Ta reda på verklig ankomsttid för flyg?

#1 2011-03-29, 15:37
UmbilicalBrothers
28 februari flög jag Madrid - Santiago de Chile med LAN. Planet var ca 3 timmar försenat.

Jag undrar om det finns något sätt att ta reda på den verkliga ankomsttiden? På flygbolagets hemsida kan man bara se någon dag bakåt i tiden.

Anledningen till min fråga är att jag vill göra anspråk på ekonomisk ersättning för förseningen och jag vet tyvärr inte exakt när planet ankom till Santiago. Och gränsen går vid just 3 timmars försening, är det mindre får jag inte ett piss (förutom ersättning för mat på flygplatsen) och om det är mer än 3 timmar får jag 300 euro.

Tack på förhand!
#2 2011-03-29, 15:50
Axell
Kanske kan gå på flightstats.Co.uk

Vet inte hur långt fram/tillbaka i tiden man kan kolla exakt men testa där iaf.
#3 2011-03-29, 22:12
Om du flög med LA 705, ordinarie avgångstid 23:55, egentlig avgångstid 02:54, så kom du fram 12:15 istället för 09:40, dvs 155 min sen.
#4 2011-03-29, 23:35
UmbilicalBrothers
Ursprungligen postat av Axell
Kanske kan gå på flightstats.Co.uk

Vet inte hur långt fram/tillbaka i tiden man kan kolla exakt men testa där iaf.

Underbart, funkade perfekt.
Och förseningen klockade in på.... 184 minuter! Ca-ching

Ursprungligen postat av jolindbe
Om du flög med LA 705, ordinarie avgångstid 23:55, egentlig avgångstid 02:54, så kom du fram 12:15 istället för 09:40, dvs 155 min sen.

Ah, det du hittade är för dagen efter. När jag skrev att jag flög 28 feb menade jag alltså flighten som skulle avgått 23.55 27 feb men avgick istället 03.00 28 feb. Och kom fram 12:44.

Edit: risigt förresten att flighten dras med sån försening två dagar i rad. I övrigt är LAN ett ypperligt flygbolag som jag rekommenderar starkt.
#5 2011-05-25, 13:26
UmbilicalBrothers
Okej, problem igen.

När jag skickade in min ansökan till LAN så fick jag svar att "flyget var bara 2h 48min försenat så du får ingen ersättning".

Detta har jag ganska svårt att tro och är heller inte sugen på att bara köpa det dom säger. Klart att LAN själva hävdar att planet klarade sig precis under 3-timmarsgränsen för att slippa betala ut 300 euro var till några hundra passagerare. FlightStats skriver tyvärr i sin Terms Of Use: "You May Not:
Use the FlightStats Services or the FlightStats Data for any passenger rights claims actions, for example actions pursuant to EU Regulation 261/2004."

Några andra förslag på var jag kan få tag på oberoende och korrekt information som jag kan använda i detta fall?
#6 2011-05-25, 16:25
Informationen finns i flygledarsystemet (alla landingstider och starttider noteras ner), men hur fasen du ska få ut den kan jag inte svara på... Men den finns där det är jag helt övertygad om.