Jag bokade tidigare igår runt 22 en resa till Las vegas med avgång den 4e december kl. 07.10, och det står såhär:
» ESTA-ansökan och passuppgifter till flygbolag
Viktig information!
Observera att ESTA-ansökan OCH Passuppgifter är 2 olika obligatoriska moment för resa till/via USA.
ESTA-ansökan
Européer som reser till USA måste från och med den 12 januari 2009 registrera sin inresa online. Resenären ombeds att gå in på ESTAs webbplats och fylla i de obligatoriska uppgifterna senast 72 timmar före sin avresa. Kostnad för detta är i nuläget 14 USD. I de flesta fall kommer ett godkännande inom några sekunder, men om ansökan inte blivit godkänd måste resenären vända sig till den amerikanska ambassaden för visum.
Resenärer som inte registrerat dessa uppgifter senast 72 timmar före avresan och fått ett godkännande, släpps inte ombord. Det är alltså av yttersta vikt att resenären inväntar bekräftelse/godkännande. Läs mer under kategorin "Pass & visum" här
Passuppgifter till flygbolag
From i november 2010 har flygbolag och många länders myndigheter har en ny och skärpt säkerhetspolicy. Detta medför att samtliga resenärers passuppgifter måste skickas in. Vänligen uppdatera dessa uppgifter senast 72 timmar före avresa. Har dessa uppgifter inte inkommit före utsatt tid har flygbolagen rätt att avboka din resa utan återbetalning. Detta görs automatiskt och ligger utanför Flygstolens kontroll.
När jag fyller i passuppgifterna på flygstolens hemsida står det såhär:
Ett fel inträffade
Det gick tyvärr inte att uppdatera dina passuppgifter. Kontakta kundtjänst
Jag har alltså till klockan 7.10 att lösa detta, och flygstolens kundtjänst öppnar inte förrens 09.00, vilket passerar deadlinen med 2.50h.
Har någon varit i liknande situation? Vad ska jag göra? Det är uppenbarligen flygstolens fel eller? Hjälp!