Flygbolags taktik vid försening

#1 2010-11-10, 14:57
gusse02
Skulle igår flyga från Paris till Stockholm med avgång kl 16.05. Inte förrän strax innan kl 16 får vi information om att flyget är 15 min försenat. Vi bordar planet strax efter 16. När alla passagerare är ombord, sitter ner och är inräknade säger de att planet inte kan flyga förrän kl 18! Detta pga av vädret på Arlanda. Planet avgick ungefär 2 timmar för sent och landade också knappt 2 timmar för sent.

Varför vill flygbolaget(?) att vi ska sitta inklämda på flyget 1,5 timmar i onödan? Varför kunde vi inte ha fått vänta i avgångshallen nån timme?

Jag antar att de rimligen visste att starten skulle bli avsevärt försenad redan innan vi bordade planet? Eller är det bara jag som är skeptisk och misstänksam mot flygbolag.

Min erfarenhet av tidigare förseningar är nämligen att de (flygbolagen) inte gärna informerar sina betalande kunder. Jag får en känsla av att de tycker det är bättre om passagerarna svävar i ovisshet.
#2 2010-11-10, 17:24
Slabby
Vid dessa typer av förseningar får flighten en tid som kallas ctot (calculated take-off time) då planet får lyfta för att vänta på marken istället för i luften på en flygplats med förfrågan större än kapacitet.

Dock kan man försöka förbättra denna tid i fall andra flygningar ställs in, missar sin tid, kapaciteten ökar. Flygbolaget kan få förbättringar är lika med flygplatsens taxitid (väljs av ATC), om planet rapporterar att man är helt klara kan man få förbättringar på 5 minuter.
#3 2010-11-10, 21:08
gusse02
Tack för det svaret! Det låter rimligt.

Men hur är det med info till resenärerna. Jag känner att de ofta inte talar om hela sanningen. Frågar man sen någon i personalen så svarar de att de inte vet. Och de kanske inte heller vet, men jag tror att det är bekvämt att ta till det argumentet när man vill veta mer.
#4 2010-11-10, 23:07
Detta har hänt mig när jag har åkt från Madrid till Alicante med Iberia, man blir ju less på det. Det är bara för att de ska slippa betala ut pengar till resenärerna, finns en två timmars regler då man som resenär får pengar om flygplanet är två timmar för sent eller mera.
#5 2010-11-10, 23:30
Lowtech
Ursprungligen postat av gusse02

Varför vill flygbolaget(?) att vi ska sitta inklämda på flyget 1,5 timmar i onödan? Varför kunde vi inte ha fått vänta i avgångshallen nån timme?


Just igår var det mycket problem med snöröjning och avisning av planen, skulle andra flyg få problem och ditt flyg får en tidigare möjlighet till start & avisning så vill man ju inte börjar boarda alla människor då man kanske missar sin tid.

FYI.. det var jätteskoj o jobba på ARN igår
#6 2010-11-11, 08:13
gusse02
Ursprungligen postat av trakc
... finns en två timmars regler då man som resenär får pengar om flygplanet är två timmar för sent eller mera.

Jag antar att det är tiden för landning som avgör förseningen. Det går förstås fortare för dem att komma iväg om planet redan är bordat och klart. Om det då kommer upp en tidigare lucka så hinner de ju iväg tidigare.

Det där med ersättning vid försening: undrar vad som gäller när man missar anslutning. Vi flög från New York och landade 40 min sent och missade anslutningen till Stockholm. Blev då inbokade på ett senare plan. Detta plan landade knappt 2 timmar senare än planerat men totalt blev vi ca 8 timmar sena pga av att vi ju kom med ett senare plan. Borde jag få ersättning för 8 timmars försening eller?
#7 2010-11-13, 00:43
Lotrug
länsförsäkringar har nått som heter för sveda o värk, det var inte mycket pengar man fick där för att planet var 1 timme försenat och man missade nästa flyg.

däremot så brukar flygbolaget stå för eventuella utgifter, men då ska det väl överstiga 12 timmar tror jag. men nån matkupong o sånt brukar man få.
#8 2010-11-19, 13:10
ksv
Ursprungligen postat av gusse02
Men hur är det med info till resenärerna. Jag känner att de ofta inte talar om hela sanningen. Frågar man sen någon i personalen så svarar de att de inte vet. Och de kanske inte heller vet, men jag tror att det är bekvämt att ta till det argumentet när man vill veta mer.
Man meddelar det man vet, det finns ingen anledning att inte göra det.
Har man en CTOT så säger man det, men som Slabby berättade kan man mycket väl komma iväg tidigare om man gör allt klart och skickar ett ready message.

Har man ett tekniskt fel så beror det på hur lång tid det tar för teknikerna att identifiera och åtgärda problemet. Innan de identifierat ens vad felet är kan man bara gissa.
Man ger ofta en ny preliminär tid som man sedan får justera när man vet mer.
Säger man att det ska ta två timmar men bara tar 30 minuter, lär folk vara ute på vift när det är dags att boarda, så att man blir ännu senare p.g.a. det.

Ursprungligen postat av trakc
Detta har hänt mig när jag har åkt från Madrid till Alicante med Iberia, man blir ju less på det. Det är bara för att de ska slippa betala ut pengar till resenärerna, finns en två timmars regler då man som resenär får pengar om flygplanet är två timmar för sent eller mera.
Du tänker på det här?
http://www.eu-upplysningen.se/Aktuellt/Nyheter/Resenarer-far-ratt-till-e...
Flygresenärer som drabbas av en försening som är över tre timmar har rätt till ekonomisk kompensation av flygbolaget.


Dock lär man inte få ersättning i många fall ändå:
Om flygbolaget däremot kan visa att förseningen berott på extraordinära omständigheter som ligger utanför deras kontroll, har resenärerna ingen rätt till kompensation.
Ofta är det väder och SLOT-tider som är boven i dramat och det anses nog ligga utom flygbolagets kontroll.