2005-11-26, 06:59
Haye
Först och främst måste du bestämma dig för vilken målgrupp - dvs typ av turister - du ska vända dig till. Du nämner själv backpackers och det är väl den mest logiska gruppen i ditt fall. De kan ta sig från Europa genom Marocko, Mauretanien, Senegal etc. om de inte är beredd att lägga ut stora pengar på direktflyg. Problemet med backpackers är att de reser på en strikt budget och vill ha bästa standard billigast möjligt - det vill säga, det är svårt att tjäna några större pengar på dem om de inte flockas kring dig. Du måste komma upp i en viss volym.

Alternativen är charterturister - men på det området har vi ju redan Gambia och det kräver stora investeringar - och lyxturister, dvs. personer som betalar dyrt för att leva primitivt. I det senare fallet blir det svårt att konkurrera med länder som har de fem stora.

Det kanske är lite over-kill att skriva en affärsplan i det här fallet, men personligen startar jag aldrig något innan jag gått igenom alla aspekter, vänt på alla stenar och varkligen testat affärsidén.

Ett problem är förstås marknadsföringen. I ditt fall kan det bli aktuellt med att både marknadsföra Guinea och din egen verksamhet. Om du har en rörelse i Thailand så behöver du inte göra det då gemeneman känner till landet, men det är inte så många som känner till Guinea, kanske inte ens att det ligger i Afrika. Det finns ju som bekant ett nytt Guinea i en annan del av världen.

Men eftersom det inte krävs så mycket investeringar så är det väl bara att köra igång?