Hitta diskussioner med liknande innehåll

Någon som bott eller bor i Vancouver Kanada?

#1 2016-02-24, 12:35
Hej!
Jag har hört att Kanada ska vara ett toppen bra land att leva i
och vore bra med lite tips om Vancouver.Jag har bara landat
där med flyg för vidare färd ner till Seattle så såg inte så mycket
av staden eller Kanada:
Hur är det att leva i Kanada hur är klimatet hur är folket,jag
alla tips är bra.
Funderar på att lämna Sverige det är inte längre det Sverige
jag önskar mig.

Tacksam för svar.
#2 2016-02-24, 12:37
Nighthawk1976
Har kusiner där, de har bott där i ca 7 år nu. De trivs jätte bra faktiskt, bor lite utanför stan i en fin villa!
Vad jag hört från dom är det enheldel svenskar som bosatt sig där!
#3 2016-02-24, 13:47
Fantasticfoxy
Ursprungligen postat av RoadmanUSA
Hej!
Jag har hört att Kanada ska vara ett toppen bra land att leva i
och vore bra med lite tips om Vancouver.Jag har bara landat
där med flyg för vidare färd ner till Seattle så såg inte så mycket
av staden eller Kanada:
Hur är det att leva i Kanada hur är klimatet hur är folket,jag
alla tips är bra.
Funderar på att lämna Sverige det är inte längre det Sverige
jag önskar mig.

Tacksam för svar.


Först och främst hur gammal är du? Det är inte så att du bara kan flytta till Kanada och bosätta dig där, du måste lösa ett visum. Är du under 30 kan du dock lösa ett utbytesvisum och söka jobb på plats men är du över 30 så måste du först ha en arbetsgivare i Kanada som är villig att sponsra dig med ett visum.
#4 2016-02-24, 21:40
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy


Först och främst hur gammal är du? Det är inte så att du bara kan flytta till Kanada och bosätta dig där, du måste lösa ett visum. Är du under 30 kan du dock lösa ett utbytesvisum och söka jobb på plats men är du över 30 så måste du först ha en arbetsgivare i Kanada som är villig att sponsra dig med ett visum.


Den biten är redan klar,har redan varit i kontakt med Kanadas ambassad
och fått svar så vet hur den biten fungerar.
Det är lite annat som jag skrev och undrar över,är det dyrt att leva där
lägenheter hyra klimat hur är folk där mm.
#5 2016-02-28, 11:53
Ursprungligen postat av RoadmanUSA
Hej!
Jag har hört att Kanada ska vara ett toppen bra land att leva i
och vore bra med lite tips om Vancouver.Jag har bara landat
där med flyg för vidare färd ner till Seattle så såg inte så mycket
av staden eller Kanada:
Hur är det att leva i Kanada hur är klimatet hur är folket,jag
alla tips är bra.
Funderar på att lämna Sverige det är inte längre det Sverige
jag önskar mig.

Tacksam för svar.


Trist,,, dåligt med svar om detta!
#6 2016-03-14, 16:32
spknoise
Jag rekommenderar absolut Vancouver eller Kanada överhuvudaget! Ett land med höglevnadsstandard, trevligt folk, liberalt och bra arbetsmarknad. Ska du bo i Vancouver så borde kolla efter lägenheter runt West End, ett område nära downtown men ändå ett lugnt ställe på samma gång. Området är till en början en samlingsplats för gaykulturen men på senare är det blandat.

Davie Street har en del barer att erbjuda, så som Score On Davie, The Capital, Celebrities. Granville Street är stadens rövhål om man säger så, mycket förortsungar som kommer och allmänt grisar sig. Känns mer otryggt på natten där än tex East Hastings.

Gastown är också rätt skönt med en barer som Lamplighter och Cambie Pub med bra priser
#7 2016-03-15, 02:28
TransplantedSwede
Jag har bott i Greater Vancouver i snart 17 år. Jag har bott här hela mitt vuxna liv och kan därför inte riktigt jämföra hur det är att leva här jämfört med ett vuxenliv i Sverige.

Alla provinser i Kanada sätter sina egna lagar om det mesta som hör vardagen till, så håll det i minnet när du forskar om skatt, bidrag, åldersgränser, löner, skolgång, sjukvård etc.

Jag antar att du är ensamstående och relativt ung. Jag har aldrig bott här som singel, så jag kan inte svara på hur det livet är här.
Jag antar också att med "Vancouver" menar du "Greater Vancouver" och inte specifikt "City of Vancouver".
Får man fråga varför du är trött på Sverige? Om det är invandringen bör du veta att runt 50% av de som bor här är asiater, främst Kineser och Indier/Pakistanier. Du kommer att röra dig med mänder av folk som inte pratar engelska, och i flera områden, särskillt i Richmond, men även annanstans, är skyltfönsterna helt, eller mest, på Kinesiska. Om du tror det kommer att irritera dig bör du nog undvika just Vancouver och söka dig österut.

