Flyg inställt! Vad händer nu? AKUT.

#1 2010-12-01, 00:55
Svenssen
Godkväll Damer och Herrar!

Jag har ställts inför ett aldrig tidigare skådat problem (För mig). Imorgon (13:15) åker jag till Australien för första gången, via Kastrup>Heathrow>Hong Kong>Sydney. Som de kontrollfreak jag är så checkade flygen nu ikväll och inte mycket stämmer överens, Lagom panikslagen är jag.

Problem: Flyget från Kastrup>London/heathrow 13:15 är inställt enligt cph.com. Vad gör jag nu?

Biljetterna är handlade genom STA travel. Deras kontor öppnar inte försen 09:30 imorgon så jag har ingen möjlighet att kontakta dem.

Vad gör jag nu? Snälla svara, riktigt AKUT:'( .
#2 2010-12-01, 00:57
Finns det möjlighet att kontakta personal på flygplatsen? Förseningar inträffar då och då, någon bör ha den kompetens och erfarenhet som krävs för att lösa din situation.
#3 2010-12-01, 01:15
Svenssen
Tack så mycket för det snabba svaret!

Min plan för tillfälligt är att åka in redan 10-11 på förmiddagen och fråga runt på plats. Precis som du säger bör det finnas någon där med kunskapen till att lösa mitt problem! I samma veva så ringer jag STA travel och frågar dem hur jag ska gå till väga.

Är detta en dum idé då jag är ganska sent ute? Ska jag försöka lösa det nu, eller imorgon? Riktigt förvirrad.

Ber om ursäkt för det "idiotiska inlägget". Men har fruktansvärd panik då detta är min första flygresa ensam.

Tack för hjälpen!
#4 2010-12-01, 01:18
alver
Ursprungligen postat av Svenssen
Godkväll Damer och Herrar!

Jag har ställts inför ett aldrig tidigare skådat problem (För mig). Imorgon (13:15) åker jag till Australien för första gången, via Kastrup>Heathrow>Hong Kong>Sydney. Som de kontrollfreak jag är så checkade flygen nu ikväll och inte mycket stämmer överens, Lagom panikslagen är jag.

Problem: Flyget från Kastrup>London/heathrow 13:15 är inställt enligt cph.com. Vad gör jag nu?

Biljetterna är handlade genom STA travel. Deras kontor öppnar inte försen 09:30 imorgon så jag har ingen möjlighet att kontakta dem.

Vad gör jag nu? Snälla svara, riktigt AKUT:'( .


Lyckas du inte kontakta nagon ak dit som vanligt sa loser de problemet pa plats, de satter dig pa ett senare flyg. Missar du din connection i London satter de dig pa ett senare flyg dar och gor det att du missar din connection i HK satter de dig pa ett senare flyg dar osv (forutsatt att du inte har kopt flera losa biljetter med olika bolag). Antar att det ar installt pga vader sa du far ingen kompensation mer an att de garanterar dig att du kommer fram sa fort som mojligt.
#5 2010-12-01, 01:20
wearcapefly
Ursprungligen postat av Svenssen
Tack så mycket för det snabba svaret!

Min plan för tillfälligt är att åka in redan 10-11 på förmiddagen och fråga runt på plats. Precis som du säger bör det finnas någon där med kunskapen till att lösa mitt problem! I samma veva så ringer jag STA travel och frågar dem hur jag ska gå till väga.

Är detta en dum idé då jag är ganska sent ute? Ska jag försöka lösa det nu, eller imorgon? Riktigt förvirrad.

Ber om ursäkt för det "idiotiska inlägget". Men har fruktansvärd panik då detta är min första flygresa ensam.

Tack för hjälpen!


Ring flygplatsen, även om du inte kommer till rätt person direkt kan de förmodligen slussa fram dig till någon som har ett hum om situationen.

Annars rekommenderar jag dig att inställa dig på plats i god tid i morgon.
#6 2010-12-01, 01:24
Svenssen
Ursprungligen postat av alver
Lyckas du inte kontakta nagon ak dit som vanligt sa loser de problemet pa plats, de satter dig pa ett senare flyg. Missar du din connection i London satter de dig pa ett senare flyg dar och gor det att du missar din connection i HK satter de dig pa ett senare flyg dar osv (forutsatt att du inte har kopt flera losa biljetter med olika bolag). Antar att det ar installt pga vader sa du far ingen kompensation mer an att de garanterar dig att du kommer fram sa fort som mojligt.


Tack, riktigt mycket tack!

Nu kan jag sova lite lugnare sista natten på svensk mark! Tack för all den snabba hjälpen!

Flashback kan alltid leverera!
#7 2010-12-01, 08:36
Mula
Om vi förutsätter att du köpt hela resan på samma biljett så har du nog redan blivit ombokad till ett annat flyg. Flygbolagen bokar alltid om alla resenärer till andra flighter så fort man vet att en viss avgång blivit inställd. Om du har fått ett sexställigt bokningsnummer i Amadeus-systemet kan du gå in på checkmytrip.com och se hur din bokning ser ut just nu.
#8 2010-12-06, 14:01
Coden
Nu har ju TS redan både lyft och (förhoppningsvis) landat på sitt resmål men vill bara meddela min erfarenhet när det gäller försenda flyg och missade anslutningar.

Det verkar som de har JÄRNkoll på vilka som är med på respektiva flygningsamt vart dom ska för när jag skulle flyga till Indonesien i oktober så missade vi vår slot från arlanda av någon anledning och blev nästan en timme sena ner till Frankfurt där jag skulle byta och flyga till Singapore.

Ca en halvtimme innan vi landade i Tyskland så sprakar det till i högtalarna och en flygvärdinna går, resmål för resmål, igenom vad som gäller för de passagerare som ska vidare till just DET resmålet.
En del hade då redan missat sitt flyg och de fick information om vilken flight de hade bokats om till, andra (som jag) fick veta att vi skulle gå till gaten omdelbart och fick även info om VILKEN gate vi skulle till.

Otroligt imponerad blev jag hur som helst av att de inte bara lämpade av oss som en skock boskap och lät oss själva reda ut förseningen..nej alla visste vad som gällde långt innan vi satte hjulen i asfalten.

Bra jobbat Star alliance