Ursprungligen postat av Haengbuksvin
Concorden var ju ett fiasko egentligen, de får ju fan inte ens flyga mach 1 över land i USA och många andra delar av världen pågrund av problemet med ljudbangarna coh allmänhetens wajnande. Sen när de äntligen började flyga längre sträckor i mach 1 började planen att haverera (alla på grund utav utmattningsbrott?). Flygplanets konstruktion klarade inte den ständiga stressen från de påfrestningar som följer med mach1+ hastigheter.
Sen mach 8? Är det ens möjligt? När man går över mach 2 och närmar sig mach 3 ställs fruktansvärda krav på flygkroppens skrov. Luftens friktion mot flygplanskroppen gör bara den att många (alla?) konventionella flygplansmaterial skulle börja glöda.
Ehh, en dödsolycka med Concorden vid start, när den körde på metallskräp.
Concorden var ett ekonomiskt fiasko för tillverkaren, dom två flygbolagen som flög den tjänade pengar ända tills ombyggnationen efter dödsolyckan.
Tu-144 var däremot ett fiasko.