Kolla upp om planet man ska åka med krashat innan?

#1 2011-03-20, 10:21
Pasiphae
Vet att jag läst om att man ska kunna göra det men... var? Allmän information och historik om planet vore lite trevligt.
#2 2011-03-20, 10:26
nonamekalle
Är det fakta om individen du eftersöker eller om flygplanstypen?
#3 2011-03-20, 10:28
Muffinsmannen
jag tror inte de kan reparera ett flygplan som har kraschat för att kunna åka upp igen...
#4 2011-03-20, 10:33
skrudis
Jag tror inte heller att ett flygbolag reparerar ett flygplan som nyss har kraschat. Man tar nog inte direkt risken att ytterligare fel finns, eller att det verkliga felet verkligen blivit korrigerat.

#5 2011-03-20, 10:35
nonamekalle
Ursprungligen postat av Muffinsmannen
jag tror inte de kan reparera ett flygplan som har kraschat för att kunna åka upp igen...


Det beror såklart på hur allvarlig kraschen är. Och jag tror också att TS eftersöker incidenter och mindre haverier.
#6 2011-03-20, 14:28
Undvik ryskt.
#7 2011-03-20, 15:33
Alveta_pyroman
http://www.havkom.se/Sok

Här kan du läsa utredningsrapporter ifrån statens haverikommission. Dom utreder dock bara olyckor och tillbud som inträffar på svensk mark eller när det gäller ett svenskregistrerat flygplan.
#8 2011-03-20, 15:51
20/20
Sök bara på flygplanstypen på wikipedia.
#9 2011-03-20, 17:57
nonamekalle
Ursprungligen postat av Alveta_pyroman
http://www.havkom.se/Sok

Här kan du läsa utredningsrapporter ifrån statens haverikommission. Dom utreder dock bara olyckor och tillbud som inträffar på svensk mark eller när det gäller ett svenskregistrerat flygplan.


http://aviation-safety.net är en mer kompetent sida med utredningar world wide.
#10 2011-03-20, 19:06
Nåväl, jag betvivlar att aviation safety är mer kompetent då havkom är det officiella organet för haveriutredningar. Sen kanske aviation safety är mer komplett, men det är en annan sak.
#11 2011-03-25, 19:53
styx1
Ursprungligen postat av skrudis
Jag tror inte heller att ett flygbolag reparerar ett flygplan som nyss har kraschat. Man tar nog inte direkt risken att ytterligare fel finns, eller att det verkliga felet verkligen blivit korrigerat.


Förr (10-30 år sedan) så tog man vara på alla funktionella delar som kunde/var godkända för återanvändning. Idag så gör man som regel icke detta. Dels beroende på att flygbolagen mer sällan äger de flygplan de använder i sin flotta (antingen så wet eller dry leasar de dem) samt att flygtrafikmyndighet i aktuellt land mer sällan medger detta. Det finns en faktiskt händelse där delar från ett crashat flygplan ie. Eastern Airlines 401 användes till andra plan av samma modell och där kabinpersonal såg spöken från det krashade planet EA401. Easterns flight 401 crashade inför landning i Miami under mycket dåliga väder förhållanden och orsaken till crashen var ouppmärksamhet från besättningen, då de försökte laga ett icke fungerande noshjul som inte indikerade utfällt läge i låst position. Man uppmärksammade inte att man tappade flyghöjd och planet flög rakt ner i träsket.
#12 2011-03-25, 21:40
Ursprungligen postat av styx1
Förr (10-30 år sedan) så tog man vara på alla funktionella delar som kunde/var godkända för återanvändning. Idag så gör man som regel icke detta. Dels beroende på att flygbolagen mer sällan äger de flygplan de använder i sin flotta (antingen så wet eller dry leasar de dem) samt att flygtrafikmyndighet i aktuellt land mer sällan medger detta. Det finns en faktiskt händelse där delar från ett crashat flygplan ie. Eastern Airlines 401 användes till andra plan av samma modell och där kabinpersonal såg spöken från det krashade planet EA401.


Fast det där stämmer inte riktigt. För det första måste delarna certifieras om för att få flyga igen och det kostar mer än att köpa nya. För det andra är det försäkringsbolaget som äger flygplanet efter en "hull loss", precis som när de löser in smällda bilar och då får man inte plocka delar hur som helst. Så ska det ha varit länge vad jag förstår.

Just omcertifieringskostnaden för delarna var anledningen till att en splitter ny A340, planerad att levereras till Etihad, skrotades efter ett missöde* vid motorkörning på marken hos Airbus.

Det är däremot mycket möjligt att saker och ting kommer till användning på marken, i tex simulatorer eller andra utbildningsändamål. Exempelvis ska intakta motorer från "hull loss"-olyckor ha hamnat på diverse mekanikerskolor för att göra nytta.

* Man hade missat att placera stoppblock framför hjulen vid en motorkörning varpå planet kom i rörelse och körde rakt in i en betongbarriär vilket slutade så här: http://www.airliners.net/photo/Etihad-Airways/Airbus-A340-642/1293784/&a...