Resebyråer. ett minne blott?

#1 2010-04-10, 21:01
lalalalala
Ja hur ligger det nu till med alla resebyråer, de lär ju vara ganska körda inom den "korta" framtiden om de nu inte baserar allt på internet?


För jag menar om ngn nu förtiden vill resa ngnstans så kan de ju hur lätt som helst fixa det på internet, varför ska man anlita en resebyrå för då ?

Vad är det resebyråer gör utöver det som en internet-resebyrå gör förutom att kanske tipsa på olika sätt om olika resor och destinationer?


Så min fråga till er alla, finns det ngn framtid för en rese-konsult?

Säg till mig om jag är ute och cyklar men såvitt jag vet så sitter jag framför datorn...
#2 2010-04-10, 21:06
Vattenspann
40-talisterna börjar gå i pension nu och merparten av dessa är inte alltför insatta i hur man bokar på Internet och många tvekar också när det gäller att betala med kort över nätet. Är inte helt säker men jag kan tänka mig att även 50-talisterna till viss del är av samma uppfattning. Detta är självfallet en grov generalisering. Men så länge denna generation finns kvar kommer det finnas ett behov av resebyråer.

Sen tror jag att många, även yngre då och då, vill ha en personligare service. Detta är något reseföretagen lyfter i reklamer på tv och i tidningar. Att man kan ge mer än en hemsida kan. En extra touch.
#3 2010-04-14, 14:25
paggan
Inte nog med det.

Ska man göra en mer invecklad rundresa är det rätt svårt att göra den själv och få en genomgående biljett och därmed kunna se om det lönar sig med en hel biljett eller om man ska boka sträcka för sträcka.
Affärsresenärer har heller inte tid att sitta och leta själva och anlitar därför resebyråer för att hitta och boka deras resor.
#4 2010-04-14, 19:03
Ommadawn
Rika och/eller lata människor kommer också i framtiden att använda resebyråer.
#5 2010-04-16, 16:21
Etaro
Jag bokade mitt jordenruntpaket på en resebyrå i Sthlm. Fan så mycket bättre service att kunna sitta ned med någon som kan saker, kan ge tipps etc.

En överraskning var dock att när vi kollade "second opinions" inan vi bokade visade det sig att samma paket var dyrare både på Kilroy och 2 andra stora online-byråer.

Underskatta inte det enda internet inte kan utkonkurrera fysiska firmor på: Service! Det kommer dröja innan internet kan ha samma kund-personal kontakt som i en fysisk butik, och tills dess kommer det alltid finnas en marknad.