Flyga på vintern

#1 2010-11-25, 02:29
kitten_
Jag har alltid haft en konstig uppfattning om att det på något sätt skulle vara farligare att flyga på vintern. Men så kan det väl inte vara, eller? Det enda jag kan komma på som skulle kunna göra det lite farligare är väl om det skulle vara halt på landningsbanan, eller om det skulle vara lite dålig sikt p.g.a. snö, men det kan ju hända när som helst på året egentligen (med t.ex. regn).

Så, kan det vara farligare rent statistiskt, och vad tycker du själv? Gör vinter/vår/sommar/höst någon skillnad för hur du känner angående flygningen?
#2 2010-11-25, 02:34
Schnitzel Fritz
Där uppe på 10.000meters höjd är det typ minus 55 grader i vilket fall som helst, jag tror inte vintertid nere på marken påverkar det särskilt mycket...
#3 2010-11-25, 02:36
fitta
Tror dagens plan går att lyfta och landa i blindo i stort sett, så lite snö som dessutom bara finns under molnen (man flyger ju ovanför) spelar ingen roll. Enda farliga är is på vingarna som gör att styrningen inte fungerar. Finns även en incident där is lossnat och åkt in i motorerna (typ md80), minns inte hur det gick men även utan motorer klarar man ju av att landa, förutsatt att man är i luften. Går motorerna sönder under starten, eller under tiden säkerhetsbälteskylten är tänd... då är man ganska körd.

Men vi isar ju av våra plan rätt flitigt idag med sån där röd vätska. Någon gång har jag inbillat mig att planet läckte bensin när jag satt långt bak och vätskan började rinna på rutorna uppe i luften. Men det var ju bara avisning.
#4 2010-11-25, 10:32
pilot
Ursprungligen postat av kitten_
Jag har alltid haft en konstig uppfattning om att det på något sätt skulle vara farligare att flyga på vintern. Men så kan det väl inte vara, eller? Det enda jag kan komma på som skulle kunna göra det lite farligare är väl om det skulle vara halt på landningsbanan, eller om det skulle vara lite dålig sikt p.g.a. snö, men det kan ju hända när som helst på året egentligen (med t.ex. regn).

Så, kan det vara farligare rent statistiskt, och vad tycker du själv? Gör vinter/vår/sommar/höst någon skillnad för hur du känner angående flygningen?


Du kan känna dig säker. Vintern för mig är mest associerad med förseningar.

Vi avisar flygplanen innan start om det behövs, banan röjs för oss och vi får alltid dom senaste bromsvärdena som vi använder till våra beräkningar.

Väl i luften har vi avisningsystem som håller flygplanet rent från is.

Vi landar aldrig på banor utan att veta det aktuella bromsvärdet. Det kan hända att vi måste gå och lägga oss i vänteläge tills dom har lyckats röja banan tillräckligt bra men det chansas aldrig.

När det gäller sikten så har vi olika inflygningssystem alla med olika krav på sikt. När vi väl har nått minsta höjden vi kan flyga ner på och vi inte ser banan så går vi runt och väntar på att sikten ska bli bättre eller går till vårt alternativflygplats vi vet har bättre väder.
#5 2010-11-25, 18:12
Tomatn
Ursprungligen postat av fitta
Tror dagens plan går att lyfta och landa i blindo i stort sett, så lite snö som dessutom bara finns under molnen (man flyger ju ovanför) spelar ingen roll. Enda farliga är is på vingarna som gör att styrningen inte fungerar. Finns även en incident där is lossnat och åkt in i motorerna (typ md80), minns inte hur det gick men även utan motorer klarar man ju av att landa, förutsatt att man är i luften. Går motorerna sönder under starten, eller under tiden säkerhetsbälteskylten är tänd... då är man ganska körd.

Men vi isar ju av våra plan rätt flitigt idag med sån där röd vätska. Någon gång har jag inbillat mig att planet läckte bensin när jag satt långt bak och vätskan började rinna på rutorna uppe i luften. Men det var ju bara avisning.


Fet markerade är fel

Is på vingarna resulterar i att man tappar lyftkraft, inte att ailerons/ spoilers inte går att använda, Det är 3000psi i hydraul ledningarna så det är ingen fara


Och somsagt avisningsvätska används, Finns 2 st.

typ 1 används för att ta bort is med (alltså på marken)
och typ 2 förebygger.

Glykol + vatten är det som används.