Hitta diskussioner med liknande innehåll

Baskien, 10 dagar med hyrbil

#1 2018-03-08, 11:59
Pisling
Vi är ett par som är 27 år och som ska flyga till Bilbao i sommar. Vi ska vara där i 10 dagar (v.32 och v.33).
Bilbao och San Sebastian är våra huvudmål, men då vi kommer ha hyrbil så vill vi gärna ha tips på byar/städer/sevärdheter i närområdena som vi borde se, och att åka till.
#2 2018-03-11, 02:51
Venicones
Ursprungligen postat av Pisling
Vi är ett par som är 27 år och som ska flyga till Bilbao i sommar. Vi ska vara där i 10 dagar (v.32 och v.33).
Bilbao och San Sebastian är våra huvudmål, men då vi kommer ha hyrbil så vill vi gärna ha tips på byar/städer/sevärdheter i närområdena som vi borde se, och att åka till.


Några platser/sevärdheter som du absolut inte får missa när du är i området är bland annat följande:

1. Guernica. Denna stad är framförallt känd på grund av Pablo Picassos världsberömda målning med samma namn. Staden bombades av tyska Luftwaffe år 1937 under spanska inbördeskriget och led svåra skador.

Sedan måste du kolla in El árbol de Guernica" (Guernicas träd, på baskiska Gernikako Arbola), den kanske viktigaste platsen i hela Baskien. Här möttes ledarna för de olika baskiska stammarna och stiftade lagarna för provinsen. När Baskien senare blev en del av kungariket Spanien sände den spanske kungen en representant till Guernica som mötte de baskiska ledarna vid eken i Guernica och formellt erkände deras autonoma ställning i kungariket. Det träd som idag finns på platsen, det så kallade "femte trädet", planterades 2015. Det första trädet planterades redan på 1300-talet och kom att pryda platsen i mer än 450 år. Det andra trädet, även kallat "El árbol viejo" (det gamla trädet), bär sitt namn med anledning av att stammen finns bevarad i ett för ändamålet särskilt uppfört tempel i en närbelägen park.

2. Zarautz. En av de vackraste stränder som jag någonsin besökt, och dessutom nästan helt befriad från turister (jag är nästan osäker på om jag vill avslöja dess existens för dig). På stranden kan du hyra en så kallad cabana (strandhydda) med tillhörande bord och två stolar för 17 Euro (med reservation för prisändringar som kan ha genomförts efter mitt senaste besök).

I närheten finns fantastiska 9-10 meter höga hoppklippor som jag kan rekommendera om ni inte är den typen av människor som bangar för att hoppa från det tre meter höga hopptornet i den lokala simhallen.

https://www.youtube.com/watch?v=OvTHa5J-E8g

Efter några timmars badande rekommenderar jag en lunch på Aiten Etxe på calle Elkano 3.

3. San Sebastián. Stadens baskiska namn är "Donostia" och här hittar ni också fantastiska stränder vid La Concha-bukten, som går inåt från den övriga kustlinjen i en närmast halvcirkulär form. Ute i bukten precis innan man når det öppna havet finns en liten ö, Isla de Santa Clara, utanför vilken det finns två stora plattformar, varav den ena är utrustad med en rutschkana och den andra med ett hopptorn. Det är inga problem att simma ut till dem om man har normal kondition. Undvik dock att simma där vid lågvatten, då vattenståndet är grunt nog för att fötterna hela tiden ska snudda emot gigantiska Kelp (en sorts jättestora alger som likt undervattensskogar breder ut sig på botten).

För goda middagar rekommenderas Parte Vieja-området. De baskiska motsvarigheterna till tapas, Pintxos (uttalas Pintchos), finns i en uppsjö av fantastiska varianter som givetvis är ännu läckrare efter att man simmat och sprungit sig hungrig nere på La Concha. Tänk dock på att inte fråga efter Tapas på en baskisk bar, utan det ska vara Pintxos och inget annat. Baskiska kypare kan bli riktigt irriterade om man använder det kastilianska ordet och i bryska ordalag informera dig om att det heter Pintxos och inget annat (jag talar här av egen erfarenhet).