Buss och tågförbindelserna är utmärkta i Vancouver, Burnaby, New Westminster. Jag tror de är OK i Richmond och North Vancouver, men jag har liten personlig erfarenhet. Centrala Surrey är okej, men där vill du inte bo. I övriga Surrey och Langley måste du i princip ha bil.

På tal om var du ska bo, hur är din ekonomi? Som Spknoise säger är West End fint, men det är nog ganska dyrt att bo där. Jag tror du måste räkna med $1000-$1500 i månaden för en 1 bedroom apt. För de pengarna kan du få ett eller två rum till om du bor i Burnaby, och ute i Surrey kan du hyra en fyrarummare på 120 kvm för mindre.

I regel hyr man privat, antingen en condo i andrahand, eller i källarsviten i ett hus. HSB, bostadskö och sånt finns inte. Om du planerar att köpa hus i framtiden bör du vara medveten om att fastighetsmarkaden i Vancouver är skållhet och har varit det över ett decennium. I City of Vancouver hittar du inget hus under miljonen, det dubbla om det ska vara nytt. För $3-400,000 får du ett 4-rums townhouse i Surrey. En condo börjar väl runt $200,000 eller så för en tvåa i Surrey, eller det dubbla i city.

Klimatet är som i södra Sverige, fast mer regn. MYCKET mer regn. Juli - September är sommar och har i regel kanonväder med 23-27 grader. Det är inte ovanligt att termometern orkar över 30 i en vecka eller så. November - April är regnperioden. Att det regnar en månad i sträck är inte ovanligt, och en och annan stormby blir det. Det blir sällan minusgrader ens på vintern, och i regel bara några dagar, om ens det, med snö om året. Däremot har de närliggande bergen snö i princip Oktober - Maj, så de flesta åren kan man åka skidor långt in på våren.
#8 2016-03-15, 14:42
spknoise
Ursprungligen postat av TransplantedSwede
Jag har bott i Greater Vancouver i snart 17 år. Jag har bott här hela mitt vuxna liv och kan därför inte riktigt jämföra hur det är att leva här jämfört med ett vuxenliv i Sverige.

Alla provinser i Kanada sätter sina egna lagar om det mesta som hör vardagen till, så håll det i minnet när du forskar om skatt, bidrag, åldersgränser, löner, skolgång, sjukvård etc.

Jag antar att du är ensamstående och relativt ung. Jag har aldrig bott här som singel, så jag kan inte svara på hur det livet är här.
Jag antar också att med "Vancouver" menar du "Greater Vancouver" och inte specifikt "City of Vancouver".
Får man fråga varför du är trött på Sverige? Om det är invandringen bör du veta att runt 50% av de som bor här är asiater, främst Kineser och Indier/Pakistanier. Du kommer att röra dig med mänder av folk som inte pratar engelska, och i flera områden, särskillt i Richmond, men även annanstans, är skyltfönsterna helt, eller mest, på Kinesiska. Om du tror det kommer att irritera dig bör du nog undvika just Vancouver och söka dig österut.

Buss och tågförbindelserna är utmärkta i Vancouver, Burnaby, New Westminster. Jag tror de är OK i Richmond och North Vancouver, men jag har liten personlig erfarenhet. Centrala Surrey är okej, men där vill du inte bo. I övriga Surrey och Langley måste du i princip ha bil.

På tal om var du ska bo, hur är din ekonomi? Som Spknoise säger är West End fint, men det är nog ganska dyrt att bo där. Jag tror du måste räkna med $1000-$1500 i månaden för en 1 bedroom apt. För de pengarna kan du få ett eller två rum till om du bor i Burnaby, och ute i Surrey kan du hyra en fyrarummare på 120 kvm för mindre.

I regel hyr man privat, antingen en condo i andrahand, eller i källarsviten i ett hus. HSB, bostadskö och sånt finns inte. Om du planerar att köpa hus i framtiden bör du vara medveten om att fastighetsmarkaden i Vancouver är skållhet och har varit det över ett decennium. I City of Vancouver hittar du inget hus under miljonen, det dubbla om det ska vara nytt. För $3-400,000 får du ett 4-rums townhouse i Surrey. En condo börjar väl runt $200,000 eller så för en tvåa i Surrey, eller det dubbla i city.

Klimatet är som i södra Sverige, fast mer regn. MYCKET mer regn. Juli - September är sommar och har i regel kanonväder med 23-27 grader. Det är inte ovanligt att termometern orkar över 30 i en vecka eller så. November - April är regnperioden. Att det regnar en månad i sträck är inte ovanligt, och en och annan stormby blir det. Det blir sällan minusgrader ens på vintern, och i regel bara några dagar, om ens det, med snö om året. Däremot har de närliggande bergen snö i princip Oktober - Maj, så de flesta åren kan man åka skidor långt in på våren.


Hur gick du till väga för att få uppehållstillstånd? Jag har bodde där i 2 år och vill gärna tillbaka igen, har utbildning inom CNC och även Handelsekonomi. Sist jag var där var jag bara på workingholiday/young professionalvisum.

Vilken provins är lättast?

