Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varannat X2000-tåg ställs in

#1 2010-11-27, 02:00
Trafikverket och SJ planerar att ställa in varannat X2000-tåg mellan Göteborg och Malmö samt mellan Stockholm och Malmö vid mycket snö och blåst (intressant nog går det inga X2000-tåg mellan Göteborg och Malmö sedan man gjorde om tidtabellen i augusti, men jag antar att de menar varannat IC-tåg).

http://svt.se/2.33782/1.2247315/vartannat_x2000-tag_kan_stallas_in?lid=p...

Hur kaotiskt kommer det att bli om denna vintern blir lika hård som den förra? Tror ni att detta är ett bra sätt att lösa kaoset på, eller blir det bara ännu rörigare, och de tåg som inte blir inställda kommer att vara BÅDE överfulla OCH försenade OCH sitta fast på den småländska/halländska steppen?
#2 2010-11-27, 02:02
RazorTattoo
Ja de snöar vad förvänar du dig ? Svenska tåg tål inte kyla
#3 2010-11-27, 02:19
Malewhale
Vad i helvete..? Varför skulle det lösa några problem? Nu kommer man säkert få stå upp hela vägen någon gång (Åker Sthlm-Malmö t&r minst en gång i månaden). Dags för privatisering tycker jag (Att Veolia får smyga fram några gånger på helgerna räknar inte jag som konkurrens)..
#4 2010-11-27, 02:22
Arne.Anka
Ursprungligen postat av RazorTattoo
Ja de snöar vad förvänar du dig ? Svenska tåg tål inte kyla

Inte tågen som är problemet utan att snöskottarna behöver minst 2 timmar mellan tågen vid hårt väder.
#5 2010-11-27, 04:27
DanteAlighieri
Ursprungligen postat av Malewhale
Vad i helvete..? Varför skulle det lösa några problem? Nu kommer man säkert få stå upp hela vägen någon gång (Åker Sthlm-Malmö t&r minst en gång i månaden). Dags för privatisering tycker jag (Att Veolia får smyga fram några gånger på helgerna räknar inte jag som konkurrens)..


Och Veolias avgångar skulle gå enligt plan hela tiden?
#6 2010-11-27, 16:47
Malewhale
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Och Veolias avgångar skulle gå enligt plan hela tiden?


Nej men om fler aktörer tog sig in på marknaden så skulle vi ha bättre tåg (som bl.a. klarar vinterhalvåret bättre), större press på de som kör tåget att komma i tid och billigare priser.
#7 2010-11-27, 20:01
hush.nobody
Ursprungligen postat av Malewhale
Vad i helvete..? Varför skulle det lösa några problem? Nu kommer man säkert få stå upp hela vägen någon gång (Åker Sthlm-Malmö t&r minst en gång i månaden). Dags för privatisering tycker jag (Att Veolia får smyga fram några gånger på helgerna räknar inte jag som konkurrens)..

Privatisering i Sverige innebär tyvärr en fördubbling av priset.
Det är bara se allt annat staten sålt ut som idag kostar fläsk!

Veolias tåg ner till Stockholm-Malmö ser rent förjävliga ut för övrigt, skulle bli förvånad om de ens håller en säsong till.
#8 2010-11-27, 20:04
Arne.Anka
Ursprungligen postat av Malewhale
Nej men om fler aktörer tog sig in på marknaden så skulle vi ha bättre tåg (som bl.a. klarar vinterhalvåret bättre), större press på de som kör tåget att komma i tid och billigare priser.
På vilket sätt skulle privata aktörer klara vintern bättre när banverket kan behöva mer än 2 timmar melln tågen för snöröjning?
#9 2010-11-30, 16:40
bayern
Ursprungligen postat av Malewhale
Nej men om fler aktörer tog sig in på marknaden så skulle vi ha bättre tåg (som bl.a. klarar vinterhalvåret bättre), större press på de som kör tåget att komma i tid och billigare priser.


Det är därför Veolia har ställt in över hälften av sina avgångar mellan Stockholm-Malmö de senaste två veckorna?

En lite uppdatering, järnvägen är idag avreglerad, och har varit så sedan den 1 oktober 2010. Men, både SJ och Veolia kör på samma spår, vilka förvaltas och underhålls av den statliga myndigheten Trafikverket. Snöar en växel igen eller blir det ett signalfel innebär det att både SJ och alla andra operatörer blir försenade.

Artikeln är egentligen felaktig, i händelse av att tågtrafiken får en total infarkt likt förra vintern finns det reduceringsplaner, något som samtliga operatörer har tagit fram. Detta för att frigöra kapacitet på banan vilket innebär att de tåg som går har större chans att hålla tidtabellen. Med andra ord har Skånetrafiken, DSB, Veolia, SJ, Green Cargo o s v reduceringsplaner vilket innebär färre tåg och större chans för Trafikverket att rensa växlar från snö.
#10 2010-11-30, 18:24
Ursprungligen postat av RazorTattoo
Ja de snöar vad förvänar du dig ? Svenska tåg tål inte kyla


Är ju inte tågen som är det största problemet utan ledningarna. Ledningarna blir till is.
#11 2010-12-02, 22:30
Fetsvenne
Ursprungligen postat av pEddobear
Är ju inte tågen som är det största problemet utan ledningarna. Ledningarna blir till is.



Vilka ledningar är det du pratar om? kontaktledningen funkar utmärkt med lite is på sig.
#12 2010-12-03, 21:25
Ursprungligen postat av Fetsvenne
Vilka ledningar är det du pratar om? kontaktledningen funkar utmärkt med lite is på sig.


Problemet sista tiden är ju att kontaktledningarna rasat ner, åtminstone en av gångerna för att ett av tågen hade en sned strömavtagare som rev ned ledningen.

Jag har hört sägas att förr i tiden bytte man all kontaktledning med jämna mellanrum (typ 10 år), nu byter man när den faller ner.