4. Pamplona. En knapp timmes bilväg från San Sebastián ligger Pamplona, som är världsberömt för sin San Fermín-festival, som äger rum varje år mellan 6-14 juli. Denna festival är givetvis mest känd för sina tjurrusningar (Los encierros), som beskrevs av Ernest Hemingway i romanen "The Sun also rises" från 1926. Festivalen är helt fantastisk och är något man bör besöka åtminstone en gång i sitt liv, men Pamplona är en mycket trevlig och mysig småstad som är väl värd ett besök när som helst på året. Café Iruña vid Plaza del Castillo serverar fantastiska bakelser och kan dessutom stoltsera med en staty föreställande Hemingway, som hade ett stambord på kaféet där han brukade sitta vid sina besök i staden.

Hotel Yoldi kan rekommenderas om man vill träffa genuina Pamplonicos som i vänliga men bestämda ordalag förklarar för dig varför du som "Guiri" (utlänning) inte vet ett skit om tjurfäktning trots att du varit på ett flertal corridas i både Pamplona och Madrid (återigen en självupplevd historia). Detta hotell var förr om åren välbesökt av matadorerna, som bodde här i samband med sina framträdanden på tjurfäktningsarenan under San Fermín. Man får absolut inte missa Hotell Yoldis underbara Champú (betyder ordagrant "Schampo", men det är ett slags citronsorbet) som serveras i baren. Ett glas av den är snudd på värt att dö för...

Jag stänger kontoret för ikväll men återkommer imorgon med lite fler tips om baskiska besöksmål. Jag har som du kanske förstår tillägnat mig en del specialkunskaper om just Baskien under mina resor i området, välkommen att PM:a mig om du har specifika frågor.

MVH Venicones
#3 2018-03-16, 17:29
Bestialisk
Spoiler:
Ursprungligen postat av Venicones
Några platser/sevärdheter som du absolut inte får missa när du är i området är bland annat följande:

1. Guernica. Denna stad är framförallt känd på grund av Pablo Picassos världsberömda målning med samma namn. Staden bombades av tyska Luftwaffe år 1937 under spanska inbördeskriget och led svåra skador.

Sedan måste du kolla in El árbol de Guernica" (Guernicas träd, på baskiska Gernikako Arbola), den kanske viktigaste platsen i hela Baskien. Här möttes ledarna för de olika baskiska stammarna och stiftade lagarna för provinsen. När Baskien senare blev en del av kungariket Spanien sände den spanske kungen en representant till Guernica som mötte de baskiska ledarna vid eken i Guernica och formellt erkände deras autonoma ställning i kungariket. Det träd som idag finns på platsen, det så kallade "femte trädet", planterades 2015. Det första trädet planterades redan på 1300-talet och kom att pryda platsen i mer än 450 år. Det andra trädet, även kallat "El árbol viejo" (det gamla trädet), bär sitt namn med anledning av att stammen finns bevarad i ett för ändamålet särskilt uppfört tempel i en närbelägen park.

2. Zarautz. En av de vackraste stränder som jag någonsin besökt, och dessutom nästan helt befriad från turister (jag är nästan osäker på om jag vill avslöja dess existens för dig). På stranden kan du hyra en så kallad cabana (strandhydda) med tillhörande bord och två stolar för 17 Euro (med reservation för prisändringar som kan ha genomförts efter mitt senaste besök).

I närheten finns fantastiska 9-10 meter höga hoppklippor som jag kan rekommendera om ni inte är den typen av människor som bangar för att hoppa från det tre meter höga hopptornet i den lokala simhallen.

https://www.youtube.com/watch?v=OvTHa5J-E8g

Efter några timmars badande rekommenderar jag en lunch på Aiten Etxe på calle Elkano 3.

