Hitta diskussioner med liknande innehåll

Familjen fast i USA

#1 2011-07-06, 20:54
PonTooZ
Hej

Lång historia kort:
Halva min familj har åkt till USA på semester och nu på tillbakaresan så blev dom nekade att gå ombord på planet, en timma tidigare avgången, pga att "det redan hade flugit iväg" enligt personalen.

Medans dom babblade så sprang tiden iväg och senare fick dom tag på annan personal som sa att dom kunde gått ombord utan problem OM dom inte stått och snackat med den andra killen...

Idiotpersonalen har dessutom bokat om biljetterna till en helt oduglig biljett för bara EN person till Chicago när dom är flera och ska flyga till Sverige.

Hur ska dom komma hem nu?
Vart kan man vända sig för hjälp?
Borde man boka nya biljetter från Sverige åt dom och bara slänga iväg ca 20000kr?
#2 2011-07-06, 20:59
WEEDpuffarn
gör som amerikanarna, STÄM DOM!

nej men dom ska bara förklara hur det ligger till och säga att det var personalens fel att dom missade planet.
#3 2011-07-06, 20:59
BadCop
De borde gå till disken för flygbolaget de hade biljetter med och be att få prata med en manager eller supervisor. Sedan förklara situationen och med största sannolikhet fixar det sig om det nu inte finns andra variabler i historien som du inte har berättat.
#4 2011-07-06, 21:11
PonTooZ
Ursprungligen postat av BadCop
De borde gå till disken för flygbolaget de hade biljetter med och be att få prata med en manager eller supervisor. Sedan förklara situationen och med största sannolikhet fixar det sig om det nu inte finns andra variabler i historien som du inte har berättat.


Mycket bra tips, uppskattas!
#5 2011-07-06, 21:12
hottjoj3
OM inget annat kan man väll alltid åka till svenska ambassaden?!?!?!??!
#6 2011-07-06, 22:07
fritte_n
Ursprungligen postat av hottjoj3
OM inget annat kan man väll alltid åka till svenska ambassaden?!?!?!??!


Det är inte Svenska Ambassadens uppgift att rycka in när någon strulat till det på flygplatsen, naturligtvis är det flygbolaget man ska vända sig till. Har man problem med pengar finns det i normala fall nödlån att ta från sin bank.
#7 2011-07-06, 22:58
PonTooZ
Har nu pratat lite mera "raka rör" med familjen. Det här är den riktiga historian:

Dom anländer vid flygplatsen ca 30 min innan avgång och checkar in 1 minut försent på datorerna (kommer upp felmeddelande på skärmen).

En väldigt principfast kille hjälper dom genom att kolla på biljetten och säga att dom kommit försent (eftersom boarding räknas 30 min innan avgång) och dom kan ställa sig i kö till nästa "Help Desk" om dom vill boarda planet. Sen ställer sig samma kille och hjälper andra under tiden!!

Dom väntar i kön bakom EN gubbe som tar god tid på sig och under tiden avgår planet och senare när dom kommer fram får dom erbjudande om att boka om United Airlines-biljetten. Då får dom en biljett för en resa för en person.

Har dom några rättigheter överhuvudtaget att fixa till det?
Tror ni Resebyrån kan hjälpa till?
Flygbolaget är United Airlines och resebyrån är TravelPartner.se
#8 2011-07-06, 23:06
BadCop
Den lokala chefen för United borde kunna hjälpa till. Nu kom de iofs mycket sent till flygplatsen men detta borde egentligen inte spela någon större roll. Här i staterna kan de ibland kinka när man kommer lite sent men att någon har varit såhär tjurig har jag inte varit med om eller hört talas om tidigare. Jag och hustrun flyger hyfsat mycket inrikes här med United och de brukar vara bra att ha att göra med om någonting krånglar till sig.

Den lokala chefen borde knna boka om dem till en annan flight utan större problem. Resebyrån kanske kan hjälpa till även om det är mer tveksamt att de är beredda att göra särskilt mycket. Om de tittar noga i villkoren på biljetter etc står det säkert att de måste vara på flygplatsen si och så många timmar innan flighten avgår.

