Hitta diskussioner med liknande innehåll

Orealistisk backpacker-plan för SOA eller genomförbart?

#1 2015-01-18, 09:20
Tjena gott folk!
Har bestämt mig för att backpacka längs SOA under april-maj å har tänkt ut en ungefärlig resrutt jag tänkte dra nu (varning för mycket text), men vill bara förvarna om att jag vet att den kanske verkar lite för mycket med min planerade budget&restid, but still;

Planen; Indien->Nepal->Burma->Laos->Kambodja->Vietnam->Filippinerna


Tänkte flyga härifrån till Indien, där jag ämna att spendera huvuddelen av min tid (tänkte nånstans mellan 3-4 veckor kanske?), för att därifrån dra till Nepal å se bergen/nån by där i bara 3-4 dar, sen ta tåg/buss till Burma/Myanmar å spendera kanske 4-5 dar där med å bara se vad som finns liksom, innan jag tar tåg(?) till Laos.
Väl framme i Laos tänkte jag köpa en second-hand moppe/lätt-mc/liknande för att dra genom landet, ner till Kambodja, köra flodbåten därifrån till Vietnam, åka upp genom en del av Vietnam med, för att sist ta en båt över till Filippinerna å direkt dra ut till Malapascua för att till sist ta ett dykcert innan jag flyger hem igen
Så, på en skala 1-10 hur löjliga är mina förhoppningar att hinna/ha råd med allt detta?

Tänkte att det kanske skulle ta typ 2 månader i och med att jag "bara" reser igenom Laos, Vietnam å Kambodja (så typ dryga 2 veckor totalt för dem) och bara spenderar några dar var i Nepal/Burma?
Budgeten undrar jag också vad ni tycker, har som sagt 30k säkrade för resan (inkl flyg som kmr kosta ungefär 8k totalt estimerar jag) och kan ev. kanske ordna ytterligare 10k men tror ni det kan funka med 30?

Bonusfrågor;
Hur några är dom med körkort i länderna jag vill åka genom? (haver inget själv)
Vad behöver jag tänka på om jag gör det här själv å aldrig backpackat/varit i asien innan?
Finns det något superställe ni bara måste rekommendera så tar jag emot dessa tips tacksamt också!

En slängkyss till alla vänliga själar som läst igenom allt å orkar hjälpa en litee vilse backpacker&asien-oskuld!
#2 2015-01-18, 14:13
christery
Utan att ha gjort den turen själv så skulle min personliga planering stannat på Indien+Nepal.

Du får ett 6mån visum till Indien, det är ganska billigt att resa runt med tåg och landet är stort.
Med dual entry så kan du göra en tripp till Nepal när vädret är som gynnsammast.

Men flänga som ett skållat troll över flera länder har jag i alla fall slutat med.
Vill kunna stanna till på ett ställe jag trivs på i 2-3v och sen masa mig vidare, kikade ju lite på Kambodja i en månad och hann inte med så mycket där heller, hoppar över turistfällorna och bor lite enklare. Försöker hitta ställen som inte är så förstörda av turister och höga priser, men kan sen ta en "semester" på nån turiststrand ett tag åxå.

Ner efter ena sidan av Indien och upp efter den andra+nepal (under den gynnsammaste delen av din vistelse, klimatmässigt sett) tror jag ett par månader räcker till. Eller det hade varit så jag hade gjort. Sen hade jag låtit pengarna styra hur länge jag stannar, då Indien nu tillåter dig att vara där i 6 månader. Sen har du lite länder kvar att utforska, dom finns nog kvar.
#3 2015-01-18, 14:58
Det är alldeles för mycket ställen. Enligt din planering ska du vara i 6 länder på en månad. Ska du hinna med det kommer du sitta på diverse transporter 90% av tiden. Är du inte intresserad av att se länderna lite också? :|

Om du ska resa genom Laos, Kambodja och Vietnam på två veckor där du ska åka motorcykel kommer du i princip få åka nonstop hela tiden. Vägarna är långt ifrån jämförbara med Svenska och det tar mycket mycket längre tid att ta sig fram än vad man kan tro när man tittar på en karta. Personligen skulle jag inte spendera mindre än två veckor i något av länderna, känns inte som man hinner se något om man spenderar mindre. Då spenderar jag hellre längre tid i ett annat land och får upptäcka det mer.