3. San Sebastián. Stadens baskiska namn är "Donostia" och här hittar ni också fantastiska stränder vid La Concha-bukten, som går inåt från den övriga kustlinjen i en närmast halvcirkulär form. Ute i bukten precis innan man når det öppna havet finns en liten ö, Isla de Santa Clara, utanför vilken det finns två stora plattformar, varav den ena är utrustad med en rutschkana och den andra med ett hopptorn. Det är inga problem att simma ut till dem om man har normal kondition. Undvik dock att simma där vid lågvatten, då vattenståndet är grunt nog för att fötterna hela tiden ska snudda emot gigantiska Kelp (en sorts jättestora alger som likt undervattensskogar breder ut sig på botten).

För goda middagar rekommenderas Parte Vieja-området. De baskiska motsvarigheterna till tapas, Pintxos (uttalas Pintchos), finns i en uppsjö av fantastiska varianter som givetvis är ännu läckrare efter att man simmat och sprungit sig hungrig nere på La Concha. Tänk dock på att inte fråga efter Tapas på en baskisk bar, utan det ska vara Pintxos och inget annat. Baskiska kypare kan bli riktigt irriterade om man använder det kastilianska ordet och i bryska ordalag informera dig om att det heter Pintxos och inget annat (jag talar här av egen erfarenhet).

4. Pamplona. En knapp timmes bilväg från San Sebastián ligger Pamplona, som är världsberömt för sin San Fermín-festival, som äger rum varje år mellan 6-14 juli. Denna festival är givetvis mest känd för sina tjurrusningar (Los encierros), som beskrevs av Ernest Hemingway i romanen "The Sun also rises" från 1926. Festivalen är helt fantastisk och är något man bör besöka åtminstone en gång i sitt liv, men Pamplona är en mycket trevlig och mysig småstad som är väl värd ett besök när som helst på året. Café Iruña vid Plaza del Castillo serverar fantastiska bakelser och kan dessutom stoltsera med en staty föreställande Hemingway, som hade ett stambord på kaféet där han brukade sitta vid sina besök i staden.

Hotel Yoldi kan rekommenderas om man vill träffa genuina Pamplonicos som i vänliga men bestämda ordalag förklarar för dig varför du som "Guiri" (utlänning) inte vet ett skit om tjurfäktning trots att du varit på ett flertal corridas i både Pamplona och Madrid (återigen en självupplevd historia). Detta hotell var förr om åren välbesökt av matadorerna, som bodde här i samband med sina framträdanden på tjurfäktningsarenan under San Fermín. Man får absolut inte missa Hotell Yoldis underbara Champú (betyder ordagrant "Schampo", men det är ett slags citronsorbet) som serveras i baren. Ett glas av den är snudd på värt att dö för...

Jag stänger kontoret för ikväll men återkommer imorgon med lite fler tips om baskiska besöksmål. Jag har som du kanske förstår tillägnat mig en del specialkunskaper om just Baskien under mina resor i området, välkommen att PM:a mig om du har specifika frågor.

MVH Venicones



Jäklar vilken rejäl utläggning. Blev nästan sugen på att boka en resa direkt!
#4 2018-03-20, 11:33
Pisling
Ursprungligen postat av Venicones
Några platser/sevärdheter som du absolut inte får missa när du är i området är bland annat följande:

1. Guernica. Denna stad är framförallt känd på grund av Pablo Picassos världsberömda målning med samma namn. Staden bombades av tyska Luftwaffe år 1937 under spanska inbördeskriget och led svåra skador.

Sedan måste du kolla in El árbol de Guernica" (Guernicas träd, på baskiska Gernikako Arbola), den kanske viktigaste platsen i hela Baskien. Här möttes ledarna för de olika baskiska stammarna och stiftade lagarna för provinsen. När Baskien senare blev en del av kungariket Spanien sände den spanske kungen en representant till Guernica som mötte de baskiska ledarna vid eken i Guernica och formellt erkände deras autonoma ställning i kungariket. Det träd som idag finns på platsen, det så kallade "femte trädet", planterades 2015. Det första trädet planterades redan på 1300-talet och kom att pryda platsen i mer än 450 år. Det andra trädet, även kallat "El árbol viejo" (det gamla trädet), bär sitt namn med anledning av att stammen finns bevarad i ett för ändamålet särskilt uppfört tempel i en närbelägen park.

