Ursprungligen postat av Malewhale
Nej men om fler aktörer tog sig in på marknaden så skulle vi ha bättre tåg (som bl.a. klarar vinterhalvåret bättre), större press på de som kör tåget att komma i tid och billigare priser.
Det är därför Veolia har ställt in över hälften av sina avgångar mellan Stockholm-Malmö de senaste två veckorna?
En lite uppdatering, järnvägen är idag avreglerad, och har varit så sedan den 1 oktober 2010. Men, både SJ och Veolia kör på samma spår, vilka förvaltas och underhålls av den statliga myndigheten Trafikverket. Snöar en växel igen eller blir det ett signalfel innebär det att både SJ och alla andra operatörer blir försenade.
Artikeln är egentligen felaktig, i händelse av att tågtrafiken får en total infarkt likt förra vintern finns det reduceringsplaner, något som samtliga operatörer har tagit fram. Detta för att frigöra kapacitet på banan vilket innebär att de tåg som går har större chans att hålla tidtabellen. Med andra ord har Skånetrafiken, DSB, Veolia, SJ, Green Cargo o s v reduceringsplaner vilket innebär färre tåg och större chans för Trafikverket att rensa växlar från snö.