Flygresor - problem med kortbetalning

#1 2004-11-11, 14:12
Snajder
Jag och två polare har bokat en resa genom ett flygbolag över telefon och alla uppgav sina konto/kreditkorts nummer och vi har fått biljetterna och pengarna var dragna(det stod inget på kontoutdragen men det disponibla beloppet var "flygresans pris" lägre.
Tittade man på kreditkortsfakturan över internetbanken fanns betalningen registerad.

Nu två veckor efter vi fått biljetterna är det disponibla beloppet uppe till det som det var innan och betalningen var borta från internetfakturan.

Alltså verkar det som dom tagit betalt med sedan makulerat köpet eller något.
Vad ska man göra?
Finns det någon risk för att man kommer till flygplatsen och dom börjar skrika om att vi inte betalt för de pappersbiljetter vi har fått?
Eller finns det någon chans att sitta helt tyst och sen flyga gratis?
#2 2004-11-11, 16:55
Air Express
Man kan i nästan samtliga bokningssystem se när, var och hur man belalt flygresan. Ni kommer med all sannolikhet att bli hänvisade till flygbolaget (eller dess samarbetspartners) servicedisk för betalning. OM ni lyckas glida igenom så kan ni vara väldigt glada, men chansen att ni kommer att göra det är nästintill obefintlig.

Om jag var du så skulle jag ringa flygbolaget.
#3 2004-11-14, 22:15
Snajder
Eftersom dom har reserverat pengarna är det väl deras sak att kolla om pengarna verkligen är dragna?
#4 2004-11-15, 16:19
Air Express
Eftersom dom har reserverat pengarna är det väl deras sak att kolla om pengarna verkligen är dragna?


Ja, men fortfarande; du kommer inte att checkas in utan att biljetten är betald. Vems fel det än är!
#5 2004-11-17, 16:40
baker1
Har precis råkat ut för samma sak! Saldot på kontot var draget men pengarna kom tillbaks! Ska ringa och kolla med resebolaget om allt är ok! Om det är det kanske man reser gratis! Hoppas det!
#6 2004-11-18, 17:08
Air Express
Har precis råkat ut för samma sak! Saldot på kontot var draget men pengarna kom tillbaks! Ska ringa och kolla med resebolaget om allt är ok! Om det är det kanske man reser gratis! Hoppas det!


Vid incheckningen kommer det stå på incheckningsagentens skärm att din biljett inte är betald. Att åka "gratis" (på det sättet ni beskriver) är nästintill omöjligt och om du skulle lyckas så förtjänar ni medalj.
#7 2004-11-19, 22:11
baker1
Snajder skriv gärna en rad om hur det löste sig med biljeterna! Åker själv i dec! Återkommer då!
#8 2004-12-15, 17:44
baker1
Fick betala biljeterna några dagar innan resan! Så att resa gratis är nog svårt!
#9 2004-12-16, 19:02
Air Express
Så att resa gratis är nog svårt!


För att inte säga omöjligt eller?
#10 2004-12-28, 16:14
Megaforce
Reservation är en sak och betalning en annan. Vad många biljettföretag gör är att de gör en reservation för att se om du är kreditvärdig. Denna reservation måste inte vara lika hög som den verkliga avgiften.

Om det är lång tid kvar till resan så är det vanligt att reservationen hävs efter några dagar så att inte kunden skall få problem med att använda kortet. Sen dras det exakta beloppet på senaste betalningsdatum (ungefär som om man betalat med postgiro).

Ibland kan det dock bli problem med betalningarna och då får man kanske betala in hela eller delar manuellt.

Min sambos mamma fick t.ex problem med en reservation som gjordes, men som aldrig hävdes eller drogs vilket gjorde att hennes kvarvarande kredit blev så låg att kortet knappt kunde användas för att betala i mataffären med..
#11 2004-12-30, 17:05
Konsult TT
Ursprungligen postat av Megaforce
Reservation är en sak och betalning en annan. Vad många biljettföretag gör är att de gör en reservation för att se om du är kreditvärdig. Denna reservation måste inte vara lika hög som den verkliga avgiften.

Om det är lång tid kvar till resan så är det vanligt att reservationen hävs efter några dagar så att inte kunden skall få problem med att använda kortet. Sen dras det exakta beloppet på senaste betalningsdatum (ungefär som om man betalat med postgiro).

Ibland kan det dock bli problem med betalningarna och då får man kanske betala in hela eller delar manuellt.

Min sambos mamma fick t.ex problem med en reservation som gjordes, men som aldrig hävdes eller drogs vilket gjorde att hennes kvarvarande kredit blev så låg att kortet knappt kunde användas för att betala i mataffären med..


Fast ibland undrar jag...
Bokade ToR Flygtaxi på deras web för drygt 2 veckor sedan för en resa som skulle göras 2 dagar senare. Pengarna reserverades på kontot men det kom aldrig som en riktig debitering. Nu är reservationen borta och inga pengar dragna!
Till saken hör ju då att själva resan gjorde jag ju för 2 veckor sedan!
Kan Flygtaxi missat något mot kortföretaget ?

/ TT