Hitta diskussioner med liknande innehåll

American Airlines i konkurs?

#1 2011-11-29, 23:25
gaston116
#2 2011-11-29, 23:54
Mr.Maaze
Synd att ett så pass anrikt och stort flygbolag ska behöva sättas i konkurs. Men med allt dyrare bränslepriser och billigare biljetter gör ju att marginalen inte blir mycket att hänga i granen.
#3 2011-11-29, 23:58
Rhododendron
Mycket tråkigt!
Vad ska man nu säga när man får AA i poker?
#4 2011-11-30, 00:05
hmm jag skall flyga med AA den 11e, hoppas inte det blir några problem...
#5 2011-11-30, 01:24
Weaverworld
AA har ansökt om Kapitel 11 konkursskydd, inte kapitel 7 konkurs.
AA är faktiskt det enda större flygbolag som inte gått genom en strukturförändring genom kapitel 11 sedan 9/11. United ansökte om kapitel 11 i December 2002, Delta slutet av 2006 så det handlar inte om att AMR kommer att försvinna helt.

Kapitel 11 konkursskydd används flitigt för att omorganisera och avsluta kontrakt som är dåliga, exempelvis kan löner omförhandlas etc. AA kommer att fortsätta flyga som vanligt under konkursskyddet.
#6 2011-11-30, 11:44
DAL1
Tycker det är tråkigt att det går dåligt för AA. Men som tidigare sagts måste väl även AA tillslut gå igenom en förändring. med lite tur blir AA mycket bättre efter denna förändring.
#7 2011-12-01, 15:23
liteon1
Ursprungligen postat av Weaverworld
AA har ansökt om Kapitel 11 konkursskydd, inte kapitel 7 konkurs.
AA är faktiskt det enda större flygbolag som inte gått genom en strukturförändring genom kapitel 11 sedan 9/11. United ansökte om kapitel 11 i December 2002, Delta slutet av 2006 så det handlar inte om att AMR kommer att försvinna helt.

Kapitel 11 konkursskydd används flitigt för att omorganisera och avsluta kontrakt som är dåliga, exempelvis kan löner omförhandlas etc. AA kommer att fortsätta flyga som vanligt under konkursskyddet.


Precos som Weaverworld säger, så har de ansökt om kokursskydd inte om konkurs.
#8 2011-12-01, 22:27
nickepicke77
Allt verkade vara som vanligt igår kväll i AA-terminalen på JFK. Var i Orlando för ett par dagar sedan och flyget dit och hem, båda Boeing 757, var fyllda till sista plats.
Ofta är det väl så att större företag i USA ofta har samlat på sig en massa kostnader för pensioner, sjukförsäkringar etc i tider med brist på arbetskraft. Bra villkor för de anställda, men på sikt kan det bli svårt för företagen. Har för mig att jag hört någon siffra på 2-siffrigt antal procent av kostnaden som GM hade per bil. Lägg sedan till bränslepriser mm...
#9 2011-12-02, 12:37
DAL1
Ursprungligen postat av nickepicke77
Allt verkade vara som vanligt igår kväll i AA-terminalen på JFK. Var i Orlando för ett par dagar sedan och flyget dit och hem, båda Boeing 757, var fyllda till sista plats.
Ofta är det väl så att större företag i USA ofta har samlat på sig en massa kostnader för pensioner, sjukförsäkringar etc i tider med brist på arbetskraft. Bra villkor för de anställda, men på sikt kan det bli svårt för företagen. Har för mig att jag hört någon siffra på 2-siffrigt antal procent av kostnaden som GM hade per bil. Lägg sedan till bränslepriser mm...

Tror just att de höga bränslepriserna kan ha bidragit till en sämre ekonomi för AA.
#10 2012-01-02, 04:19
ut med fackliga avtal, in med stafettpiloter och flygmekaniker.

Chapter 11 används när man vill bryta sina åtaganden gentemot de anställda och säga upp personal i överflöd för att sen hyra in dem till underpris.

American airlines kommer inte försvinna, de lär bara sälja av de ruttna avgångarna och behålla de viktiga hubbarna.
tex washington -la-newyork-toronto-chicago-dallas-frankfurt-london-paris-tokyo