Ursprungligen postat av Nawks
Hej!
Jag åker om 2 veckor till Kreta och hyr en bil och åker lite överallt på ön och undrar några saker.
1. Vad bör man absolut tänka på? finns det något speciellt med kreta som man bör förbereda sig för?
Att vägarna kan se ut precis hur fan som helst. och att en mil på kartan ofta är två på vägen eftersom vägarna slingar sig på bergen. Att såväl getter som tankbilar kan dyka upp i den där hårnålskurvan där det precis får plats två Hyundai Atos i bredd och där sikten är noll och ena vägkanten är berg och andra kanten ett stup. Ta för givet att en dålig väg kommer bli sämre, altså ser vägen ut som en vanlig grusväg i början kan du ge dig fan på att den blir en riktig kostig om någon kilometer, och då kanske det inte går att vända.
2. Krävs det international license för att få hyra och köra en bil där?
Nej svenskt körkort duger fint.
3. Vad måste man se?
Beror helt på vad man vil se. Googla lite!
4. Vad andvänder dom för strömuttag där?
samma som sverige
5. Har fått tag på en biljett för ungefär 200:- med youngbyappolo, hur är det möjligt att det är så fruktansvärt billigt?
För att Apollo tror att de inte kan sälja din flygstol just nu till ett högre pris.
6. Vad bör man tänka på när det gäller att hyra bil, satsa mycket på en bra försäkring eller är det lungt där så man kan vara säker på att bilen inte blir vandaliserad eller likande.
Alla biluthyrare kommer säga typ att hos OSS får du FULL INCURANCE, hos andra kostar det extra. Kvalifierat skitsnack! I Platanias/Ag. Marina där vi hyrde så hade alla uthyrarna alla försäkringar inkluderade. Viktigasgte rådet: Ta inte den första uthyraren, shoppa runt lite, kolla med olika uthyrare. Priserna varierar mer än man tror. Det kändes som om de uthyrare som samarbetade med charterarrangörerna var markant dyrare. Vi hyrde hos Kappa rent-a-car f.ö.
Hyr inte större bil än du behöver. Vägarna är bygda för Fiat panda, inte Volvo S80. Tänk på det. Anpassa dig till grekisk trafikrytm. Vilket innebär att alla hjälps åt för att alla ska komma fram så fort som möjligt utan att dö. Andra trafikregler är högst underordnade. Förutom liten bil så rekomenderas en bil med hög markfrigång om du ska åka på "rural roads". och så här i slutet på säsongen är det nog en god ide att prova bromsarna det första du gör när du fått bilen.