Varför är det alltid mer eller mindre kaos på flygplatser?

#1 2010-12-03, 19:28
Gautama
Varför ska det vara så himla komplicerat att flyga?

Överallt i världen på flygplatser så är det väldigt rörigt och mycket förvirring bland resenärerna om vart man ska gå, hur man ska checka in, när passet ska upp (ofta vid 3-4 olika tillfällen). Allting är ofta försenat. I sista sekund får man reda på att man ska till en annan gate än den man först blivit hänvisad till. Det är otroligt långa köer både till incheckning, säkerhetskontroll och boarding. Om man checkat in via nätet, så ska man ändå fram till nån bemannad disk - ingen verka dock veta vilken.

Ska det vara så jävla svårt att få det att flyta? Varför behöver en flygplats innebära mer kaos än en tågstation? Det enda som tillkommer är ju säkerhetskontrollen.
#2 2010-12-03, 19:30
Svizzera
folk är nervösa, har alldeles för mycket bagage och en del är nog flygrädda också.

en gång på arlanda stod det en kille vid hissen och när dörren öppnades trängde en tant förbi och han lackade ur totalt och gapade och skrek. han fick hissen för sig själv sedan... han var inte svensk.
#3 2010-12-03, 19:34
General.Maximus.
För att folk är idioter och inte kan orientera sig med hjälp av den informationen som finns tillgänglig för dom.

Lite OT: Man slutar aldrig förundras över alla jävla tards finns på flygplatser. T.ex. dom som av nån anledning står och köar till att gå på planet INNAN dom ens öppnat den där dörren. Ska nått annat tard ta deras plats eller får dom nån sorts njutning av att vara först i kön och se ner på alla de "långsamma" svenssons som hamnade längre bak i kön.

Sen ombord på planet ska det alltid vara nån fet jävla h*ra som sitter MITT mellan två av utgångarna men som minsann ska upp fort som fan, riva ner handbagaget och släpa sig till utgången för att få officiellt vara på Mallorca i 2.5minut extra.
#4 2010-12-03, 20:17
Jag är oftast ute i god tid, skulle aldrig sova 10min extra om jag ska iväg, så jag upplever sällan det kaotiska, snarare sitter jag där uttråkad och väntar...
#5 2010-12-03, 20:46
g-moll
För många kanske det är första gången man är på stället, vilket kan skapa en viss osäkerhet då man inte hittar vägen. En uppåtvänd pil kan ibland betyda att man ska upp en trappa, i annat fall att man ska vidare framåt vilket kan skapa en del osäkerhet.
Sedan att rutinerna för passkontroll/säkerhetskontroll är olika mellan olika flygplatser och flygbolag gör inte saken bättre.
Tyvärr bidrar en del puckon till köbildningar genom att inte följa anvisningarna vid säkerhetskontrollen. Eller att ha stoppa ner boardingkortet och passet i handbagaget när det är dax att visa det...
#6 2010-12-03, 20:51
g-moll
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag är oftast ute i god tid, skulle aldrig sova 10min extra om jag ska iväg, så jag upplever sällan det kaotiska, snarare sitter jag där uttråkad och väntar...

Har du flugit inrikes i Peru?
#7 2010-12-03, 21:26
Gautama
Observera att jag inte syftar på strul från resenärernas sida, utan på hur rutiner, logistik och flödet på flygplatserna är utformat.
#8 2010-12-03, 21:32
g-moll
OK! Att det blir kaos beror på de olika systemen och rutinerna på de flygplatserna. Fanns det en internationell standard för allt inom persontransporter via flyg skulle kaoset minimeras.
#9 2010-12-04, 07:23
Ursprungligen postat av g-moll
Har du flugit inrikes i Peru?


Nej, men om jag skulle flyga via en strulig flygplats skulle jag komma ytterligare 2h tidigare än normalt.

En gång var jag så tidig att hela flygplatsen var svart, en snäll vakt släppte in mig och jag satt i skenet av en cockacola automat i 1.5h innan ljuset tändes

Jag var till muggen två ggr (kolsvart) och vet inte ens om det var herr eller dam
#10 2010-12-04, 08:57
g-moll
Det är nog också så att många av de flygplatser man upplever kaotiska är alldeles för små för att klara av den ökade trafiken. Sedan försöker man lösa det provisoriskt på allehanda sätt. Köer till incheckningarna kan ju fylla hela hallen!
#11 2010-12-04, 11:05
Mula
I många fall är ju flygplatserna (alltså säkerhetskontroller, terminaler mm) hopplöst underdimensionerade för den trafikmängden som de har idag! Tex de flesta amerikanska flygplatserna byggdes på 60-talet och har knappt utökats sedan dess. Dessutom är skyltning, information mm ofta undermålig och ibland felaktig. Dessutom som tidigare sagts är ofta resenärerna i sig stressade och kanske förvirrade.
Nya flygplatser som dessutom är genomtänkta tycker jag dock sällan är särskilt jobbiga, tex HKG och SIN är bra. MUC är exempel på en välfungerande flygplats i Europa. FRA och LHR är dock raka motsatserna.
Men jag kan säga att du har inte upplevt riktigt flygplatskaos om du inte varit i Indien.
#12 2010-12-04, 16:09
x.xx.
Som jag ser det är det några få anledningar till att det blir kaos på flygplatser

1. Folk som inte är vet vad de ska göra (som exempelvis inte tar av sig alla metallsaker i säkerhetskontrollen, inte har nån aning om vilket bolag de sak flyga med och går fram till någon slumpmässig incheckningsdisk, kommer till incheckningen men inte till gaten, kommer försent till incheckning osv (alla exempel är sådant som jag upplever varje dag))

2. Problem nånstans (exempelvis vädret i EDI så att de planen blir inställda mitt under dan, och de måste komma till biljettkontoren för att boka om sig, checkar in igen, om de åker nån annanstans, planen kan bli försenade från annan dest. så att de blir försenade ut (oftast då man byter gate i sista minuten) osv)

3. För lite personal i säkerhetskontrollen (händer ibland, så att de har jättelånga köer, och folk inte hinner till planen osv.)

4. Problem med transport till flygplatsen (gör att folk blir stressade och kommer sent. Vilket gör att de kanske missar sina plan, och måste boka om sig osv.)