Ursprungligen postat av gusse02
Men hur är det med info till resenärerna. Jag känner att de ofta inte talar om hela sanningen. Frågar man sen någon i personalen så svarar de att de inte vet. Och de kanske inte heller vet, men jag tror att det är bekvämt att ta till det argumentet när man vill veta mer.
Man meddelar det man vet, det finns ingen anledning att inte göra det.
Har man en CTOT så säger man det, men som Slabby berättade kan man mycket väl komma iväg tidigare om man gör allt klart och skickar ett
ready message.
Har man ett tekniskt fel så beror det på hur lång tid det tar för teknikerna att identifiera och åtgärda problemet. Innan de identifierat ens vad felet är kan man bara gissa.
Man ger ofta en ny preliminär tid som man sedan får justera när man vet mer.
Säger man att det ska ta två timmar men bara tar 30 minuter, lär folk vara ute på vift när det är dags att boarda, så att man blir ännu senare p.g.a. det.
Ursprungligen postat av trakc
Detta har hänt mig när jag har åkt från Madrid till Alicante med Iberia, man blir ju less på det. Det är bara för att de ska slippa betala ut pengar till resenärerna, finns en två timmars regler då man som resenär får pengar om flygplanet är två timmar för sent eller mera.
Du tänker på det här?
http://www.eu-upplysningen.se/Aktuellt/Nyheter/Resenarer-far-ratt-till-e...
Flygresenärer som drabbas av en försening som är över tre timmar har rätt till ekonomisk kompensation av flygbolaget.
Dock lär man inte få ersättning i många fall ändå:
Om flygbolaget däremot kan visa att förseningen berott på extraordinära omständigheter som ligger utanför deras kontroll, har resenärerna ingen rätt till kompensation.
Ofta är det väder och SLOT-tider som är boven i dramat och det anses nog ligga utom flygbolagets kontroll.