Flygbolaget SAS inför en tredje klass på vissa av Europalinjerna.
Tredjeklasspassagerarna att sitta längst bak i flygplanet, ekonomiklasspassagerarna i mitten och businessclasspassagerarna längst fram.
Systemet med tre klasser skulle vara ett sätt att få flygbolagets dåliga ekonomi på fötter.
SAS var först med att införa billigare flygstolar när flygbolaget 1952 inrättade Turistklassavdelningen i sina flygplan.
ref. http://www.nyteknik.se/art/35664
edit. Flygbolaget SAS överväger att installera nya säten i sina flygplan. Sätena ska kunna göras om till
sängar på långdistansflygningar. SAS följer i så fall fall efter konkurrenten Finnair som i fredags bestämde sig för att investera i liknande säten. Resenärerna måste dock lösa biljett i affärsklass för att få sova liggande. Som DI tidigare har berättat överväger SAS också att återinföra det så kallade skynket som tydligare delar av flygplanen i affärs- och ekonomiklass. Beslut både om skynke och nya säten väntas senare i höst.
ref.
http://di.se/Scripts/di/index.asp?DEMOShow=1&PortfShow=0&saljTextShow=
Varför inte en fjärde klass, för att erbjuda ett påvert, men ännu billigare alternativ - ståplats? Kan man stå på en idrottsläktare i några timmar, så går det lika bra i ett flygplan, särskilt om det betalar sig.