Hitta diskussioner med liknande innehåll

Din erfarenhet av flygbolaget El Al

#1 2011-08-24, 20:35
HordeZla
Vad har ni för erfarenhet av flygbolaget El Al, från Israel?

Jag funderar på att åka med dom, fast dom känns lite osäkra och det finns en oro inom en själv pga Israel och Palestina konflikten.
Är deras plan säkra? Hörde att dom hade en speciell utrustning och att det finns beväpnade vakter ombord. Stämmer det?
#2 2011-08-24, 21:07
Tjaeng
Ursprungligen postat av HordeZla
Vad har ni för erfarenhet av flygbolaget El Al, från Israel?

Jag funderar på att åka med dom, fast dom känns lite osäkra och det finns en oro inom en själv pga Israel och Palestina konflikten.
Är deras plan säkra? Hörde att dom hade en speciell utrustning och att det finns beväpnade vakter ombord. Stämmer det?



Om du inte ser ut som en arab och/eller har arabiskklingande namn, suspekta stämplar i ditt pass el.dyl är El Al förmodligen ett utmärkt val sålänge du inte försöker checka in med en palestinasjal runt halsen och en bortglömd pennkniv i fickan (= you're fucked). Både deras plan och terminalen på Ben Gurion sägs vara de säkraste i världen ur antiterrorsynpunkt. Alla deras piloter har dessutom rattat plan i det israeliska flygvapnet. Själv har jag bara erfarenhet av att ha blivit reroutad via Tel Aviv när mitt plan från München till Peking blev inställt. Blev alltså El Al TLV-PEK istället. Inget att anmärka på, Ben Gurion är en trevlig flygplats och El Als produkt håller ungefär samma kvalitet som europeiska storbolag, dvs bättre än amerikanerna men sämre än asiaterna på både service och hårdvara. Flygvärdinnorna talade fläckfri engelska.

Ett problem med EL Al är däremot att de inte tillhör någon flygbolagsallians, så det blir inte några användbara bonuspoäng om du inte åker codeshare.

Om man inte är sur och trött som jag var kan det säkert också vara en intressant upplevelse att flyga med El Al. De har en religiös judisk kanal på musiksystemet, all mat (och vinet, får man anta) är kosher och bolaget flyger inte på lördagar (förrän sent på kvällen).
#3 2011-08-24, 21:32
edge22
Ursprungligen postat av HordeZla
att det finns beväpnade vakter ombord. Stämmer det?


Ja!

Har rest med dom ett par gångar mellan Europa och Israel och det finns alltid minst 1 beväpnad vakt ombord.

Har också hört att de har specialutrustning i planen som skall hindra raketanfall, men om det är sant vet jag inte.
#4 2011-08-24, 22:05
Tystnad
Jag har läst (men vet ej om det stämmer till 100%) att man manuellt genomsöker allt handbagage och inte bara röntgar det.
Därför måste man vara på flygplatsen i god tid innan avgång eftersom detta tar tid.
#5 2011-08-24, 22:29
Tjaeng
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag har läst (men vet ej om det stämmer till 100%) att man manuellt genomsöker allt handbagage och inte bara röntgar det.
Därför måste man vara på flygplatsen i god tid innan avgång eftersom detta tar tid.


Detta kan rimligtvis bara stämma på resor från Tel Aviv. Däremot händer det hyfsat ofta att de har extra säkerhetspersonal vid check in som ställer mer eller mindre närgångna frågor vid uppfattat behov. Sedan är det väl lite si och så med just El Al och Ben Gurion eftersom passagerares erfarenheter av deras säkerhetsprotokoll varierar enormt på grund av bolagets passenger profiling som både är superhemlig och jävligt uppenbar på en och samma gång. Om man är arab kan man nog räkna med att handbagaget genomsöks -flera- gånger innan wheels up och inte bara vid security check.
#6 2011-08-24, 22:56
HordeZla
Nu vet man lite mer om El Al.

Jag har inget arabiskt för- och efternamn. Mitt namn är från forna Jugoslavien.

Dock har jag lite fobi för vapen, dvs pistoler och gevär. Det beror på krigs upplevelser i Bosnien i början av 90-talet.
#7 2011-08-26, 11:13
Ursprungligen postat av Tjaeng

Ett problem med EL Al är däremot att de inte tillhör någon flygbolagsallians, så det blir inte några användbara bonuspoäng om du inte åker codeshare.


Beror val kanske pa vad man har for bonuskort? Har man t ex Qantas eller American Airlines ar det inga problem.
#8 2011-08-26, 14:07
Tjaeng
Ursprungligen postat av mounz
Beror val kanske pa vad man har for bonuskort? Har man t ex Qantas eller American Airlines ar det inga problem.