Jag tror inte ens du får åka in landvägen till Burma om du inte har något speciellt tillstånd. Om jag inte minns fel är det bara flyg som gäller för "vanliga" turister.

Budgeten ska nog fungera även fast det är svårt att säga då transporter är bland det dyraste på sådana här resor och du kommer behöva transporteras mycket och ofta.

Angående körkotet så är vissa länder är det bara att tuta och köra i medan i andra måste du har godkänt körkort och i andra är det lite oklart och beroende på vilket humör polisen är på. Uselt svar jag vet. Laos körde jag mycket motorcykel utan körkort, medan man i Vietnam ska vara tvungen att ha ett Vietnamesiskt körkort, även fast många turister skiter i det. Polisen kan tekniskt sett ta dig dock.

Personligen skulle jag stryka åtminstone hälften av länderna om jag var du.
#4 2015-01-19, 05:52
Haha jo, e medveten om att min plan va lite galen men faan va det e svårt att välja första gången! Vill ju bara ö.v.e.r.a.l.l.t
Men för att adressera er personligen;
Christerytror def. du är en mycket mer ruttad resenär än mig (rest en del, men oftast inte för långt ifrån EU) å att du därför har en mer avslappnad reseattityd, jag kmr nog ha svårt att inte vilja se lite mer än Indien å Nepal under 2 månader (speciellt i o m att jag vill ta mitt dykcert i Fili), that been said, så e det klart att jag kmr stanna i Indien hela resan om jag nu inte skulle känna mig "nöjd" med landet än liksom

Busstation Jo, det där med 3 länder på 2 veckor var nog "lite" naivt å snarare drömmar än realistiska mål hehe

Efter lite inre debatterande så har jag tillslut valt att välja bort Burma, Kambodja och Vietnam, så att det ist blir Indien->Nepal->Laos->Filippinerna där jag åker ut från Laos till nån stad i Vietnam för att sen ta båt över (ska försöka leta upp vart nåt sådant finns online - men om ni vet får ni gärna nämna det). Verkar fan vara oförmögen att skära ner mer än så, så det måste duga!

Då blir det alltså Indien+Nepal 1 månad, 2-3 veckor i Laos å 1-2 veckor i Fili (åker ju egentligen dit för dykcertet), vad sägs om denna plan då? Så tänkte jag att jag ändå inte ska stressa, utan fastnar jag för något land när jag väl är där så kan jag ju alltid bara stanna - har ändå ingen bokad returbiljett, det borde väl funka någorlunda eller?

Lite extra-funderingar;
1. Bör jag köpa en moppe/lätt-mc i Indien eller Laos (om alls) tycker ni? Fördelen tänkte jag skulle bli att man kan se alla mer "gömda" ställen mellan alla huvudattraktioner i t.ex. Indien, men nackdelen tänker jag är att ens mobilitet blir klumpigare, t.ex. om jag vill åka från södra Indien upp till norr..får jag ens ha den på tåget då?
2. Om jag nu lyckas dryga ut budgeten med ytterligare 10 k...tror ni jag kan stanna ytterligare 1 månad eller? Kan ju tillägga att jag inte är kräsen alls, så sovsalar å billigt gatukök bör passa mig finfint, bara ställena inte är helt jävla kryp-fyllda...funkar inte så jättebra med kryp
3. En sista fundering, tror ni jag allmänt kan klara mig på 20k längre än 2 månader om jag nu inte flänger omkring så jävla mycket mer?

Blev nog lite mycket text igen...men faan, det är en jävla massa frågetecken i huvudet just nu!
#5 2015-01-19, 10:20
Ursprungligen postat av MrLate25

Så, på en skala 1-10 hur löjliga är mina förhoppningar att hinna/ha råd med allt detta?


0 (eller elva)

Gränsen Myanmar - Laos är stängd. Det går numera resa landvägen Indien - Myanmar - Thailand, men det är nog inget för dig denna gången, om jag ska vara ärlig.

