Hitta diskussioner med liknande innehåll

Behöver AKUT HJÄLP med bilköp

#1 2010-03-11, 03:10
Mr.Sander
Hej. Jag befinner mig i lite av ett dilemma här nere nu och det är ganska ont om tid.
Jag håller nämligen på att köpa en backpackerbil som inte är registrerad i säljarens namn. Den är jävligt fräsch på alla sätt, '98 Misubishi Magna, och bra pris, det är bara papprena som inte helt är i sin ordning.
Så när jag köper den kan den personen inte föra över regot till mig (eller finns det något sätt??). Registration transfer sheet måste skrivas under av BÅDE den vars namn står i regot just "nu" och av den som ska köpa bilen. Den person vars namn står i regot på den aktuella bilen har redan lämnat landet (är jag 99% säker på.
Vad är det som gäller i sådana här lägen? Jag ringde QLD government transport office i morse och frågade en massa grejer. De sa att detta var jättevanligt; backpackers säljer sin bil innan de drar hem och skiter i att föra över regot. Alla böter osv som bilen får hamnar i den person som lämnat landets namn och innebär ingen risk för vare sig den som kör bilen nu eller den som åkt hem sålänge han inte återvänder. Jag frågade om det ens var lagligt att göra detta, och de sa: ja, så länge den är registrerad så är bilen laglig. Precis som om man lånat mammas bil, bara att man payade $2000 för det. Verkar ju nästan ännu bättre än att ha sitt eget namn på regot, om något händer kan jag bara baila och ingen vet vem jag är, namnet i regot tillhör en korean som stack i julas. Tro mig hade jag kört in i en Mercedes hade jag sprungit för livet och tagit första flyg hem, helt ärligt.
Det verkar som att backpackers för det mesta skiter totalt i att överföra regots namn när de köper bilen. De bara kollar på regotiden och köper den, typ som ett paket köttbullar på ICA - no strings attached. Sedan när regot går ut är det bara att registrera den på nytt i vilken delstat som helst varpå den hamnar i sitt eget namn. Sedan går den under det namnet i 6-12 månader framöver tills någon förnyar det igen.
Men hur kan jag veta att den inte är stulen? Jag menar vem som helst kan väl köra runt i en annas bil så länge den inte är anmäld stulen hos polisen? Om polisen stannar oss och inte hittar nån anmälan är det väl bara å säga att man lånar den, precis som hemma! Och hur är det med försäkringar? På alla seriösa sidor man läst så säger de att det är superviktigt att 1. Föra över registeringen i sitt namn 2 skaffa försäkring. Alltså inte bara regoförsäkring, den täcker bara 3:e parts personskador vad jag förstått? utan också 3:e parts "property damage". Men om regot inte står i mitt namn..?
Om jag vrakar min egen bil är det ju lungan, men den där BMW X5:an vill jag inte betala för.
SNÄLLA ge mig alla råd och tips och info ni kan. Jag ska se på bilen i eftermiddag redan och det verkar som att den är ganska populär för övrigt bland mindre petigt folk, så jag måste besluta mig fort. Jag tror nog att ska vi köpa den så blir det att betala på gatan och köra iväg utan något pappersarbete eller nåt.
$2000 för en Mitsubishi 98 är ju fetnice om det inte innebär några större risker! Provkörde den i morse och den gick riktigt bra! Här är bilen btw http://brisbane.gumtree.com.au/c-Cars-Vehicles-Motorbikes-Parts-cars-5K-...

tack för all hjälp!!
/sander

Edit: ajuste vi ska sälja den i Sydney sen också. Hur tror ni vi ligger till där med en "felreggad" (dvs fel namn) bil? Känns som att vi kan få nån dum/naiv jävel att bara langa upp pengar på gatan och ta-da! bara att åka iväg (så som vi). Vad tror ni?
#2 2010-03-11, 11:14
leenie
Har du verkligen kollat runt Sander?

Jag köpte en Magna härom månaden, gav 2800 för den, den är från samma år som din och min är ser bra mycket fräschare ut. Inga bucklor, inga repor, automatlåda och 200 000 kms.

Har du kollat på tradingpost.com.au? Där finns hur mycket bilannonser som helts. Annonsen stämmer ju inte ens då, eller är det mekanikern som haft den i elva år som stuckit från landet utan att avregistrera den? Not likely.

Jag kan inget om att föra över bilar, det var min karl som kirrade det där, men jag skulle ju inte chansa på det sättet du är villig att göra. Se till att den har ett road worthy certifikate, det visar att bilen är "besiktigad" och får lov att köra på vägen. Detta är ett måste! Se till att nuvarande ägaren fixar detta, för köper du bilen och den inte går igenom road worthy så blir det ditt problem att åtgärda alla grejer.

Dessutom trodde jag att det var med bilar som med bostäder här att skulden följer inte ägaren utan grejen så att säga. Dvs finns det obetalda skulder på bilen, som rego osv så är det du som tar över dem samtidigt som du tar över bilen.
#3 2010-03-11, 15:12
Mr.Sander
Ja, nu verkar det ändå som att vi ska köpa bilen. Känns lite förhastat men vi får se hur det går imorrn då vi ska till kontorer och fixa pappersarbetet.
Jag har nu bilen i min ägo och har betalat $500 i deposit, resten ska jag payya imorrn.
Problemet är att vi inte hittar rego-lappen som ska ligga i bilen. Klistermärket är där och datumet har inte gått ut än men vi måste ha det papperet för att överföra ägandeskapet. Och vi vet inte hur vi får ut en kopia.
När vi träffade folket i eftermiddags så visade det sig att de vi köper bilen av nu har kört i koreanen som hade den innans namn för att slippa ev böter. De har dock ett sånt rego transfer-papper som koreanen skrev på innan som inte är ifylld av mottagaren än. Så om jag fyller i den så blir det som om jag köper den rätt av koreanen, iaf för myndigheterna. Dock är fristen för att lämna in ett sånt papper 14 dagar och koreanen skrev på 16 januari...
Jag vet att alla utestående räkningar, böter osv följer med bilen vid ett köp så jag ska till polisen imorrn och kolla upp registreringsnumret. Ska även ringa department of transport och fråga dels om det och vad som händer om man lämnar in transfer sheet:et för sent.
Mitsubishimekanikern var den första ägaren, han sålde den till koreanen, som sedan "sålde" den till de jag köper av nu.
Undrar vad det blir för straff för att lämna in försent. Det stod att det var "an offence" att lämna in efter 14 dagar.
Som svar på din första fråga, nej, jag har nog som vanligt inte så bra koll på läget. Men bilen är som sagt i fint skick och bra mkt bättre än andra jag sett för samma pris. Nu vet jag inte hur mkt andra personen vågar pruta men ändå. Det enda problemet är pappersgrejerna. Ett alternativ vore ju att köra i koreanens namn vi med så slipper vi grejja med allt samt ev böter. Men det kanske blir svårt att sälja då?
Vad exakt är det där roadworthy certificate som du snackade om? Jag läser det överallt men är ändå inte helt säker. På hemsidan stod det att roadworthy certificate numer kallas safety inspection slip eller nåt sånt. Det är ett bevis på att däck, bromsar, ljus osv håller minimikraven. Vi har iaf ett rosa papper (2 faktiskt) som jag tror är nåt sånt. Kan det stämma?