Varje flygplan har begränsningar för vindkomposanter. Så om vindkomposanten från ett visst håll överstiger ett visst värde får piloterna inte lygta. Normalt är att man begränsas av sidvind eller medvind, motvind orsakar egentligen inga problem bortsett från förseningar.
Både piloter och flygledare har tillgång till vindmätare (piloterna i planet och flygledare från olika väderstationer runtom flygplatsen) så blåser det mycket kommer ev ditt plan stå och vänta på ett par minuter med mindre vind så man kan komma iväg (har hört det ske en gång på Landvetter men det är rätt ovanligt).
Jag tror dock inte det kommer bli några problem, det är som sagt rätt mycket vind i prognosen men dom kommer säkerligen starta bana 01 så med 310 grader 22 knop får du 12 knop i sidvindskomposant. Om jag inte minns fel i huvudet ligger begränsningarna oftast runt 25-30 knop i sidvindskomposant. Med andra ord bör det bara vara halvvägs till flygstoppet.
Förhoppningsvis kommer det någon som faktiskt arbetar som pilot och kan bekräfta att mina flygnördskunskaper inte enbart består av goja, men du kommer nog iväg som tänkt
Beror väl lite på om om det är ihållande vind och vilken riktning.
Ska enligt lfv bli riktigt hårt dock. 22knop med byar upp till 42knop från 310 grader.
Tex en 737-300 klarar 35 knop rakt i sidan vid bra underlag, så jag skulle bli förvånad om inte de allra flesta planen lyfter.
Nu blev lite sagt dubbelt eftersom tidigare post kom upp innan..
Men hur som, om de väljer bara 01 så blir sidvindskomposanten för 22 knop blir ju 11sqrt(3) vilket är betydligt mer, så för byarna blir ju fallet betydligt värre.