Lugna ner dig lite är mitt främsta råd. Jag skulle nog ha rest Nepal-Bangkok-Manila och även struntat i Laos. Överreklamerat land enligt mig - eller ja, med tanke på ditt schema. Och en månad i Indien PLUS Nepal och sen vara beredd på att lägga tre veckor i ganska bleka Laos? Njae.
#6 2015-01-22, 08:25
Ursprungligen postat av fujian


0 (eller elva)

Gränsen Myanmar - Laos är stängd. Det går numera resa landvägen Indien - Myanmar - Thailand, men det är nog inget för dig denna gången, om jag ska vara ärlig.

Lugna ner dig lite är mitt främsta råd. Jag skulle nog ha rest Nepal-Bangkok-Manila och även struntat i Laos. Överreklamerat land enligt mig - eller ja, med tanke på ditt schema. Och en månad i Indien PLUS Nepal och sen vara beredd på att lägga tre veckor i ganska bleka Laos? Njae.


Hahaha, aj, den sved!
Jo, som sagt, så vet jag att jag är lite för ivrig, men jag planerar (förhoppningsvis) att börja plugga medicin till nästa år, så jag har inte sådär jättemycket tid (för att inte tala om pengar) innan jag blir ganska så låst
Men jag ser att du har rest en jäävla massa (skön sida btw - subscribade direkt efter att läst ditt cv), så man bör väl lita på ditt omdöme

Men du föreslår alltså att jag reser genom bangkok direkt ut till manila? Hur funkar det då, går det något/n spec tåg/buss från nånstans i nepal hela vägen till thailand som du är medveten om? Eller är det bara att dela upp det hela i en massa kortare resor?
Finns det förövrigt några andra gränser mellan indien å vietnam som är stängda?
#7 2015-01-22, 08:33
JuliaFleur
Spontant utan att ha läst alla svar om vad som inte går rent fysiskt så föreslår jag att du lugnar dig och inser att det är för kort tid för att uppleva platserna. Visst om du vill bocka av en lista "där har jag varit" typ. Men inte annars.
#8 2015-01-22, 20:35
Ursprungligen postat av MrLate25

Men du föreslår alltså att jag reser genom bangkok direkt ut till manila? Hur funkar det då, går det något/n spec tåg/buss från nånstans i nepal hela vägen till thailand som du är medveten om? Eller är det bara att dela upp det hela i en massa kortare resor?


Det mest realistiska är att du flyger från Katmandu till Bangkok och reser runt i Thailand ett tag och sen flyger till Manila. (Jag är 99% säker på att ett inte går färjor från Vietnam/Kambodja eller Thailand till Filippinerna - kanske kan du köpa en plats på ett fraktfartyg, men det är mycket dyrare än att flyga).

Det går inte buss eller tåg från Nepal till Thailand. Nu har som sagt gränsen öppnat, men den är inte vidöppen. Du måste tänka på att det varit en av subkulturens heliga graaler att ta sig landvägen mellan Indien/Nepal och Sydostasien. Det har varit stängt i decennier, troligen sen andra världskriget. Namn som Ledo Road och Stilwell road ger mig i det närmaste gåshud. Andra liknande områden är såklart Darien Gap mellan Panama och Colombia, men även de olika teoretiska rutterna mellan Västafrika och Östafrika. Zilov Gap i Sibierien var en mindre känd. Slutsatsen är att det inte bara är att hoppa på en buss. Men som sagt, det går nu och du kan följa i dessa fotspår (engelska efter den ryska artikeln) http://www.indostan.ru/forum/26_23441_0.html

Finns det förövrigt några andra gränser mellan indien å vietnam som är stängda?


Alla gränsövergångar mellan Indien och Kina är stängda. (förutom t ex Nathu La - men passet är bara öppet för lokalbor). Alla gränsövergångar mellan Bangladesh och Myanmar (Burma) är stängda. Mellan Nepal och Tibet (Kina) kan du eventuellt åka på en guidad tour och kanske kan du fortsätta denna till Chengdu och sen är det fritt fram. Det finns en gränsövergång mellan Kina och Myanmar som är öppen, men du måste ha guide på Myanmars sida. Det går nog organisera i Kunming. Eller...äh.. egentligen har du tre val:

1) Indien-Pakistan-Kina och ta dig runt Tibet via Xinjiang, Qinghai och Sischuan och Yunnan. Sen över till Laos.

