Mer för trasig väska

#1 2004-06-15, 23:37
M2k
800 kronor. Det är vad du får i dag om väskan går sönder när du flyger med Fritidsresor. Men efter den 28 juni kan du kräva upp till 11 000 kronor i ersättning.

Den 28 juni skärps luftfartslagen för att skydda flygresenärernas rättigheter. Bakgrunden är en ny internationell konvention som börjar gälla inom EU. Den innebär bland annat att det blir dyrare för alla flygbolag när passagerarnas väskor blir försenade, går sönder eller försvinner på flyget.

I dag betalar flygbolagen ut ersättning i förhållande till vad väskan väger, men reglerna varierar hos charterbolagens flygbolag.

Fritidsresors bolag Britannia betalar ut max 800 kronor för en trasig väska som inte går att laga och hänvisar sedan till resenärens egna försäkringar. Bolaget står dock för eventuell självrisk. Vid försvunnet bagage får passageraren ersättning efter vad väskan vägt vid incheckningen.

Ving och Always flygbolag, My Travel Airways, hänvisar i första hand till resenärens egna försäkringar och betalar ingen självrisk. Ersättning för enbart skadad väska baseras på vad väskan väger tom. Det innebär runt en tusenlapp för en väska på fem kilo.

Apollos Novair betalar max 1 000 kronor för en trasig väska och hänvisar sedan till hemförsäkringen. Bolaget betalar upp till 1 500 kronor i självrisk om väskan är försvunnen.

Men efter den 28 juni blir det samma för alla bolag och lättare för alla passagerare. Viktreglerna försvinner helt och hållet och bolagen blir skyldiga att ersätta varje passagerare med maximalt upp till runt 11 000 kronor.
- Det beloppet är ett strikt ansvar för bolagen. Om en passagerare förlorat sin väska eller den gått sönder och resenären kan visa att den är värd till exempel 4 000 kronor är det bolagets ansvar att ersätta den, säger Henrik Lundberg vid Luftfartsverket.

Vidare blir flygbolagen skyldiga att meddela de nya reglerna skriftligt vid varje försäljningsställe. Informationen ska också finnas vid försäljning på nätet eller via telefon. Reglerna ska dessutom skriftligen överlämnas till varje passagerare när biljetten lämnas.

Om bagagets värde överstiger 11 000 kronor måste dock passageraren ange detta vid incheckningen och erbjudas att betala en tillläggsavgift som ger rätt till högre ersättning.

I den nya lagen skärps också flygbolagens ersättningsansvar vid dödsfall eller personskada under flygresan. Upp till cirka en miljon kronor blir flygbolaget skyldigt att betala ut vid dödsfall eller skada oavsett vad som orsakat händelsen. Därutöver kan bolaget bli skyldigt att betala ytterligare ersättning om bolaget inte kan styrka att det gjort allt för att undvika skadan.

Enligt Luftfartsverket tillämpas dock de nu angivna ersättningsnivåerna som regel av flygbolagen.

Så här gör du om bagaget går sönder:
- Gör anmälan på flygplatsen eller kontakta flygbolaget senast inom sju dagar (vid försenat bagage inom 21 dagar)
- Åk till en väskaffär för professionelll bedömning av skadan.
- Ring flygbolagets huvudkontor, anmäl händelsen och yrka anspråk på ersättning.
- Anmälan från flygplatsen, bagagekvitto, biljettkopia (kan fås hos researrangören) eller den lilla fliken av boardingpasset du får behålla när du går ombord, ska bifogas anmälan.

GP - http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=169562



På tiden. Det utbredda slarvet med väskhantering och nonchalans mot de resande skall kosta. Ibland kan man tro att bagaget passerat en dj*vla mangel, eller blivit överkört av ett lättare fordon. Nu får dom skärpa sig, bagagemarodörerna. Vi, dvs kunderna/resenärerna är faktiskt förutsättningen för hela resenäringen.


=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Mandom mod och morske män*Ränsel*
-->>http://stormakt.cjb.net/<<--
#2 2004-06-17, 15:44
Air Express
Ursprungligen postat av M2k

I den nya lagen skärps också flygbolagens ersättningsansvar vid dödsfall eller personskada under flygresan. Upp till cirka en miljon kronor blir flygbolaget skyldigt att betala ut vid dödsfall eller skada oavsett vad som orsakat händelsen. Därutöver kan bolaget bli skyldigt att betala ytterligare ersättning om bolaget inte kan styrka att det gjort allt för att undvika skadan.


Det här går emot den svenska grundlagen. Man måste kunna bevisa att att personalen inte gjort allt för att rädda personen. Dom ska inte behöva visa att dom gjort det. Dessutom så är det väl inte tex. SAS fel om någon får hjärtattack och dör. Skulle det hänt i ett café så skulle knappast caféägaren bli skyldig att betala en massa pengar.