Flygplan och vinterdäck

#1 2010-01-06, 14:39
Frågan kom upp efter en diskussion med en polare: Har flygplan vinterdäck?

Det känns som att det borde vara bra att ha, men... Nån som har nån information?
#2 2010-01-06, 14:46
McKarlson
Ursprungligen postat av Kausti
Frågan kom upp efter en diskussion med en polare: Har flygplan vinterdäck?

Det känns som att det borde vara bra att ha, men... Nån som har nån information?


Du borde kanske ha i åtanke att flygplan knappast fungerar på samma sätt som en bil. Planet trycks ju framåt och påverkas inte så mycket av underlaget. Är ju ingen drivaxel som driver några hjul som på en bil.
#3 2010-01-06, 14:50
Wakkabakkawoo
Ursprungligen postat av McKarlson
Du borde kanske ha i åtanke att flygplan knappast fungerar på samma sätt som en bil. Planet trycks ju framåt och påverkas inte så mycket av underlaget. Är ju ingen drivaxel som driver några hjul som på en bil.


Fast man ska ju landa/bromsa/stanna med det också... Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på.... Jätte små hjul i förhållande till vikt och fart. Och väder finns det ju faktiskt..
#4 2010-01-06, 15:07
actionbent
Jobbigt att byta däck efter start i ett varmt Thailand för att landa i kalla Sverige.
Nä, inga dubb eller vinterdäck till flygplanen. Dock får dom reda på hur bara friktion det är på landningsbanan så dom vet hur hårt det går att bromsa.
#5 2010-01-06, 15:10
Not_me
Sen får man ju tänka på att bromsverkan inte sker till 100% i hjulen på ett flygplan som det gör i bilar. De har ju stora motorer och flärpar som bromsar också. Detta bör väl spela in.

Sen har vi ju det faktum att landningsbanorna hålls snöfria och jag har för mig att vissa landningsbanor även har värme i sig för att smälta is.
#6 2010-01-06, 15:21
WordWarrior
Nej. Flygplan har inte vinterdäck. Landningsbanorna prepareras så att de kan landa och bromsa ändå.
#7 2010-01-06, 15:26
Wheelgunner
Ursprungligen postat av Not_me
Sen får man ju tänka på att bromsverkan inte sker till 100% i hjulen på ett flygplan som det gör i bilar. De har ju stora motorer och flärpar som bromsar också. Detta bör väl spela in.

Sen har vi ju det faktum att landningsbanorna hålls snöfria och jag har för mig att vissa landningsbanor även har värme i sig för att smälta is.


Flaps på engelska och klaffar på svenska..

Är det riktigt halkigt så blir det till att ta all bromsverkan med motorerna. Kallas för att "reversera".

.
#8 2010-01-06, 15:27
ksv
Nej, det finns inte.

Överhuvudtaget hade det varit svårt att få dubbar att sitta kvar i däcken i över 300 km/h.
Hade ju inte varit kul med små metallprojektiler som släpper och slungas iväg in i flygkroppen eller hjulbrunnen.
#9 2010-01-09, 13:19
marry
Gör inte planets tyngd att slir-risken blir mindre också?
#10 2010-01-09, 17:47
Wakkabakkawoo
Ursprungligen postat av marry
Gör inte planets tyngd att slir-risken blir mindre också?


Eller större... Däcket borde ju få mer kontaktyta att halka på ju tyngre planet är....
#11 2010-01-09, 19:49
Fast nu tänker du bakvänt

Slira/sladda/spinna beror ju på att ett eller flera däck tappar greppet. Så ju större kontaktyta du har desto mer friktion och desto mindre risk att däcket tappar greppet-> mindre risk att planet slirar.
#12 2010-04-05, 23:20
axelinfo
Ursprungligen postat av Kausti
Frågan kom upp efter en diskussion med en polare: Har flygplan vinterdäck?

Det känns som att det borde vara bra att ha, men... Nån som har nån information?

Behövs la inte med det underhållet som Swedavia har på sina flygplatser
(Ja, Swedavia äger nu flygplatserna istället för Luftfartsverket)