Föregående vecka försökte jag vid två tillfällen boka en flygbiljett med KLM. Vid båda tillfällena var det någon form av strul med deras hemsida vilket resulterade i att systemet inte kunde genomföra betalningen på korrekt sätt, och bokningen avslutades således inte. Andra gången uppmanades jag att ringa deras callcenter vilket jag då gjorde, och tjejen där sa att de inte hade kunnat dra några pengar från mitt kort. Fine sa jag och bad henne ta bort reservationen helt och hållet.
Döm då om min förvåning när jag idag ser att KLM har dragit pengar för båda bokningsförsöken (jag har alltså inte fått några biljetter och bokningarna är ute ur systemet s.a.s.). Det är ingen jättesumma, runt 500 euro totalt, men det är ändå pengar jag skulle föredra att inte ligga ute med. Jag tvivlar i och för sig inte på att detta är ett förhållandevis ärligt misstag och att jag kommer få tillbaka allt när jag hör av mig - men har jag i detta läge även rätt att begära någon slags kompensation? Det är ändå en del pengar som jag nu ofrivilligt har lånat ut till KLM, och rent teoretiskt skulle det ju kunna vara förödande för min privatekonomi.
Hur skulle ni göra? Vad är kutym i fall som detta?