Hitta diskussioner med liknande innehåll

Staten väljer bort SAS

#1 2004-07-28, 04:44
M2k
Lågprisflyget fortsätter att vingklippa flygbolaget SAS. Den egna storägaren svenska staten dumpar nu bolaget och låter lågprisbolaget Fly Me ta hand om statstjänstemännens flygresor från Stockholm till Göteborg och Malmö.

Staten köper årligen inrikesresor i Sverige för över 400 miljoner kronor, merparten på linjerna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Och enligt nuvarande avtal är det SAS som är statens första val på dessa destinationer.

Men det nya ramavtalet innebär att myndigheter under regeringen som Riksbanken, Riksrevisionsverket och försäkringskassorna i första hand ska välja Fly Me. Därmed ratar staten sitt eget flygbolag SAS, där de äger 21,4 procent av aktierna.

Avtalet är en fjäder i hatten för Fly Me som tidigare skrivit avtal med bland andra Göteborgs kommun. Staten har poängsatt de flygbolag som deltagit i upphandlingen och Fly Me slog konkurrenterna, som SAS och Malmö Aviation, med bred marginal.

- Avtalet med staten är en framgång för oss. Vi har bland annat kunnat erbjuda bra start- och landningstider, låga priser och ombokningsbara biljetter, säger Fly Mes vd Anders Holst till TT.
Holst kunde också glädja sig åt att bolagets aktie steg med 14 procent under tisdagseftermiddagen.

För SAS är avtalet en rejäl motgång. På sträckan Stockholm-Göteborg är bolaget inte ens statens tredjehandsval. Efter Fly Me ska statens resenärer i stället välja Nordic Airlink och Malmö Aviation.

Lite bättre ser det ur på sträckan Stockholm-Malmö där SAS ändå är nummer tre.

- Vi vinner en del upphandlingar och förlorar en del i den allt hårdare konkurrensen på flygmarknaden, säger SAS Sveriges informationschef Bertil Ternert.
- Men vi känner vår styrka då vi har de bästa och flesta avgångarna och har fått tillbaka storföretag, som bland andra Ericsson, som kunder.
Han tror att det nya ramavtalet som staten tecknat med Fly Me via Försvarsmaktens logistik innebär begränsningar för de statsanställda tjänstemännen.

- Fly Me har inte så många avgångar som vi har och vi kan också erbjuda ett mycket större linjenät i Sverige, säger Bertil Ternert.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=174557



Tyvärr kan man inte välja bort staten, men vart fjärde år 'upphandlas' den politiska makten. Undrar om den fete ställer upp 2006, han verkar redan ha dragit sig tillbaka...
#2 2004-07-28, 05:40
Mmm, hörde om det i förmiddags. Onekligen ganska intressant då många "branschkunniga" den sista tiden tvivlat på Fly Me. Personligen var jag från början jävligt positiv till Fly Me's chanser att lyckas för att för att den senaste tiden ha blivit mer och mer säker på att dom inte skulle överleva året ut. Det kan i.o.f.s. fortfarande skita sig men risken blev i ett slag betydligt mindre. Måste passa på att slå mig för bröstet lite grann , http://217.75.104.59/scandinavia/showpost.php?p=821832&postcount=64

Efter toppnoteringen har den dalat en del men nu tror jag att det kan vara köpläge igen. Även om den redan gått upp en del efter beskedet igår tror jag att den kan klättra lite till. Jag hoppas förövrigt att det kommer gå bra för dom, både för oss konsumenter/resenärer och aktieägarnas skull.

Det som fortfarande talar emot Fly Me är att dom enligt folk med betydligt med kunskap om flygbranschen än jag verkar vara tämligen underfinansierade. Deras Helsingforslinje skall tydligen inte gå någe vidare. Nytt ramavtal eller ej, fortfarande finns det en ordentlig överkapacitet på två av deras linjer och detta ramavtal är inte tvingande, dessutom går det inte att förespå vilket bolag privatresenärerna kommer att välja. Dessutom finns/fanns det kopplingar till flygresearrangören Goodjet som drabbades av storhetsvansinne och var allt annat än lyckosamma. Det bör även påpekas att företrädare för Fly Me tidigare har sagt att dom kommer vara försiktigare med att öppet redovisa beläggningsgrad p.g.a. att dom inte vill ha spekulation från marknaden huruvida det går bra eller ej. Nog för att ett flygbolag p.g.a. många olika orsaker kan välja att göra detta men frågetecken kan likväl sättas på varför dom väljer detta.

På pluskontot finns ändå detta (och tidigare) ramavtal och deras marknadsavdelning som uppenbarligen vet vad dom gör. Dom har ju faktiskt även lyckats få några avtal på charteroperationer. Dessutom skall dom enligt små fåglar ha väldigt fördelaktiga leasingavtal på sina maskiner och det finns fortfarande gott om överkapacitet på lämpliga maskiner vilket drar ner priset på ev. nya plan som dom kan tänkas behöva. På sikt kan ev. framgång för Fly Me betyda att övriga bolag drar ner på avgångar på dom berörda linjerna vilket skulle betyda högre beläggning och högre vinst/passagerare för Fly Me.

Hur som helst är det bra för oss resenärer. Go Fly Me !

/#LOUDmouth#
#3 2004-07-28, 23:49
Krungthep
Inte så konstigt att staten överger SAS, dyra priser och usel service har varit deras affärside under många år nu.

En bekant till mig som arbetar på ett asiatiskt lågprisbolag flög med SAS i april och han var inte imponerad.

--SAS erbjuder samma service som lågkostandsbolagen till priser som överstiger det normala för rutte. Fast loungen var fin:

Ord och inga visor
#4 2004-07-28, 23:52
Krungthep
Inte så konstigt att staten överger SAS, dyra priser och usel service har varit deras affärside under många år nu.

En bekant till mig som arbetar på ett asiatiskt lågprisbolag flög med SAS i april och han var inte imponerad.

--SAS erbjuder samma service som lågkostandsbolagen till priser som överstiger det normala för rutten ifråga. Fast loungen var fin...

Ord och inga visor

Ursäkta dobbelposten, FB har varit ovanligt segt idag