Återbetalning från resebyrå

#1 2011-03-19, 11:51
markku81
Har någon aning om hur det är när man har bokat en resa från en webbresebyrå, sedan ställer British Airways in flygningarna pga dåligt väder och återbetalar biljettpriset. Resebyrån vägrar betala tillbaka pengarna då de inte har fått återbetalning från British Airways. Kan de använda detta som ursäkt, det har gått 4 månader redan... Borde inte de vara skyldiga att återbetala till mig oavsett?
#2 2011-03-19, 13:04
alfax
Kan ju vara bra att få veta vilken resebyrå det rör sig om, om du vill ha hjälp.
#3 2011-03-19, 13:16
markku81
Nja, det kanske inte borde spela någon roll tycker man, då det måste finnas generella riktlinjer för sånt här. Men det är Resecentrumgruppen.
#4 2011-03-19, 13:37
alfax
http://www.rcg.se/index.php?option=com_content&view=article&id=5...

Detta står bl a i Resecentrumgruppens villkor.

Flygtider
Alla flygtider som anges är lokala.
Resecentrum förmedlar flygbiljetter och kan inte ställas till ansvar för eventuella tidtabellsändringar, inställda flyg eller bagage som inte ingår i flygbiljettens pris. Detta löses direkt med respektive flygbolag.

Har du provat att kontakta British Airways?
#5 2011-03-19, 13:46
markku81
Nej, eftersom de hänvisar till resebyrån och resebyrån hänvisar till flygbolaget. Naturligtvis. Jag har lite svårt att köpa att man kan i sina "villkor" skriva bort sitt ansvar. Om du köper en Volvo från Bilia och den går sönder så är det väl Bilia som du ska vända dig till och inte till Volvo? Den som säljer produkten måste ju ändå vara ansvarig för den?
#6 2011-03-19, 13:55
alfax
Har du eller har du inte kontaktat BA?
Du svarar nej, men samtidigt att de hänvisar dig till resebyrån.
Det är BA som du skall ligga på om återbetalning, travellink har tex samma villkor vad gäller inställda flyg.

I vilket fall som helst, har du fått nej av BA, vänd dig till allmänna reklamationnämnden och
anmäl Resecentrumgruppen.

Det är vad du kan göra i första läget.
#7 2011-03-23, 20:07
styx1
Ursprungligen postat av markku81
Har någon aning om hur det är när man har bokat en resa från en webbresebyrå, sedan ställer British Airways in flygningarna pga dåligt väder och återbetalar biljettpriset. Resebyrån vägrar betala tillbaka pengarna då de inte har fått återbetalning från British Airways. Kan de använda detta som ursäkt, det har gått 4 månader redan... Borde inte de vara skyldiga att återbetala till mig oavsett?

Resebyrån far med osanning till dig. Det är den resebyrå som utfärdat biljetten som återbetalar. Man gör det elektroniskt i det CRS som man har och det tar som regel inte mer än 24h så har den aktuella resebyrån pengarna på sitt konto. Inputet heter TRF förkortat från Technical ReFund. Det är automatiskt och går direkt. Om den resebyrå som ställt ut dina biljetter använt ditt kort som betalmedel så sker återbetalningen per automatik direkt till kortkontot. Om de använt byrån som betalare, så blir återbetalningen direkt till byråns bankkonto. Oavsett så ljuger denna byrå och dess anställda. de har som avsikt att blåsa dig på dina rättmätiga pengar.
#8 2011-03-23, 20:13
styx1
Ursprungligen postat av alfax
Har du eller har du inte kontaktat BA?
Du svarar nej, men samtidigt att de hänvisar dig till resebyrån.
Det är BA som du skall ligga på om återbetalning, travellink har tex samma villkor vad gäller inställda flyg.

I vilket fall som helst, har du fått nej av BA, vänd dig till allmänna reklamationnämnden och
anmäl Resecentrumgruppen.

Det är vad du kan göra i första läget.

Du har fel. Det är alltid den som ställt ut en biljett som återbetalar. En IATA resebyrå är flygbolagets förlängda arm. Flygbolaget har gett resebyrån mandat att ställa ut deras biljetter (detta gäller om de har IATA rättigheter)och den som ställer ut flygbiljetterna är alltid den som återbetalar.
#9 2011-03-23, 21:19
markku81
Ja, för mig låter det där mer vettigt. Så har jag också för mig att det är. Till saken hör att jag har korrigerat namnet på biljetten pga en felstavning och betalat 800kr för detta några dagar innan utresedatumet. Detta har tydligen medfört att det har blivit problem med återbetalning... men jag tror att det är dags att kontakta ARN snart...
#10 2011-03-26, 19:48
styx1
Ursprungligen postat av markku81
Ja, för mig låter det där mer vettigt. Så har jag också för mig att det är. Till saken hör att jag har korrigerat namnet på biljetten pga en felstavning och betalat 800kr för detta några dagar innan utresedatumet. Detta har tydligen medfört att det har blivit problem med återbetalning... men jag tror att det är dags att kontakta ARN snart...

Nonsens. resebyrån avser att blåsa dig, det är ditt problem. Allt annat från dem är kvalificerat dritt!
#11 2011-03-27, 11:24
alfax
Ursprungligen postat av styx1
Du har fel. Det är alltid den som ställt ut en biljett som återbetalar. En IATA resebyrå är flygbolagets förlängda arm. Flygbolaget har gett resebyrån mandat att ställa ut deras biljetter (detta gäller om de har IATA rättigheter)och den som ställer ut flygbiljetterna är alltid den som återbetalar.



Jag har inte sagt att jag har rätt i något.
Däremot att man kan börja med att följa deras villkor för återbetalning som man godkänt vid bokningen. Sedan tycker jag också att det är logiskt att resebyrån betalar tillbaka pengarna.