Problem med flygstolen.se

#1 2010-12-01, 03:47
554477
Jag bokade tidigare igår runt 22 en resa till Las vegas med avgång den 4e december kl. 07.10, och det står såhär:

» ESTA-ansökan och passuppgifter till flygbolag
Viktig information!
Observera att ESTA-ansökan OCH Passuppgifter är 2 olika obligatoriska moment för resa till/via USA.

ESTA-ansökan
Européer som reser till USA måste från och med den 12 januari 2009 registrera sin inresa online. Resenären ombeds att gå in på ESTAs webbplats och fylla i de obligatoriska uppgifterna senast 72 timmar före sin avresa. Kostnad för detta är i nuläget 14 USD. I de flesta fall kommer ett godkännande inom några sekunder, men om ansökan inte blivit godkänd måste resenären vända sig till den amerikanska ambassaden för visum.

Resenärer som inte registrerat dessa uppgifter senast 72 timmar före avresan och fått ett godkännande, släpps inte ombord. Det är alltså av yttersta vikt att resenären inväntar bekräftelse/godkännande. Läs mer under kategorin "Pass & visum" här

Passuppgifter till flygbolag
From i november 2010 har flygbolag och många länders myndigheter har en ny och skärpt säkerhetspolicy. Detta medför att samtliga resenärers passuppgifter måste skickas in. Vänligen uppdatera dessa uppgifter senast 72 timmar före avresa. Har dessa uppgifter inte inkommit före utsatt tid har flygbolagen rätt att avboka din resa utan återbetalning. Detta görs automatiskt och ligger utanför Flygstolens kontroll.


När jag fyller i passuppgifterna på flygstolens hemsida står det såhär:


Ett fel inträffade

Det gick tyvärr inte att uppdatera dina passuppgifter. Kontakta kundtjänst


Jag har alltså till klockan 7.10 att lösa detta, och flygstolens kundtjänst öppnar inte förrens 09.00, vilket passerar deadlinen med 2.50h.


Har någon varit i liknande situation? Vad ska jag göra? Det är uppenbarligen flygstolens fel eller? Hjälp!
#2 2010-12-01, 03:56
PsykoBob
Fan vilket taskigt läge alltså, jag lider med dig verkligen.
Tror du inte att du kan få någon som helst dispans om du hänger på låset till kundtjänst och förklarar läget?
Hoppas det i alla fall.
Men är det den vanliga byråkratin som gäller så får du snällt titta på resmålet på Google Earth.
#3 2010-12-01, 03:58
Marphius
Har du inte avbokningsskydd?
#4 2010-12-01, 03:59
554477
Sen har jag inte fått någon e-biljett heller. Är det seriöst kört?
#5 2010-12-01, 03:59
Malewhale
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?language=sv

Där skaffade jag min ESTA. Ska man verkligen göra det på Flygstolens hemsida eller har jag missuppfattat någonting nu?
#6 2010-12-01, 03:59
554477
Ursprungligen postat av Marphius
Har du inte avbokningsskydd?


Nej..
#7 2010-12-01, 04:01
554477
Ursprungligen postat av Malewhale
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?language=sv

Där skaffade jag min ESTA. Ska man verkligen göra det på Flygstolens hemsida eller har jag missuppfattat någonting nu?


Jag har redan fixat det där, och min ansökan blev godkänd direkt.

På flygstolens hemsida ska man fylla i passnummer, utgångsdatum, andranamn, nationalitet och land där passet har utfärdats, vilket är exakt samma saker jag fyllt i hos ESTA
#8 2010-12-01, 04:05
fairyfeller
Igår vid 22 som för sex timmar sedan eller dagen innan? För om det är så att kundtjänsten inte har haft öppet sedan du bokade så borde det ju gå att lösa, speciellt med tanke på att du inte har klantat dig på något sätt.

Fan vilken sketen sits för övrigt, jag lider med dig!
#9 2010-12-01, 04:11
554477
Ursprungligen postat av fairyfeller
Igår vid 22 som för sex timmar sedan eller dagen innan? För om det är så att kundtjänsten inte har haft öppet sedan du bokade så borde det ju gå att lösa, speciellt med tanke på att du inte har klantat dig på något sätt.

Fan vilken sketen sits för övrigt, jag lider med dig!


23.30 30 November betalade jag biljetten.


Flygstolen.se är dessvärre tvungen att reservera sig för eventuella tekniska problem, datafel, prisfel och ändringar utförda av flygbolagen utanför vår kontroll. Flygstolen.se ansvarar ej heller för tidtabellsändringar från flygbolagen.


6,5k åt fanders alltså jävlar va äckligt surt
#10 2010-12-01, 04:15
Malewhale
Ursprungligen postat av 554477
Jag har redan fixat det där, och min ansökan blev godkänd direkt.

På flygstolens hemsida ska man fylla i passnummer, utgångsdatum, andranamn, nationalitet och land där passet har utfärdats, vilket är exakt samma saker jag fyllt i hos ESTA


Jaha, nu förstår jag (lite trött). Fan, jag lider verkligen med dig. När öppnar Flygstolens kundservice? Förhoppningsvis kan de vara lite schyssta. 72 timmar kanske de bara satt upp för att vara absolut säkra på att det är inne i tid.
#11 2010-12-01, 04:20
554477
Ursprungligen postat av Malewhale
Jaha, nu förstår jag (lite trött). Fan, jag lider verkligen med dig. När öppnar Flygstolens kundservice? Förhoppningsvis kan de vara lite schyssta. 72 timmar kanske de bara satt upp för att vara absolut säkra på att det är inne i tid.



Jo jag har tänkt på det med, men iom:

Vänligen uppdatera dessa uppgifter senast 72 timmar före avresa. Har dessa uppgifter inte inkommit före utsatt tid har flygbolagen rätt att avboka din resa utan återbetalning. Detta görs automatiskt och ligger utanför Flygstolens kontroll.


tror jag att det sket sig rätt hårt.

Har inte varit i USA på 10 år och nu när man väl har bokat och betalt får man inte flyga med pga nån jävla skitdetalj som inte ens är mitt fel. Ingens fel förstås.. Jag kan inte kräva tillbaka pengarna då? Får ta och snacka med livechatten imorgonbitti, men jag vet redan nu vilka svar jag kommer få..
#12 2010-12-01, 04:55
fairyfeller
Tror inte hoppet är ute, de borde ju ha förståelse om det är så att det är deras system som buggar, vilket det verkar vara om du nu skriver in samma passuppgifter. Men försök igen och igen, kolla om det kan vara någon sketen detalj du kan ha missat! Du har två timmar och femton minuter på dig innan det är iallafall 50% kört.