Hitta diskussioner med liknande innehåll

hur mycket måste man flyga för att ha frequent flyer

#1 2011-05-26, 19:59
ZhongNanHai
hej, hur mycket måste man flyga för att det ska vara någon ide att ha frequent flyer kort'?
kostar det pengar?
hur skaffar man det?
är förmånerna på star alliance och one world likartade?
#2 2011-05-26, 20:03
jacko3
Du bör väl göra några resor per år för att det verkligen ska vara värt det.
Sedan beror det på i vilken klass du flyger och hur mycket du betalar för dina biljetter, dyrare biljetter ger mer poäng än billiga.

Men flyger man mycket finns det en hel del trevliga förmåner.

Det kostar inget att bli medlem i ett bonusprogram. Normalt kan man ansöka på flygbolagets websida.

Finns en bra websida om flygbolagens bonusprogram med en hel del tips och råd:
businessclass.se
#3 2011-06-12, 15:14
Tjaeng
Star Alliance:
Fördel om man reser mycket mot asien, samt det faktum att den enda stora carriern i Sverige tillhör *A. Vanliga hubbstopp blir CPH, ARN, FRA, MUC. Lättast att nå *A-Guld är via Air Canadas program, men det är förmodligen smidigast med SAS Eurobonus eller Lufthansa Miles&More. För Eurobonus som svensk krävs det 70 000 poäng årligen eller 40 enkelresor av valfri sort och klass. 70K poäng motsvarar ett halvdussin fullprisresor i ekonomi t&r till Asien eller transatlantiskt, medan man på det billigaste sättet kan få eurobonus gold genom att flyga 40 enkelresor inrikes. Väl med guldstatus får man 25% bonuspoäng på allt, så blir det lättare att behålla. *A är överlägset största alliansen.

Oneworld:
Bättre om man gillar att flyga från London över atlanten, och via Helsingfors till Asien. Bäst täckning i Nordamerika pga AAirlines, och mycket bra transatlantisk täckning bia British Airways. Sämre nät mellan europa och asien, men hyfsat utbud intra-asien med Qantas och Cathay Pacific. Medlemsnivåerna har jag inte koll på eftersom jag är *A. Noterbart är att alliansnivåerna består av ruby->sapphire->emerald, där emerald är en ultra-premium tier ovanför sapphire, som kan jämföras med eurobonus gold. Vissa Star Alliancebolag har dock sina egna superlevels, t.ex Lufthansa HON Circle och SAS Eurobonus Pandion.

Skyteam:
Undvik. Sämst täckning, och minst "logisk" uppbyggnad av alliansen. Bildades av Air France/KLM samt Delta efter att *A och OW redan var ett faktum, så Skyteam är något slags "allt som blev över"-allians.

Om du är ute efter FF-status är det alltid guldnivån (star alliance gold alt Oneworld Sapphire) du skall sikta på. De allra högsta nivåerna tillkommer bara de som i praktiken lever på flygplatsen, och silvernivåerna ger skitdåliga förmåner. Vad gäller utbudet av lounger osv beror det väldigt mycket på vilket bolag som står för alliansens loungeutbud på respektive flygplats. I praktiken handlar det snarare om geografisk lokalisering: USA har hemska loger, Europa har helt okej, asiatiska flygplatsers loger är ofta fantastiska. Så välj allians utifrån vart du skall åka mycket, och vilka städer du tänker dig att planbyten vid skulle vara smidigast. Urval av huvudhubbar:

Star Alliance: Stockholm, Köpenhamn, Frankfurt, München, Zürich, Chicago, Washington, San Francisco, Tokyo, Shanghai, Beijing, Bangkok, Singapore, Auckland

Onworld: Dallas, New York, Los Angeles, Miami, London, Hong Kong, Helsingfors, Tokyo, Madrid, Sydney.

Skyteam: Atlanta, New York, Detroit, Paris, Amsterdam, Seoul, Beijing, Guangzhou.

Notera att listan ovan är mycket förenklad, framförallt gällande USA. Om du vill ha koll på vilka flygplatser och rutter som domineras av resp. nätverk är det bara att kolla bolagen: United och US Airways = Star Alliance, American Airlines = Oneworld, Delta = Skyteam. Samma sak om du flyger mycket inom Kina; Air China = Star Alliance, China Southern och China Eastern = Skyteam, Cathay Pacific/Dragonair = Oneworld.