Hur funkar det om man missar ett byte och man inte har resorna på samma biljett?

#1 2011-06-26, 05:04
andreasputte
Är själv väldigt resvan men känner faktiskt inte till hur det här funkar. Köper ofta biljetter via olika reseförsäljare t.ex. Opod, resevaruhuset, Seat24 osv. Då får man om man har en mellanlandning en biljett med två delresor. Om då den första resan blir försenad så jag inte hinner med mitt byte så kan de ju ordna så att man kommer med nästa flyg. MEN vad händer om jag t.ex. köper biljett Köpenham-Paris och sedan en biljett Paris-Marocko på ett helt annat ställe och jag missar bytet!? Kan de fortfarande ordna gratis ny biljett eller är man liksom körd då eftersom båda resorna inte finns på "samma biljett"?
Någon som arbetar med flygbokningar som kan svara på detta?
Jag hoppas ni förstår vad jag menar.
#2 2011-06-26, 05:32
S_o_N
Nej, köper du vid två olika tillfällen så har varken flygbolag eller resebyrå några skyldigheter eftersom det handlar om två separata biljetter.
Köper du dock hela sträckan vid ett tilfälle så har du bara köpt 1 biljett fast med flera delsträckor på och skulle du bli försenad pga flyget så fixar flygbolaget in dig på en annan avgng.. Kan förklara bättre imorrn, jag är lite onykter nu
#3 2011-06-26, 05:58
andreasputte
Kan man då på något sätt ordna så att man får båda resorna på samma biljett om man bokar själv på nätet. Sökte på resa till Marrakech i Januari på prisjakt men får då bara en mängd dumma förslag som innebär övernattning på både hem och ditvägen. När jag sedan kollade sträckan Köpenhamn-Paris och Paris-Marrakech för sig såg det betydligt bättre ut. Kan man på något sätt "sammanfoga" dessa sökningar till en biljett?
#4 2011-06-26, 08:42
IngeNalls80
Det går alldeles utmärkt om nu det är ett bolag som är huvudman för alla resor (eller de ingår i ett nätverk av bolag som samarbetar t.ex. Star Alliance eller dylikt). Och det är här resebyråer kommer in - de brukar ta en 100-250 kronor för biljettadministration (och det kan det vara väl värt).

Här är vad jag brukar göra när jag bokar resor för privat bruk. Jag kollar på seat24 och alla tillämpliga sajter (kom ihåg dessa siter får inte "billigare" resor än resebyråerna) och sen ringer jag upp med väldigt detaljerade instruktioner till resebyrån (de flighter jag redan kollat upp på nätet) - och voila - oftast får jag en sammanhängande biljett - kan hända någon gång de får justera om jag kollat fel.

Kom också ihåg att bolagen ansvarar endast för bagagen på deras helresa vilket gör det viktigare att få en sammanhängande biljett. I ditt fall, om Air France förmodar jag det rör sig om mellan Paris och Marocko skulle slarva bort ditt bagage - och du hinner lämna de båda destinationerna innan det återfinns - så får du för egen kostnad hämta upp det antingen i Marocko eller Frankrike.

/ Ingen
#5 2011-06-26, 09:49
styx1
Ursprungligen postat av IngeNalls80
Det går alldeles utmärkt om nu det är ett bolag som är huvudman för alla resor (eller de ingår i ett nätverk av bolag som samarbetar t.ex. Star Alliance eller dylikt). Och det är här resebyråer kommer in - de brukar ta en 100-250 kronor för biljettadministration (och det kan det vara väl värt).

Här är vad jag brukar göra när jag bokar resor för privat bruk. Jag kollar på seat24 och alla tillämpliga sajter (kom ihåg dessa siter får inte "billigare" resor än resebyråerna) och sen ringer jag upp med väldigt detaljerade instruktioner till resebyrån (de flighter jag redan kollat upp på nätet) - och voila - oftast får jag en sammanhängande biljett - kan hända någon gång de får justera om jag kollat fel.

