Varför tvekar tågvärdar? Nytt för 2023.

#1 2024-01-06, 15:28
noll.con.troll
Hej Flashback!

Jag åker tåg över hela Sverige, reser i snitt 12 ggr per månad, i jobbet främst - sedan flera år tillbaka. Även som liten åkte jag mycket tåg.

Under varje resa rabblas det tider och anslutningar i högtalarna av tågvärdar, ibland på knackig engelska och ibland på undermålig svenska.

Men under hela mitt liv har jag aldrig hört en tågvärd stamma, tveka eller inte ha koll på tidtabellen, förrän 2023... språkkunskaperna kan som sagt variera, men nu har ett nytt fenomen dykt upp, både på SJ och Öresundståg: överdrivet långa pauser, 10-20 sekunders tystnad mitt i en mening, som signalerar att tågvärden har noll koll och/eller är dåligt förberedd och inte vet vad han/hon ska säga.

Vi ankommer alltså till spår..............................2.

Tåget mot Avesta avgår..................................15.46

Ja mina damer och herrar, då är vi strax framme i........................................................ Göteborg. osv.

Vad beror detta på? Är det något i själva arbetsmiljön som drastiskt har förändrats, eller är tågvärdarna för upptagen med sina egna mobiler för att hinna förbereda sig innan de går ut live? Det är inte särskilt förtroendeingivande hursomhelst.
#2 2024-01-06, 15:46
Dalulven
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Jag åker tåg över hela Sverige, reser i snitt 12 ggr per månad, i jobbet främst - sedan flera år tillbaka. Även som liten åkte jag mycket tåg.

Under varje resa rabblas det tider och anslutningar i högtalarna av tågvärdar, ibland på knackig engelska och ibland på undermålig svenska.

Men under hela mitt liv har jag aldrig hört en tågvärd stamma, tveka eller inte ha koll på tidtabellen, förrän 2023... språkkunskaperna kan som sagt variera, men nu har ett nytt fenomen dykt upp, både på SJ och Öresundståg: överdrivet långa pauser, 10-20 sekunders tystnad mitt i en mening, som signalerar att tågvärden har noll koll och/eller är dåligt förberedd och inte vet vad han/hon ska säga.

Vi ankommer alltså till spår..............................2.

Tåget mot Avesta avgår..................................15.46

Ja mina damer och herrar, då är vi strax framme i........................................................ Göteborg. osv.

Vad beror detta på? Är det något i själva arbetsmiljön som drastiskt har förändrats, eller är tågvärdarna för upptagen med sina egna mobiler för att hinna förbereda sig innan han går ut live? Det är inte särskilt förtroendeingivande hursomhelst.


Har också noterat fenomenet. Men det har pågått längre än under 2023.

Det kan vara för att personalen är ovan på sträckan, eller har flera sträckor och tider på en dag.

Sedan roteras personalen med jämna mellanrum. De som har hand om samma sträcka ofta är säkrare.

Kan vara en vikare.

Under 2023 har det varit mycket strul, inställda tåg, förseningar och personalbyten. Det kan spela in.

Men håller med! Då och då blir det extremt långa uppehåll i uppläsningen.

Avdelning: Vart tog människan vägen? Don't keep us hanging ...

Kan det vara för att det är en ny generation?

De yngre vet väl inte hur man gör när man skriver ner på ett papper. De sitter med en skärm istället?

Men det är förstås viktigt att det blir rätt.

Värre tycker jag är när personalen inte har koll på alternativ när det är stopp i tågtrafiken.

Inte sällan finns det buss nära intill.
#3 2024-01-06, 16:15
Bemp
Gäller i alla sammanhang där nån ska säga nåt till en större grupp människor. Nån sorts tilltagande avformalisering och nonchalans. Det anses väl lite pinsamt högtidligt om man låter för uppsträckt och förberedd. Slängigt och sömnigt ska det vara. Lyssna till exempel på en pilot före avfärd eller en tunnelbaneförare vid ett stopp. Vad gör de mellan varje slirig mening? Drar en tarzan?
#4 2024-01-07, 18:27
noll.con.troll
Ursprungligen postat av Bemp
Gäller i alla sammanhang där nån ska säga nåt till en större grupp människor. Nån sorts tilltagande avformalisering och nonchalans. Det anses väl lite pinsamt högtidligt om man låter för uppsträckt och förberedd. Slängigt och sömnigt ska det vara. Lyssna till exempel på en pilot före avfärd eller en tunnelbaneförare vid ett stopp. Vad gör de mellan varje slirig mening? Drar en tarzan?


Ja men typ..... springer till micron och slänger in en Billys medan de funderar på hur man avslutar en mening?

Idag var det visserligen en väldans massa förseningar och inställda avgångar, det var ett under att vi ens kunde åka framåt. Men ändå. Mitt i tågvärdens rabblande hördes detta:

"Ja då är vi alltså framme i Halmstad, och tåg mot Köpenham går från spår 3. Så ni som inte är.........................................(30 sekunder crickets)............... ja, alltså: Halmstad nästa!" 😆