Ursprungligen postat av Speer
sant..jag for ringa till bolaget som jag bokade resan med so for dom hjalpa mig. Ville ando gora en chansning har ifall det var nogon som visste hur det brukar losa sig.
Just nu ar jag mitt ute i ingenstans so jag for vall ta taxi nogra timmar redan nu so att jag kan komma fram till B.A imorgon bitti.
Och om resans ursprungsland var i EU alternativt flygbolaget har sitt säte i ett EU land så kan du få tillbaka duktigt med cash förutom dina utlägg.
Rättigheterna gäller reguljära flyg inom ett EU-land och charterflyg som avgår från eller anländer till en flygplats i EU. För flyg från länder utanför EU gäller rättigheterna endast för flygbolag som är baserade i EU.
Långa förseningar
Om du checkar in i tid och flyget är avsevärt försenat måste flygbolaget ge dig måltider och förfriskningar, hotellrum om det behövs och möjlighet att kommunicera. Flygbolaget ska också ge dig skriftlig information om dina rättigheter som passagerare.
Om förseningen är fem timmar eller mer ska flygbolaget också erbjuda sig att betala tillbaka din biljett, om du bestämmer dig för att inte ta det försenade flyget. Du får ingen ekonomisk ersättning för förseningar.
Överbokning
Om fler passagerare har bokats in än det finns flygstolar måste flygbolaget först fråga efter frivilliga som kan tänka sig att avstå från sina platser. Först därefter får flygbolaget besluta att vägra vissa passagerare att stiga ombord. Då måste det erbjuda dig ekonomisk ersättning. Du har också rätt till måltider och förfriskningar, hotellrum om det behövs, möjlighet att kommunicera samt skriftlig information om dina rättigheter som passagerare.
Inställda flyg
Om ditt flyg ställs in på grund av omständigheter utanför flygbolagets kontroll ska flygbolaget antingen ge dig pengarna tillbaka för biljetten eller betala för alternativ transport till din slutdestination. I vissa fall, och om flyget inte har ställts in på grund av force majeure, ska flygbolaget betala ersättning till dig. Det ska också erbjuda dig måltider och förfriskningar, hotellrum om det behövs, möjlighet att kommunicera samt skriftlig information om dina rättigheter som passagerare.
ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/information_en.htm