Såvitt jag vet gäller sådana bilaterala avtal vanligtvis bara codeshare-rutter eller biljetter som är stämplade av partnerbolaget. Alltså inte som med t.ex Star Alliance där man kan få poäng på sitt Lufthansa Miles & More genom att boka en inrikesflygning med Air China, SAS eller United utan någon som helst koppling till Lufthansas bokningssystem. Jag tror knappast att man får poäng på sitt AAdvantage för en El Al-flygning från Tel Aviv till Teheran bokad genom elal.co.il.
#9 2011-08-26, 16:58
Ursprungligen postat av Tjaeng


Såvitt jag vet gäller sådana bilaterala avtal vanligtvis bara codeshare-rutter eller biljetter som är stämplade av partnerbolaget. Alltså inte som med t.ex Star Alliance där man kan få poäng på sitt Lufthansa Miles & More genom att boka en inrikesflygning med Air China, SAS eller United utan någon som helst koppling till Lufthansas bokningssystem. Jag tror knappast att man får poäng på sitt AAdvantage för en El Al-flygning från Tel Aviv till Teheran bokad genom elal.co.il.


Jag haller inte med dig om att det vanligtvis skulle forhalla sig pa det sattet. Det ar enligt min mening individuellt fran avtal till avtal. Daremot brukar man vanligtvis inte tjana in status-poang, dvs. de som hjalper dig uppna en hogre niva pa ditt ff-medlemskap.

Men visst, sjalvklart kan man inte fa poang pa en El Al-flight till Tehran, eftersom den linjen inte existerar. Att El Al skulle borja flyga dit under nuvarande iranska regim ser jag som lika sannolikt som att SAS skulle borja flyga till manen.
#10 2011-08-27, 00:07
Tjaeng
Ursprungligen postat av mounz
Jag haller inte med dig om att det vanligtvis skulle forhalla sig pa det sattet. Det ar enligt min mening individuellt fran avtal till avtal. Daremot brukar man vanligtvis inte tjana in status-poang, dvs. de som hjalper dig uppna en hogre niva pa ditt ff-medlemskap.



Självklart, förhastade mig kanske lite där. Dock är min erfarenhet att intjänande av poäng mellan flygbolag som varken är i samma allians eller har codeshare brukar handla om hel/delägda feederbolag, associerade lågprisbolag eller dylikt. I annat fall handlar det, precis som du säger, om "vanliga poäng" av samma slag som de flesta program också ger ut när man hyr en bil, bor på hotell, använder sitt FF-markerade kreditkort osv.

Ursprungligen postat av mounz

Men visst, sjalvklart kan man inte fa poang pa en El Al-flight till Tehran, eftersom den linjen inte existerar. Att El Al skulle borja flyga dit under nuvarande iranska regim ser jag som lika sannolikt som att SAS skulle borja flyga till manen.


Hehe, hoppades på att någon skulle nappa på det där. Mjo, tanken är hisnande. El Al får förmodligen inte ens flyga i luftrummet hos länder som inte erkänner Israel. Man undrar vad som skulle hända om ett El Al-plan tvingas nödlanda i Iran...
#11 2011-08-29, 20:10
-Felix_
Ursprungligen postat av Tjaeng
Om du inte ser ut som en arab och/eller har arabiskklingande namn, suspekta stämplar i ditt pass el.dyl är El Al förmodligen ett utmärkt val sålänge du inte försöker checka in med en palestinasjal runt halsen och en bortglömd pennkniv i fickan (= you're fucked). Både deras plan och terminalen på Ben Gurion sägs vara de säkraste i världen ur antiterrorsynpunkt. Alla deras piloter har dessutom rattat plan i det israeliska flygvapnet. Själv har jag bara erfarenhet av att ha blivit reroutad via Tel Aviv när mitt plan från München till Peking blev inställt. Blev alltså El Al TLV-PEK istället. Inget att anmärka på, Ben Gurion är en trevlig flygplats och El Als produkt håller ungefär samma kvalitet som europeiska storbolag, dvs bättre än amerikanerna men sämre än asiaterna på både service och hårdvara. Flygvärdinnorna talade fläckfri engelska.

Ett problem med EL Al är däremot att de inte tillhör någon flygbolagsallians, så det blir inte några användbara bonuspoäng om du inte åker codeshare.

Om man inte är sur och trött som jag var kan det säkert också vara en intressant upplevelse att flyga med El Al. De har en religiös judisk kanal på musiksystemet, all mat (och vinet, får man anta) är kosher och bolaget flyger inte på lördagar (förrän sent på kvällen).



Man undar ju hur dom ser på suspekta stämplar. Jag har stämplar från Cairo, Casablanca, Dubai, Doha och halva afrika.
Alla tjänsteresor. Utfrågningen tog ca 30-45 min. Mina svar på; -What did you do in cairo ?
- Doing business, Var inget dom uppskattade. Deras profiling suger. Läsa inantill i ett protokoll och sätta poäng på mina svar det är i princip vad det går ut på. Hur detta skulle främja flygsäkerheten är för mej en gåta. Själva flygningen var väl som vilket annat bolag som helst. Mycket ryssar/ukrainare ombord som var packade redan vid ombordstigning. Ett betydligt större hot än mej med mina suspekta stämplar i passet. Nåja, nu har jag fixat 2 pass. End of story.