2. Zarautz. En av de vackraste stränder som jag någonsin besökt, och dessutom nästan helt befriad från turister (jag är nästan osäker på om jag vill avslöja dess existens för dig). På stranden kan du hyra en så kallad cabana (strandhydda) med tillhörande bord och två stolar för 17 Euro (med reservation för prisändringar som kan ha genomförts efter mitt senaste besök).

I närheten finns fantastiska 9-10 meter höga hoppklippor som jag kan rekommendera om ni inte är den typen av människor som bangar för att hoppa från det tre meter höga hopptornet i den lokala simhallen.

https://www.youtube.com/watch?v=OvTHa5J-E8g

Efter några timmars badande rekommenderar jag en lunch på Aiten Etxe på calle Elkano 3.

3. San Sebastián. Stadens baskiska namn är "Donostia" och här hittar ni också fantastiska stränder vid La Concha-bukten, som går inåt från den övriga kustlinjen i en närmast halvcirkulär form. Ute i bukten precis innan man når det öppna havet finns en liten ö, Isla de Santa Clara, utanför vilken det finns två stora plattformar, varav den ena är utrustad med en rutschkana och den andra med ett hopptorn. Det är inga problem att simma ut till dem om man har normal kondition. Undvik dock att simma där vid lågvatten, då vattenståndet är grunt nog för att fötterna hela tiden ska snudda emot gigantiska Kelp (en sorts jättestora alger som likt undervattensskogar breder ut sig på botten).

För goda middagar rekommenderas Parte Vieja-området. De baskiska motsvarigheterna till tapas, Pintxos (uttalas Pintchos), finns i en uppsjö av fantastiska varianter som givetvis är ännu läckrare efter att man simmat och sprungit sig hungrig nere på La Concha. Tänk dock på att inte fråga efter Tapas på en baskisk bar, utan det ska vara Pintxos och inget annat. Baskiska kypare kan bli riktigt irriterade om man använder det kastilianska ordet och i bryska ordalag informera dig om att det heter Pintxos och inget annat (jag talar här av egen erfarenhet).

4. Pamplona. En knapp timmes bilväg från San Sebastián ligger Pamplona, som är världsberömt för sin San Fermín-festival, som äger rum varje år mellan 6-14 juli. Denna festival är givetvis mest känd för sina tjurrusningar (Los encierros), som beskrevs av Ernest Hemingway i romanen "The Sun also rises" från 1926. Festivalen är helt fantastisk och är något man bör besöka åtminstone en gång i sitt liv, men Pamplona är en mycket trevlig och mysig småstad som är väl värd ett besök när som helst på året. Café Iruña vid Plaza del Castillo serverar fantastiska bakelser och kan dessutom stoltsera med en staty föreställande Hemingway, som hade ett stambord på kaféet där han brukade sitta vid sina besök i staden.

Hotel Yoldi kan rekommenderas om man vill träffa genuina Pamplonicos som i vänliga men bestämda ordalag förklarar för dig varför du som "Guiri" (utlänning) inte vet ett skit om tjurfäktning trots att du varit på ett flertal corridas i både Pamplona och Madrid (återigen en självupplevd historia). Detta hotell var förr om åren välbesökt av matadorerna, som bodde här i samband med sina framträdanden på tjurfäktningsarenan under San Fermín. Man får absolut inte missa Hotell Yoldis underbara Champú (betyder ordagrant "Schampo", men det är ett slags citronsorbet) som serveras i baren. Ett glas av den är snudd på värt att dö för...

Jag stänger kontoret för ikväll men återkommer imorgon med lite fler tips om baskiska besöksmål. Jag har som du kanske förstår tillägnat mig en del specialkunskaper om just Baskien under mina resor i området, välkommen att PM:a mig om du har specifika frågor.

MVH Venicones



Stort tack för dessa tips!