2) Gör som i den ryska länken.

3) Flyg till Bangkok eller Chiang Mai från tex Katmandu, Delhi eller Dhaka. Med eller utan stop i Myanmar.
#9 2015-01-26, 14:19
Ursprungligen postat av JuliaFleur

Hård sanning

Haha, jo tack, jag har fått det ganska tydligt förklarat för mig. Jag tävlar förvisso i flest besökta länder med en vän ( ) men tänker fan inte missa å uppleva länderna bara för att vinna

Ursprungligen postat av fujian

(Tack för det väldigt utförliga svaret!)

Efter att ha läst dina råd och letat omkring och läst på diverse sidor, så har jag nog kommit fram till min lösning;
Jag ska helt enkelt dra en enkelbiljett till Indien med cirkus 20 på kontot å kolla vart fan jag hamnar
Verkar bli för mycket exakt planering annars, å jag blir så osäker på rutten, har inget intresse alls att besöka thailand (denna resa), å Kina planerar jag som en egen resa. Kanske kör på den ryska länken (lite beroende på hur min ekonomi ser ut när jag börjar närma mig slutet av Indien-kapitlet), men annars kmr jag nog få köra Indien-Nepal-Fili utan att klämma in nåt mer (vilket kanske är en bra sak)
Du råkar inte veta vad biljetter inom SOA brukar kosta? T.ex. delhi/katmandu till bangkok

Sist men inte minst, du som ändå rest en hel del på egen hand - vad finns det för grejer jag bör förbereda mig inför som ensam resenär för första gången å spec nu när jag drar till just Indien&SOA?

Andra; Känn er fria att svara på den här sista frågan, då det är en av de som jag sitter å grubblar mest på.
#10 2015-02-14, 12:39
Fredas
Ursprungligen postat av MrLate25
Haha, jo tack, jag har fått det ganska tydligt förklarat för mig. Jag tävlar förvisso i flest besökta länder med en vän ( ) men tänker fan inte missa å uppleva länderna bara för att vinna


Efter att ha läst dina råd och letat omkring och läst på diverse sidor, så har jag nog kommit fram till min lösning;
Jag ska helt enkelt dra en enkelbiljett till Indien med cirkus 20 på kontot å kolla vart fan jag hamnar
Verkar bli för mycket exakt planering annars, å jag blir så osäker på rutten, har inget intresse alls att besöka thailand (denna resa), å Kina planerar jag som en egen resa. Kanske kör på den ryska länken (lite beroende på hur min ekonomi ser ut när jag börjar närma mig slutet av Indien-kapitlet), men annars kmr jag nog få köra Indien-Nepal-Fili utan att klämma in nåt mer (vilket kanske är en bra sak)
Du råkar inte veta vad biljetter inom SOA brukar kosta? T.ex. delhi/katmandu till bangkok

Sist men inte minst, du som ändå rest en hel del på egen hand - vad finns det för grejer jag bör förbereda mig inför som ensam resenär för första gången å spec nu när jag drar till just Indien&SOA?

Andra; Känn er fria att svara på den här sista frågan, då det är en av de som jag sitter å grubblar mest på.


När jag rest i Asien (framförallt ostasien) brukar biljetter mellan olika städer/länder lite höftat ligga på mellan 1,000-1,500 kr, så det är väl ungefär vad du bör förvänta dig. Ska inte säga att det gäller till 100 procent för alla resmål, kan säkerligen vara rejält mycket billigare och dyrare, men detta är som sagt min upplevelse av priserna.

Som ensam resenär brukar jag alltid köpa guidebok för de aktuella länder jag ska åka till. Vet att vissa har något emot Lonely Planet, men jag tycker att funkar för att ha med som grund.
En smartphone för att ansluta med till eventuellt hotells wifi är mycket smidigt, framförallt om man inte har en förplanerad rutt och vill boka hotell bara några dagar innan man tar sig till nästa stad.
Jag har alltid med mig ett VISA-kort och ett MasterCard (ICA-banken), för att försäkra mig om att alltid ha ett kort som funkar (och om ett blir stulet, så har man ett i reserv).


Till er som redan varit i Nepal: Jobbar för att åka dit till sommaren några veckor i juli, vilket klimat bör man vänta sig?