver "monkey class". Jag har aldrig sett eller varit med om ett billigare alternativ än economy. Däremot har dom ibland delat upp business och first class i 2 olika delar av planet.
#6 2004-09-21, 18:01
Air Express
Economy är visst en separat avdelning. Vad man menar med separerat kan variera men rent tekniskt så ser man alltid economy som en separat del i kabinen. Hos många bolag finns economy-, business- och firstclass, på inter-contflygningar. Hos vissa finns det dock bara business- och economyclass. SAS har businessclass, economyclass och economy extra.