Ursprungligen postat av styx1
Förr (10-30 år sedan) så tog man vara på alla funktionella delar som kunde/var godkända för återanvändning. Idag så gör man som regel icke detta. Dels beroende på att flygbolagen mer sällan äger de flygplan de använder i sin flotta (antingen så wet eller dry leasar de dem) samt att flygtrafikmyndighet i aktuellt land mer sällan medger detta. Det finns en faktiskt händelse där delar från ett crashat flygplan ie. Eastern Airlines 401 användes till andra plan av samma modell och där kabinpersonal såg spöken från det krashade planet EA401.
Fast det där stämmer inte riktigt. För det första måste delarna certifieras om för att få flyga igen och det kostar mer än att köpa nya. För det andra är det försäkringsbolaget som äger flygplanet efter en "hull loss", precis som när de löser in smällda bilar och då får man inte plocka delar hur som helst. Så ska det ha varit länge vad jag förstår.
Just omcertifieringskostnaden för delarna var anledningen till att en splitter ny A340, planerad att levereras till Etihad, skrotades efter ett missöde* vid motorkörning på marken hos Airbus.
Det är däremot mycket möjligt att saker och ting kommer till användning på marken, i tex simulatorer eller andra utbildningsändamål. Exempelvis ska intakta motorer från "hull loss"-olyckor ha hamnat på diverse mekanikerskolor för att göra nytta.
* Man hade missat att placera stoppblock framför hjulen vid en motorkörning varpå planet kom i rörelse och körde rakt in i en betongbarriär vilket slutade så här:
http://www.airliners.net/photo/Etihad-Airways/Airbus-A340-642/1293784/&a...