Hotellet i Tonga saknade fönster!

Tongas huvudstad har inte många hotell. The Black Pearl Suites ligger en timmes gångväg från centrala Nuku'alofa. Men trots det ocentrala läget så skulle det kunna ha varit det bästa hotellet i stan. Men det finns ett problem. Hotellrummen saknar fönster!

Jag hade en bokning av ett rum med både fönster och balkong. Att samma hotell även hade rum utan fönster informerade man aldrig om. När jag öppnade dörren till hotellrummet möttes jag av ett mörkt rum utan fönster. Jag var inte ensam om problemet. Samtliga gäster som checkade in hamnade i motsvarande rum, och alla var de lika missnöjda. Vi hade alla bokat rum med utsikt över Stilla havet, men nu istället placerats i rum på nedre botten utan fönster.

Nej, allt är fullbokat, svarade receptionen.
- Men jag har betalat för rummet.
Jag visade henne en bekräftelse för ett rum med både fönster och balkong.
- Ledsen, men rummen på övervåningen är fullbokade. Dessutom kostar rummen på bottenvåningen lika mycket.


Det var som att prata med en vägg. Jag saknade ord. Jag befann mig mitt i Stilla havet, på en plats som skulle kunna vara helt fantastisk. Men gästerna tvingades nu istället bo i rum utan fönster. Det fanns få likheter mellan dessa rum och de man hade betalat för. Jag har verkligen inga problem med låg standard. Att ett hotell saknar fönster är egentligen ingen större sak. Vad jag däremot har problem med är hotell som medvetet lurar sina gäster.

Jag informerades nu om att hotellet hade två olika sorters rum. De på bottenvåningen var rena katastrofen och ett av de värre hotellrum jag någonsin skådat. Alla rum på bottenvåningen saknade fönster, och detta var inget konstigt alls enligt hotellet. Samtidigt som de hade helt fantastiska rum på övervåningen.

Jag gick nu tillbaka till receptionen ännu en gång, och önskade få lite uppgifter om hotellet. Jag tänkte skriva om det, och ville ha mina fakta korrekt.

Va? Ska ni skriva om hotellet? Hoppsan! Plötsligt så fanns det ett hotellrum på övervåningen. Det måste ha blivit något missförstånd. De skulle bara städa upp lite först.



Det var inget missförstånd. När rummet var klart en halvtimme senare möttes jag av en nästan helt tom övervåning. Det var inte fullbokat. Det fanns massor med lediga rum. Men det var enklare att hyra ut rummen på bottenvåningen. Gästerna som kom till hotellet visades därför till dessa rum istället. De var alla missnöjda, men personalen brydde sig inte. De hade redan fått sina pengar och var nu nöjda.

Man kan fundera på varför hotellet erbjuder något som kommer att göra gästerna så upprörda. När de faktiskt har möjligheten att erbjuda något riktigt bra. Det borde ligga i hotellets intresse att även gästerna är nöjda. För hotellet är egentligen bra. Det är bara tråkigt att det inte går att rekommendera det, då man inte på förväg vet var man kommer att hamna.

Kontaktinformation:

The Black Pearl Suites
Vuna Road, Sopu, Nuku'alofa
The Kingdom of Tonga

Telefon: +(676) 28-393
Fax: +(676) 28-432
E-post: thepearl@kalianet.to