Lycka till, hoppas det fixar sig. De kan ringa till Uniteds kundtjänst på 1-800-864-8331 (huvudnummer) gratis från de flesta telefoner i USA.
#9 2011-07-06, 23:51
PonTooZ
Ursprungligen postat av BadCop
Den lokala chefen för United borde kunna hjälpa till. Nu kom de iofs mycket sent till flygplatsen men detta borde egentligen inte spela någon större roll. Här i staterna kan de ibland kinka när man kommer lite sent men att någon har varit såhär tjurig har jag inte varit med om eller hört talas om tidigare. Jag och hustrun flyger hyfsat mycket inrikes här med United och de brukar vara bra att ha att göra med om någonting krånglar till sig.

Den lokala chefen borde knna boka om dem till en annan flight utan större problem. Resebyrån kanske kan hjälpa till även om det är mer tveksamt att de är beredda att göra särskilt mycket. Om de tittar noga i villkoren på biljetter etc står det säkert att de måste vara på flygplatsen si och så många timmar innan flighten avgår.

Lycka till, hoppas det fixar sig. De kan ringa till Uniteds kundtjänst på 1-800-864-8331 (huvudnummer) gratis från de flesta telefoner i USA.


Stort tack ska du ha! Själv flugit 1 gång i hela mitt liv så det blev en hel del information att ta in på en dag.

Ska pröva ringa Resebyrån imorgon och se om dom kan hjälpa till.

United Airlines vill ta ut en avgift för att boka om resan och då kommer dom halvvägs till NY - Newark, så känner på mig att det kommer blir förbannat struligt förr eller senare att få igenom hela resan till Sverige. Det är dock skönt att ha lite teoretisk erfarenhet bakom sig.
#10 2011-07-07, 00:46
BadCop
Inga problem. Stöter du på nya problem så pm:a gärna om du känner för det och om jag kan hjälper jag gärna till.
#11 2011-07-08, 14:04
ubersanta
Ursprungligen postat av PonTooZ
Har nu pratat lite mera "raka rör" med familjen. Det här är den riktiga historian:

Dom anländer vid flygplatsen ca 30 min innan avgång och checkar in 1 minut försent på datorerna (kommer upp felmeddelande på skärmen).

En väldigt principfast kille hjälper dom genom att kolla på biljetten och säga att dom kommit försent (eftersom boarding räknas 30 min innan avgång) och dom kan ställa sig i kö till nästa "Help Desk" om dom vill boarda planet. Sen ställer sig samma kille och hjälper andra under tiden!!

Dom väntar i kön bakom EN gubbe som tar god tid på sig och under tiden avgår planet och senare när dom kommer fram får dom erbjudande om att boka om United Airlines-biljetten. Då får dom en biljett för en resa för en person.

Har dom några rättigheter överhuvudtaget att fixa till det?
Tror ni Resebyrån kan hjälpa till?
Flygbolaget är United Airlines och resebyrån är TravelPartner.se


Nu var ju problemen två dagar sen, så jag är lite nyfiken på att höra hur det har gått.

Egentligen borde det vara helt kört, och de måste köpa nya biljetter. Familjen har inte följt flygbolagets regler för incheckning, och egentligen har din familj inga rättigheter här.
#12 2011-07-08, 23:13
tjabba
Ursprungligen postat av BadCop
Den lokala chefen för United borde kunna hjälpa till. Nu kom de iofs mycket sent till flygplatsen men detta borde egentligen inte spela någon större roll. Här i staterna kan de ibland kinka när man kommer lite sent men att någon har varit såhär tjurig har jag inte varit med om eller hört talas om tidigare. Jag och hustrun flyger hyfsat mycket inrikes här med United och de brukar vara bra att ha att göra med om någonting krånglar till sig.

Den lokala chefen borde knna boka om dem till en annan flight utan större problem. Resebyrån kanske kan hjälpa till även om det är mer tveksamt att de är beredda att göra särskilt mycket. Om de tittar noga i villkoren på biljetter etc står det säkert att de måste vara på flygplatsen si och så många timmar innan flighten avgår.

Lycka till, hoppas det fixar sig. De kan ringa till Uniteds kundtjänst på 1-800-864-8331 (huvudnummer) gratis från de flesta telefoner i USA.


Wow riktigt schysst hjälp! Veckans ros!