Hitta diskussioner med liknande innehåll

Jag vill till Dortmund

#1 2014-10-15, 17:57
johankkk
Hejsan, jag och tre kompanjoner vill till Dortmund för att kolla fotboll. Vi reser ifrån Blekinge, alternativt Malmö om det blir lättare.

Vår första tanke var att flyga ifrån Kastrup, det kostade ca. 1000kr/person T/R. Helt överkomligt, ungefär som att åka till Stockholm. Vi kollade även tåg, det kostade ca. 1400kr/person T/R. Men om vi istället bilar dit räknar vi med ca. 1200kr totalt hem och dit i dieselkostnad baserat på att vi åker en Volvo D2a som snittar 0.4l/milen. Det är trots allt 740km motorväg vilket blir billigt och bra.

Nu till frågan, vad tror ni på? Kommer vi spara så mycket genom att åka bil, jag tänker broavgift Sverige-Danmark, båten Danmark-Tyskland, parkering osv. Är det någon som har erfarenhet om detta? Kanske t.o.m. är vägtullar eller liknande som kostar.

Bara forsla in med råd, har ni något bättre förslag så skriv gärna!!

Ha d gott
#2 2014-10-15, 17:58
gato12
Klart som fan ni ska åka bil!

Då kan ni ju lasta in öl också.
#3 2014-10-15, 18:16
RingInteSnuten
Ursprungligen postat av gato12
Klart som fan ni ska åka bil!

Då kan ni ju lasta in öl också.


Detta!

Samt att åker ni bil får ni även se naturen, göra lite av en resa av det helt enkelt.

Fan, flyga är man ju jävulskt trött på...
#4 2014-10-15, 18:35
Louise
En kontantbiljett på Øresundsbron kostar 400 kr per bil, t/r blir det 800 kr.

Köper man ett s k bropass dessförinnan, 340 kr per år, kostar varje överfart 188 kr. Man får då en liten transponder att sätta på vindrutans insida; pengarna dras från ditt VISA-kort när du kör igenom vägspärren på den svenska sidan. Ni skulle alltså spara en liten slant på att köpa en sån, men kom i så fall ihåg att avsluta abonnemanget innan året tagit slut, om du inte vill använda den igen.
http://se.oresundsbron.com/page/925

Färjan Rødby-Puttgarden kostar mellan 60 och 90 EURO på plats, hemsidan är inte så generös med prisuppgifter.
http://www.scandlines.dk/billetter/billettyper-og-priser/rodby-puttgarden.aspx
Har ni skaffat ett bropass för Øresundsbron blir det lite billigare om ni låter transpondern sitta vid backspegeln när ni köper biljetten.

Vägtullar behöver ni inte räkna med om ni inte får för er att köra vidare till Österrike eller Schweiz.
#5 2014-10-15, 20:11
MrWeedberg
Jag hade helt klart tagit bilen. Även om det med broavgift och färja kanske inte blir lika billigt blir det något helt annat.

Som RingInteSnuten säger, gör en resa av det, lassa på öl i mängder.
Glöm inte välja rätt match bara!
#6 2014-10-15, 20:12
minhembiogubbe
en roadtrip är alltid en roadtrip.
Om ni har en bil ni kan lita på så hade i vilket fall jag tagit bilen.
#7 2014-10-15, 20:21
TorkelTrottoarkant
Ursprungligen postat av minhembiogubbe
en roadtrip är alltid en roadtrip.
Om ni har en bil ni kan lita på så hade i vilket fall jag tagit bilen.


Håller med, en roadtrip med ett skönt gäng kan aldrig gå fel.
#8 2014-10-15, 21:54
BAB7
Ursprungligen postat av johankkk
Men om vi istället bilar dit räknar vi med ca. 1200kr totalt hem och dit i dieselkostnad baserat på att vi åker en Volvo D2a som snittar 0.4l/milen. Det är trots allt 740km motorväg vilket blir billigt och bra.

Nu till frågan, vad tror ni på? Kommer vi spara så mycket genom att åka bil, jag tänker broavgift Sverige-Danmark, båten Danmark-Tyskland, parkering osv. Är det någon som har erfarenhet om detta? Kanske t.o.m. är vägtullar eller liknande som kostar.

Bara forsla in med råd, har ni något bättre förslag så skriv gärna!!

Ha d gott


Kör ni under dagtid så kommer ni tyvärr att ha en betydligt högre snittförbrukning. Från Hamburg och söderut är det slut på det roliga, oavsett om ni väljer att köra A1, eller A7 och sen A2:an så lär ni tillbringa timmar i köer på motorvägen i ett snittempo på 0-30 km/h, förbrukningen skjuter då i höjden och räkna med runt 0,8-0,9 istället.

Ni måste även ha ett miljömärke till bilen, Dortmund kräver grönt miljömärke, en Volvo med D2 motor är berättigad till ett grönt märke så det är lugnt men beställ det online så slipper ni lägga tid på det när ni kommer till Tyskland.

Utan miljömärke får ni inte köra in i staden, böterna ligger på 80 euro.
#9 2014-10-15, 22:28
Louise
Ursprungligen postat av BAB7
Kör ni under dagtid så kommer ni tyvärr att ha en betydligt högre snittförbrukning. Från Hamburg och söderut är det slut på det roliga, oavsett om ni väljer att köra A1, eller A7 och sen A2:an så lär ni tillbringa timmar i köer på motorvägen i ett snittempo på 0-30 km/h, förbrukningen skjuter då i höjden och räkna med runt 0,8-0,9 istället.

Ni måste även ha ett miljömärke till bilen, Dortmund kräver grönt miljömärke, en Volvo med D2 motor är berättigad till ett grönt märke så det är lugnt men beställ det online så slipper ni lägga tid på det när ni kommer till Tyskland.

Utan miljömärke får ni inte köra in i staden, böterna ligger på 80 euro.

Detta stämmer, kan jag intyga, fast böterna ligger tydligen på 40 EURO.

"Miljöplakett" kallar de det på svenska. Svenskar kan beställa dem här: http://www.miljoeplakett.se/se/miljoeplakett.html

Själv har jag kört runt med en svenskregistrerad bil i tyska miljözoner utan miljöplakett av och till i några år, hittills har jag inte fått några böter. Men ni kan ju ha otur.

Beträffande framkomlighet går det generellt betydligt fortare kvälls/nattetid eller söndagar (när lastbilarna inte får köra).
#10 2014-10-15, 22:50
BAB7
Ursprungligen postat av Louise
Detta stämmer, kan jag intyga, fast böterna ligger på 40 EURO.


Nej, böterna är höjda till 80 euro.

https://www.bussgeldkatalog.org/umweltschutz-sauberkeit/