Är det giftermål som gäller eller bara att finna en arbetsgivare som sponsrar?
#9 2016-03-15, 20:52
TransplantedSwede
Ursprungligen postat av spknoise
Hur gick du till väga för att få uppehållstillstånd? Jag har bodde där i 2 år och vill gärna tillbaka igen, har utbildning inom CNC och även Handelsekonomi. Sist jag var där var jag bara på workingholiday/young professionalvisum.

Vilken provins är lättast?

Är det giftermål som gäller eller bara att finna en arbetsgivare som sponsrar?


Hela anledningen till att jag flyttade hit var för att jag träffat en tjej här, så jag kom in genom giftemål (Compassionate reasons). Jag hade inte förberätt någonting alls, utan dök upp vid passkontrollen och sa i princip "Hej, jag hade tänkt att gifta mig och stanna här". "Jaha" sa de och visade mig till ett rum där de frågade lite, mest om min ekonomi, och gav mig blanketter att fylla i. Det tog lite över ett år att få arbetstillstånd och ytterligare ett år innan jag var officiellt permanent resident. Jag skulle väl inte rekommendera att du gör som jag gjorde - jag misstänker att de är lite hårare nu. De vill ju helst att du stannar i Sverige under ansökningstiden, men å andra sidan hade de nog haft svårt att utvisa mig med kanadensisk fru och barn.
Jag vet inte vilken provins som är lättast, men skulle misstänka att de är de provinser med minst invandring - alltså Sasquatchewan, Manitoba och Atlantprovinserna. Kanske Alberta också, men deras ekonomi är i gungning just nu pga oljepriserna. När oljan ligger hogt skriker Alberta efter arbetskraft. Jag kan säga att den svåraste provinsen är Quebec, och kan du inte franska så glöm det helt.
Kolla informationen och forumet på canadavisa.com De borde kunna hjälpa dig.
#10 2016-03-16, 11:21
Ursprungligen postat av TransplantedSwede
Jag har bott i Greater Vancouver i snart 17 år. Jag har bott här hela mitt vuxna liv och kan därför inte riktigt jämföra hur det är att leva här jämfört med ett vuxenliv i Sverige.

Alla provinser i Kanada sätter sina egna lagar om det mesta som hör vardagen till, så håll det i minnet när du forskar om skatt, bidrag, åldersgränser, löner, skolgång, sjukvård etc.

Jag antar att du är ensamstående och relativt ung. Jag har aldrig bott här som singel, så jag kan inte svara på hur det livet är här.
Jag antar också att med "Vancouver" menar du "Greater Vancouver" och inte specifikt "City of Vancouver".
Får man fråga varför du är trött på Sverige? Om det är invandringen bör du veta att runt 50% av de som bor här är asiater, främst Kineser och Indier/Pakistanier. Du kommer att röra dig med mänder av folk som inte pratar engelska, och i flera områden, särskillt i Richmond, men även annanstans, är skyltfönsterna helt, eller mest, på Kinesiska. Om du tror det kommer att irritera dig bör du nog undvika just Vancouver och söka dig österut.

Buss och tågförbindelserna är utmärkta i Vancouver, Burnaby, New Westminster. Jag tror de är OK i Richmond och North Vancouver, men jag har liten personlig erfarenhet. Centrala Surrey är okej, men där vill du inte bo. I övriga Surrey och Langley måste du i princip ha bil.

På tal om var du ska bo, hur är din ekonomi? Som Spknoise säger är West End fint, men det är nog ganska dyrt att bo där. Jag tror du måste räkna med $1000-$1500 i månaden för en 1 bedroom apt. För de pengarna kan du få ett eller två rum till om du bor i Burnaby, och ute i Surrey kan du hyra en fyrarummare på 120 kvm för mindre.

I regel hyr man privat, antingen en condo i andrahand, eller i källarsviten i ett hus. HSB, bostadskö och sånt finns inte. Om du planerar att köpa hus i framtiden bör du vara medveten om att fastighetsmarkaden i Vancouver är skållhet och har varit det över ett decennium. I City of Vancouver hittar du inget hus under miljonen, det dubbla om det ska vara nytt. För $3-400,000 får du ett 4-rums townhouse i Surrey. En condo börjar väl runt $200,000 eller så för en tvåa i Surrey, eller det dubbla i city.

Klimatet är som i södra Sverige, fast mer regn. MYCKET mer regn. Juli - September är sommar och har i regel kanonväder med 23-27 grader. Det är inte ovanligt att termometern orkar över 30 i en vecka eller så. November - April är regnperioden. Att det regnar en månad i sträck är inte ovanligt, och en och annan stormby blir det. Det blir sällan minusgrader ens på vintern, och i regel bara några dagar, om ens det, med snö om året. Däremot har de närliggande bergen snö i princip Oktober - Maj, så de flesta åren kan man åka skidor långt in på våren.


Hej!
Jag vill tacka för en mycket bra info om Kanada och Vancouver den var toppen bra
jag har hört att vädret är som i Seattle gråväder vintertid det kan ju vara ganska
jobbigt men tror andra fördelar men Kanada överväger det. Som folket sjukvård
och den fina naturen .
Tack än en gång för din fina info.