Ersättning för försenat flyg. Vart vänder man sig?

#1 2010-06-24, 09:52
puangsawan
Förmodligen är jag jävligt sent ute eftersom resan var i januari men i alla fall..
På utresan blir flighten 24 timmar försenad. Detta meddelas på flygplatsen och vi får välja mellan betald taxi hem eller gratis hotellrum på flygplatsen.
Blev nyligen tipsad om att man kan söka ersättning för sånt..
Vart vänder man sig, resebyrån eller flygbolaget?
Är det möjligt att komma 6 månader efter och begära denna ersättning?
Hur mycket är rimligt att begära?
#2 2010-06-24, 10:19
Walkman1337
Det är väl flygbolaget som bestämmer sånt, inte resebyrån. När det kommer till ersättning så kan du väl inte räkna med att få mer än vad du har betalat??
#3 2010-06-24, 20:29
Lotrug
du för ersättning för det du lagt ut under förseningen, så spara kvitton. detta tar du med flygbolaget.

din reseförsäkring täcker inte så mycket, ett bolag betalade ut "för sveda o värk" 500 kr.
#4 2010-06-27, 18:26
banditqueen
vänd dig till kundservice avdelningen för det flygbolag du reste med. Om du har sparat dina kvitton får du tillbaka det du lagt ut för, ingen generell kompensation. Du kan ansöka upp till 2 år efter din resa om ersättning för utlägg.
#5 2011-04-03, 17:57
Continental Op
shit vilken jävla pärs! skulle ha flugit igår vid niotiden på morgonen från sydeuropa, planet klarade inte tech utan det var nåt med motorn var vad de sa till oss så de satte först delay o sen ställde de in, sen fick vi lalla runt o vänta på flygplatsen till 16-tiden tills jag till slut fick ny biljett till mellanlandningsdestinationen och en helt klart schysst övernattning, trist att man inte hann stanna o svulla lyxfrukost.

kom fram vid tio imorse till sthlm istället för kl 15 igår

Nu har jag läst på lite och tror jag hajar reglerna rätt.

flighten är ca 2500 km varför jag ska ha 400 euro
Det räknas väl som en försenat flyg som sedan ersätts med det andra, undantaget med halverad ersättning hjälper dem inte eftersom jag kom fram ca 15 timmar för sent iaf? Helt otroligt oproffsigt skött nere av sydeuropéerna på ett mkt väl ansett europeiskt bolag, de borde ha satt oss på andra star alliance-flighter så fort de såg att det var nåt fel med motorn

sen har jag lite extrakostnader, fick boka en arlanda express för att hinna med anknytning hem, hade jag inte gjort det hade jag inte kommit hem förrän i natt för det var fan precis på tio minuter att jag hann med vidare, samt ny regionalbiljett för att komma hem.

Vi fick tillräckligt med käk av bolaget så det var lugnt o jag gillar inte att börja lägga ut en massa stålar bara för att kunna kräva sen.

om jag fattar konsumentverkets beskrivning av EU-förordningen rätt kan jag få 400 euro + ersättning för ny regionalbiljett samt i vart fall mellanskillnaden på arlanda express och flygbuss men eg hela då jag fick skippa min retur på flygbussen.
Sen har jag rätt till en tusing av mitt VISA-kortsbolag som ger 1000 spänn för förseningen, eg var det jävligt synd att jag gjorde mig omaket att gå själv till lost luggage i bananlandet o hämtade upp mitt bagage innan jag stack till mellanlandningsdestinationen eftersom man ju får fett med stålar för försenat bagage.

Då både kreditkortet och EU-förordningen ger ersättning för utläggen, ska jag då välja att kräva med stöd av EU-förordningen? det blir bara 3-400 spänn i den delen iaf?

det vore grymt om jag har räknat rätt för då är resan nästan gratis och då ska jag fan tjacka nya smidda järnklubbor för stålarna
#6 2011-04-04, 06:12
wmathyy
Asså fyfan vad jag hatar sånt här, inte konstigt att biljettpriserna stiger hela tiden!
#7 2011-04-07, 21:51
Lotrug
men om du är hemma så har dom ju löst det utan att behöva ersätta dig.

det du kan få pengar för är eventuella utlägg under förseningen. kontakta ditt flygbolag.

försäkringsbolaget du har kanske kan ge dig några hundra kronor som plåster på såren.
#8 2011-04-08, 16:07
Ansök hos allmänna reklamations nämnden, ARN.
#9 2011-04-08, 22:06
bukkrukk
Ursprungligen postat av Alessandro
Ansök hos allmänna reklamations nämnden, ARN.


Hahaha. Det vore roligt om du var ironisk men jag är rädd att du inte är det.
#10 2011-04-10, 01:45
Continental Op
Ursprungligen postat av Lotrug
men om du är hemma så har dom ju löst det utan att behöva ersätta dig.

det du kan få pengar för är eventuella utlägg under förseningen. kontakta ditt flygbolag.

försäkringsbolaget du har kanske kan ge dig några hundra kronor som plåster på såren.

öh?

http://www.konsumentverket.se/resor/Flyg/Efter-flygresan/Forsenat-flyg/S...
#11 2011-04-11, 23:23
Lotrug
jojo, lycka till med det där.
#12 2011-04-16, 07:53
woofer
Ägnade gårdagskvällen på arlanda då mitt plan blev nästan 5 timmar försenat på grund av ett tekniskt fel. Enligt en EG-dom så har passagerare rätt till kompensation från flygbolagen om det är en försening över 3 timmar. Undantaget är om orsaken ligger utanför flygbolagets kontroll, ex väder eller att flygledarna strejkar ger tex ingen rätt till ersättning. När det gäller övriga "extraordinära omständigheter" så är det lite mer diffust vad som gäller.

Det flygplan jag skulle åka med var drabbat av ett tekniskt fel, nån del som lossnat typ. Var en förhistorisk MD-87 av äldre modell. Det är ju en kalkyklerad risk från flygbolagets sida att flyga med gammla flygplan, att dessa är i större behov av service kan ju knappast vara att anse som en extraordinär omständighet. Flygbolaget i fråga var Blue1 som ingår i SAS koncernen.

Enligt vilkoren på sas hemsida så har jag ingen rätt till kompensation men enligt vilkoren på konsumentverkets hemsida som baserar sig på en EG-förordning så har jag rätt till 250EURO i ersättning i mitt fall. Media uppmärksammade för några veckor sedan att i princip alla svenska flygbolag hadde felaktiga och vilseledande information om sina skyldigheter på sina hemsidor så jag utgår ifrån att infon på konsumentverkets hemsida stämmer.

Någon som har erfarenheter av att kräva och även lyckas få ut ersättning av ett flygbolag i liknade fall?