Ursprungligen postat av Cliffak
Ursprungligen postat av Metroper
Mer specifikt så kör Air China med en B777-200 på CA912 ARN-PEK, vilket innebär att det är ett av deras äldre plan som har den gamla kabinlayouten. Alltså, ingen individuell IFE ("egen teve"), sliten interiör och generellt sett precis så kasst som priserna föranleder. Och jag antar att TS fått fram urvalet Air China och Aerosvit just genom att söka på de billigaste flygresorna till Bangkok från Arlanda.
Aerosvit är dessutom såpass stenårders att inte ens business class på deras B767 (enda långdistansplanet de har i flottan) har egna tv-skärmar. Istället får man en bärbar dvd-spelare...
Att välja mellan dessa två är lite av ett pest/kolera-dilemma, som leder i bevis att kolera är lindrigare och att Air China är det bättre valet av den enkla anledningen att Peking är en hypermodern om än stressig och gigantisk flygplats medan Kiev är ett skämt som inte ens har jetways (= åka buss ut till planet) till de flesta av sina gates. Och så är en B777 med kass standard bättre än en B767 med kass standard då B777 är större, luftigare, tystare och snabbare.
TS och hans kompisar kan förvänta sig samma standard som ekonomiklass på internationella flygningar för 10 år sedan. Med andra ord inte märkbart annorlunda gentemot ekonomiklass idag, utom just på elektronikfronten. Men så ska man väl inte heller förvänta sig särskilt mycket då både Air China och Aerosvit utgör del av lågprisalternativen till Thailand. Finns liksom en anledning till att SAS och THAI är dyrare.