http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13133943.ab
Besökte Paris juni 2009, hade inga problem med servicepersonalen, de är inte übertrevliga ej heller otrevliga. Köpte RER-biljetter på knagglig franska utan problem. Även inträdet till eiffeltornet såldes av helt vanliga biljettförsäljare som talade fullt begriplig engelska vid behov.
Dock upplever japanerna sakerna annorlunda, jag förstår varför...De är så jävla bortkomna
ungefär som från en annan planet.
På Gare St Lazare såg jag ett välklätt ungt fragilt japanskt par, de såg väldigt förvirrade ut, höll krampaktigt i en karta. De stod framför mig och ville fråga nånting, de gick nervöst fram till kassan och yttrade försiktigt några glosor ur reseparlören, kassörskan gav en kvick respons och jag såg att de inte begrep nånting, lika förvirrade som de kom dit, irrade de därifrån.
Jag frågade om det fanns effektförvaring på stationen, men blev hänvisad till Gare du Nord. Jag fick svar på min fråga och gick vidare.
Om japanerna vill åka till västerländsk storstad utan att bli besvikna får de väl skaffa personliga guider eller åtmindstone lära sig språket, franska är ju faktiskt ett världsspråk.
Om jag åker till Japan så drabbas jag säkert av Tokyosyndromet, så japsarna har helt enkelt fått smaka på sin egen medicin.