Ersättning från försäkringsbolag vid inställt flyg

#1 2010-12-19, 18:20
freddi
Hej,

Kom precis hem från Amsterdam för någon minut sedan, efter att ha suttit fast där pga. snöovädret sen i Fredags (!) Alla plan var inställda, och jag kom inte iväg förrän idag. KLM som jag flög med betalar hotellet, men jag undrar nu om annan ersättning. Bland annat tog taxina ut ockerpriser (100euro) enkel väg till Schiphol från mitt hotell, samt övriga utlägg som varit under helgen. Det rör sig om ca 7000 SEK som det kostat mig (4 resor ToR Schiphol från hotellet samt mat = 5000), samt att jag var tvungen att boka om min flight från Sthlm som skulle avgå på Lördagsmorgonen (=2000).

Folksam (som jag har mina försäkringar hos) kunde inte svara nu pga att de inte har några skadehandläggare inne.

Jag är max-försäkrad och har allt lull-lull som man kan lägga till. Har banken även liknande på deras kort?

Vad kan jag yrka på för ersättning?
Vad är rimlig ersättning?

Tacksam för svar,
Freddie
#2 2010-12-19, 20:25
I första hans bör du kräva flygbolaget på för dina utlägg:

http://www.konsumentverket.se/sv/resor/Flyg/Efter-flygresan/Forsenat-flyg/

Folksam verkar inte ge mycket för förseningar:

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S2940.pdf/$FILE/S2940.pdf

(sid 18 t ex)