Du menar alltså att du hade ännu fler... ?
#5 2018-03-24, 20:40
Venicones
Ursprungligen postat av Pisling
Stort tack för dessa tips!

Du menar alltså att du hade ännu fler... ?


Ja, förlåt för att jag inte återkommit men nödvändig tid har saknats. Jag ska försöka sätta mig ner ikväll med en stor kopp kaffe och skriva lite mer.

Återkommer imorgon , och här sitter jag nu två veckor senare och har inte svarat än. Ibland ska man inte lova för mycket...
#6 2018-03-25, 09:41
Snapcount
Ursprungligen postat av Venicones


4. Pamplona. En knapp timmes bilväg från San Sebastián ligger Pamplona, som är världsberömt för sin San Fermín-festival, som äger rum varje år mellan 6-14 juli. Denna festival är givetvis mest känd för sina tjurrusningar (Los encierros), som beskrevs av Ernest Hemingway i romanen "The Sun also rises" från 1926. Festivalen är helt fantastisk och är något man bör besöka åtminstone en gång i sitt liv, men Pamplona är en mycket trevlig och mysig småstad som är väl värd ett besök när som helst på året. Café Iruña vid Plaza del Castillo serverar fantastiska bakelser och kan dessutom stoltsera med en staty föreställande Hemingway, som hade ett stambord på kaféet där han brukade sitta vid sina besök i staden.

Man får absolut inte missa Hotell Yoldis underbara Champú (betyder ordagrant "Schampo", men det är ett slags citronsorbet) som serveras i baren. Ett glas av den är snudd på värt att dö för...



Att besöka Pamplona under själva festivalen är något som legat i bakhuvudet länge.., och kanske det blir av under de närmaste åren.

Men.., det verkar vara ruskigt dyra hotel-priser när jag såg på det ?

Edit : Nu när jag ser på hotel-priserna var det inte alls så tokigt vad jag mindes.., kanske jag såg närmare festivalen än just nu. Hursom, ifrån 1600 kr per natt för att vara med och skåda "en klassiker" är mera normalt.

Tack för tipsen, och fyll gärna på med mer !
#7 2018-03-25, 21:22
Venicones
Ursprungligen postat av Snapcount
Att besöka Pamplona under själva festivalen är något som legat i bakhuvudet länge.., och kanske det blir av under de närmaste åren.

Men.., det verkar vara ruskigt dyra hotel-priser när jag såg på det ?

Edit : Nu när jag ser på hotel-priserna var det inte alls så tokigt vad jag mindes.., kanske jag såg närmare festivalen än just nu. Hursom, ifrån 1600 kr per natt för att vara med och skåda "en klassiker" är mera normalt.

Tack för tipsen, och fyll gärna på med mer !


Priserna är dyra under San Fermín, men som med allt annat gäller det givetvis att vara ute i god tid om man vill få ett hotellrum hyfsat nära festligheterna till ett överkomligt pris. Personligen brukar jag boka minst 8 månader i förväg de gånger jag besöker festivalen (har varit där ett tiotal gånger totalt, dock ej varje år).

Jag brukar bo på Hotel Avenida på Avenida de Zaragoza. Det ligger inte precis mitt i smeten, vilket är en fördel då man slipper det värsta skrålandet om man vill få sig några timmars sömn, men ändå bara en kort promenad från stadens mittpunkt med Plaza del Castillo och Plaza de Toros.

http://hotelavenida.com-pamplona.com/
#8 2018-03-25, 21:45
Venicones
Om ni vill springa med tjurarna, (vilket jag inte rekommenderar, då jag inte vill känna mig "ansvarig" för någons eventuella skador) tänk då på att ni måste vara utanför Ayuntamiento de Pamplona (stadshuset) på Plaza Constitoral senast 7:30 om ni inte vill missa rusningen. Resten av sträckan rensar polisen från turister och partajare och sedan hålles Calle Mercaderes spärrad fram till cirka 5 minuter innan loppets början. Då låter poliserna löparna springa ut på Calle Estafeta (den långa gatan som leder till tjurfäktningsarenan) och positionera sig var man vill i väntan på att tjurarna ska släppas lösa. Anledningen till att man måste samlas utanför Ayuntamiento är för att i någon mån minimera antalet löpare då gatorna är fullsmockade redan som det är.