Kom också ihåg att bolagen ansvarar endast för bagagen på deras helresa vilket gör det viktigare att få en sammanhängande biljett. I ditt fall, om Air France förmodar jag det rör sig om mellan Paris och Marocko skulle slarva bort ditt bagage - och du hinner lämna de båda destinationerna innan det återfinns - så får du för egen kostnad hämta upp det antingen i Marocko eller Frankrike.

/ Ingen
Utan att ha sett en itinerary som du tidigare gjort så är jag övertygad om att du har fått lite galen info från dem du normalt bokar hos. Man kan visst ha flera olika segment i en PNR och med olika flygbolag, ja till och med olika flygplatser i en och samma stad. Till exempel som i ditt fall, där man kan flyga ARN-CDG (Charles de Gaulle) på första sträckan och sedan ORY-CAS på andra och tredje sträckan. Då ser ni att det blir två (2) olika flygplatser i Paris. CDG på första sträckan och ORY (Orly)på sträcka 2 och 3. Vad som krävs för att flygbolagen skall kunna hållas skadeståndsskyldiga är att man har en genomgående biljett och pris. I ditt fall så saxar du, då du har en FB på segment 1 och 4 och ett annat på sträcka 2-3. Då gäller inte ansvar för hela sträckan utan endast för varje delsträcka. Således så kan du om du t.ex missar anslutning på grund utav kraftig försening på första sträckan eller tredje sträckan inte räkna med ersättning om du skulle missa anslutningen. Du är helt enkelt inte berättigad enligt nuvarande regler.
#6 2011-06-27, 06:58
IngeNalls80
Ursprungligen postat av styx1
Utan att ha sett en itinerary som du tidigare gjort så är jag övertygad om att du har fått lite galen info från dem du normalt bokar hos. Man kan visst ha flera olika segment i en PNR och med olika flygbolag, ja till och med olika flygplatser i en och samma stad. Till exempel som i ditt fall, där man kan flyga ARN-CDG (Charles de Gaulle) på första sträckan och sedan ORY-CAS på andra och tredje sträckan. Då ser ni att det blir två (2) olika flygplatser i Paris. CDG på första sträckan och ORY (Orly)på sträcka 2 och 3. Vad som krävs för att flygbolagen skall kunna hållas skadeståndsskyldiga är att man har en genomgående biljett och pris. I ditt fall så saxar du, då du har en FB på segment 1 och 4 och ett annat på sträcka 2-3. Då gäller inte ansvar för hela sträckan utan endast för varje delsträcka. Således så kan du om du t.ex missar anslutning på grund utav kraftig försening på första sträckan eller tredje sträckan inte räkna med ersättning om du skulle missa anslutningen. Du är helt enkelt inte berättigad enligt nuvarande regler.


Jag tror du missförstått mitt inlägg - inget jag sade emotsäger vad du sagt. Ja visst kan man ta ut en biljett enligt vad du säger - jag tog upp destinationerna endast för att TS nämde dessa.
#7 2011-06-29, 10:53
styx1
Ursprungligen postat av IngeNalls80
Jag tror du missförstått mitt inlägg - inget jag sade emotsäger vad du sagt. Ja visst kan man ta ut en biljett enligt vad du säger - jag tog upp destinationerna endast för att TS nämde dessa.
Kompis, jag missförstod inte, men vad jag poängterar, är det är fullständigt ovidkommande om dessa flygbolag samarbetar som du skriver, t.ex alliance medlemsbolag. Då trådskaparen frågade om ansvar vid saxade tixs, alltså när man använder sig av två olika prisättningar i en eller flera PNR:er så upphör endera flygbolags ansvar om man missar anslutningsflyget. Den enda gång flygbolaget kan avkrävas ersättning är när alla segment är prissatta i samma PNR, således en sammanhängade biljett. Men tack kompis för ditt visade intresse i frågan.