Forsvunnet bagage

#1 2009-12-26, 22:36
Ronaldo-1994
Hej, reste igar fran Amsterdam till Toronto med KLM och nu ar min vaska borta. Jag anmalde det och tjejen bakom disken bad mig ringa dagen efter (idag). Jag gjorde det och de hade annu inte hittat min vaska, jag forklarade att jag skulle pa begravning imorgon och att min kostym lag i vaskan. Killen sa att jag kunde handla for 50 Canada Dollar och att de skulle betala, 50 CAD for en kostym


Vad kan jag gora? Allt jag har ar i vaskan, hela garderoben hemmifran, julklappar (smycken), hygienartiklar, linser osv. Vad kan jag gora?? Sa javla nonchalant av KLM, sokte lite pa Google och hittade nu det har>

You will be required to provide proof of loss for each claim. Airlines will not be liable for the loss of money, jewellery, silver, samples, business documents, electronic equipment or other valuable objects under any circumstances whatsoever. The same applies for fragile and perishable items.

http://www.klm.com/travel/nl_en/travel_information/baggage/delayed_bagga...

Med andra ord kommer jag bara fa tillbaka ett par dollar for kalsongerna, resten kan jag glomma. De flesta klader var nyinkopta och ar dyra

Vad kan jag gora?
#2 2009-12-26, 23:25
spazzie
Och du ar forstass en av de mer idiotiska manniskorna som inte tecknar reseforsakring?

Du har var kvitton pa dina julklappar som du kopt? Du kan ju alltid hyra en kostym =).
#3 2009-12-27, 13:05
betalade du resan med visa/mc-kort? då kan du ha försäkring via den.
Har du ingen hemförsäkring som har reseförsäkring?

dom flesta väskorna kommer fram för eller senare.
#4 2009-12-27, 13:10
Lotrug
läste om det där igår på landvetters flygplats.

eftersom du lider av tidsbrist så är det inte mycket att göra just nu än o handla det nödvändigaste.



Bagage
Du kan begära en ersättning på upp till 1 000 SDR (=särskilda dragningsrätter, används när nationell valuta inte kan anges, 1 SDR = ca 10 SEK i april 2008) för den skada du lider om ditt bagage förstörs, skadas, förloras eller blir försenat på en flygning med ett EU-flygbolag någonstans i världen. Om flygbolaget vägrar att betala kan du gå till domstol.

För skador på incheckat bagage måste du begära ersättning inom 7 dagar från det att bagaget returnerats. För försenat bagage är motsvarande tidsfrist 21 dagar.

Du kan rikta kravet till det flygbolag med vilket du har ett avtal eller till det flygbolag som bedriver trafiken, om det inte är samma bolag. Läs mer om dina rättigheter på Transportstyrelsens webb.
#5 2009-12-27, 20:39
Ronaldo-1994
Ringde idag igen, och kundtjansten har verkar vara annu dummare an i Sverige hur omojligt det an ma lata. Enligt killen har de skickat min vaska till min adress i Sverige

Jag fragade da varfor och att papekade att jag tydligt skrivit att jag stannar har till Maj. Han sa att jag inte hade skrivit ngn adress har i Kanada vilket stammer, dock lamnade jag over ett kanadensiskt nummer nar jag anmalde forlusten och tjejn bakom disken gav mig ett nummer jag skulle ringa efter och ge min adress till dem. Nummret ledde till den idiotiska kundtjansten.

"Inga problem Sir, nar du far hem vaskan kan ngn lamna in den pa Arlanda och vi skickar den till Pearson igen", hm, no problem men jag bor 200 km utanfor Stockholm, min sambo har ingen bil och jag lar inte fa vaskan till nyar. Jag borjar hoja tonen och han ger mig chefen, samma skit.

Jag lagger pa och tar forsta taxin till Pearson, gar till KLM's underbemannade disk och de skickar mig vidare till en annan enhet. "Enheten" ar ett rum pa 3x5 meter, tva skrivbord och vaskor overallt. Nar jag snubblat over x antal vaskor och kommit fram till skrivborden staller jag mig i kon. Forst ut i kon ar en KLM>kladd tjej som diskuterar med karringen bakom skrivbordet, "Well, we must send it now, he is a business traveller" sager den senare, KLM>kladda tjejen forklarar da att man hittat doda djur i hans vaska, att de luktade enormt och att den fastnat hos de kanadensiska myndigheterna. Nasta kille var kladd som en deliveryboy, i sann amerikansk anda, han hade ett papper och skulle fraga efter adressen till en vaska och borjade sedan saga vaskans nummer. Jag sag da att jag hade exakt det nummret han fragade efter, kanske borde spele lotto eller?

Hey, thats my bagade sa jag bakifran, de kollade mitt ID och det stamde. De lugnade ner mig och sa att vaskan inte alls var pa vag till Sverige. Killen hade dock redan lastat vaskan i sin lastbil sa jag fick ge adressen och nu vantar jag pa skiten

Summa summarum> KLM vet inte vad d haller pa med, och nu forstar jag varfor det forsvinner 30 000 000 vaskor arje ar. Hade jag inte tagit taxin till Pearson hade jag tappat min med, tror knappast att den hade skickats till min hemadress heller.
#6 2009-12-27, 22:55
Ronaldo-1994
Det har ar sjukt, de sa att jag skulle fa vaskan levererad kl 14, nu ar klockan 17 och inte ett enda ord fran dem. Nu forsoker jag ringa dem, men telefonsvararen sager att vaskorna fran Paris ar forsenade pga av vadret och att linjerna ar busy. Vad om man inte har nagot att gora med Parisresan

Fy fan, aven om jag far min vaska tanker jag anmala dem till KO i Sverige, fittbolag.
#7 2009-12-27, 23:27
Ronaldo-1994
Annu en uppdatering. Fick tag pa en lite trevligare person, tyvarr betyder inte det kunnig dock. Hon svarade och korde deras standardfraser, call tomorrow, check on our website etc etc. Jag forklarade da situationen och papekade att var kare delivery guy redan slangt i min vaska i sin truck.

Hon skulle ringa honom och bad mig vanta, efter 15 min pa telefonen utan ngn kontakt la jag pa. Ringde igen och hon svarade igen, bad om ursakt och sa att hon hade ringt honom. Han skulle komma ikvall sa hon.
#8 2009-12-28, 07:14
Den kanske är på väg hem till Sverige nu?


Nää, jag vet hur jobbigt det kan vara med bagage som försvinner. Jag hoppas det dyker upp snart.
#9 2009-12-28, 19:13
Ronaldo-1994
En indier kom hem med vaskan 23.30, antligen.