Märkbart berusade personer liksom personer med kameror och mobiler framme kommer att avlägsnas från gatan av poliserna, som går och inspekterar folkhopen ända fram till loppets början. Andra saker som inte uppskattas är löjliga kostymer och masker som syftar att dra uppmärksamheten till sig och göra det lättare att identifieras på bilder och filmupptagningar från loppet. Försök inte argumentera med poliserna då det bara kommer att leda till att de blir ännu bryskare och kanske rentav hårdhänta (det är inte svenska polisen vi talar om här).

När tjurarna släpps lösa så tänk på att absolut inte röra vid dem då detta är strängt förbjudet (även om någon full amerikan eller australiensare alltid tycks tro att det i själva verket är det verkliga målet med tjurrusningen). Efter tjurflocken springer en grupp så kallade pastores i gröna tröjor, utrustade med käppar för att locka tjurarnas uppmärksamhet och leda dem i rätt riktning om de blir distraherade. De tvekar dock inte en sekund att använda käpparna på idiotiska turister som bryter mot reglerna, något jag själv observerat vid flera tillfällen. En gång sprang jag bakom en turist (som jag förmodar var amerikan) på Calla Estafeta som efter att tjurarna sprungit förbi tog upp sin mobil ur fickan för att ta en selfie i springande pose. Då fick han ett slag rakt över handen av en pastor, som svingande käppen med all sin kraft och slog mobilen ur hans hand. Den krossades med ett ljudligt klirr mot kullerstenarna, och jag kunde höra honom skrika rakt ut av smärta.

En annan gång såg jag en turist som fick för sig att springa upp bakom en av de oxar som släpps lösa samtidigt med tjurarna för att hålla ihop flocken och leda den åt rätt håll och dra den i svansen. Han fick ett slag av en käpp rakt över ansiktet, vilket ledde till en krossad näsa och blod som sprutade ner på de blöta kullerstenarna. Och detta är bara en bråkdel av allt som har hänt, jag har hört historier berättas som vida utklassar de incidenter som jag själv observerat.

Oxarna är försedda med stora bjällror runt halsen och det är oftast de man hör på avstånd långt innan man ser tjurarna komma, vilket för många är signalen att börja springa. Det är i regel så mycket folk på gatorna att man inte ser tjurarna förrän de är alldeles inpå en, så en bra tumregel är att börja springa för allt vad man är värd när man hör bjällrorna.

Jag har sprungit cirka tjugo gånger totalt, och jag brukar springa minst en gång per fiesta. Jag har dock kompisar som har sprungit varje lopp under varje fiesta i åratal. De beskriver det hela som en kick de inte kan få nog av. Hemingway skrev en gång att den största kick som en man kan uppleva är att bli beskjuten men inte träffad. Jag antar att det kan appliceras på Encierron också; att springa med en flock vilda Toros Bravos och inte bli stångad är en upplevelse utöver det vanliga, men definitivt inget jag skulle rekommendera. Spring bara om ni verkligen vill det, absolut inte för att imponera på någon eller för att det är något som man "ska" göra.
#9 2018-03-25, 21:59
Jamonada
Gaztelugatxe
Sen tycker jag om byn Elanxobe för bad e har en pir du kan ligga på och hoppa i vattnet från. (Hatar sand) Litet och har typ 2-3 barer och kan vara svårt att få parkering nere vid vattnet, men promenaden ner bjuder på fina hus.

Sen ett tips, ta med er åksjuketabletter, jag trodde inte jag var åksjuk... sen kom jag dit. Vägarna är skit bra, men inte raka så ja bäst att ha med sig.

Sidreria drick så mycket cider du vill Med mat till.

Hoppas ni får fint väder