Hitta diskussioner med liknande innehåll

City Airline

#1 2011-08-26, 00:03
Axell
Hej!

Jag har varit nyfiken ett längre tag på detta flygbolag som har sin bas på Landvetter. Har även sett att det inte är de största planen de använder direkt. De flyger även inte till bara alla "vanliga" europeiska destinationer utan även till lite "ovanligare" destinationer. Gissar att det kan ha med att göra att personalen på Volvo reser på affärsresor till dessa destinationer. Om jag har fel får ni gärna rätta mig.

Funderar faktiskt på att boka en resa via detta flygbolag inom den närmaste framtiden så jag undrar om det är någon här som har rest med de och kan berätta lite om de.
#2 2011-08-26, 09:51
Nej, men här är en rapport från en som gjort: http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/196997/
#3 2011-08-30, 13:32
Coolcitte
Maten är bra, flygvärdinnorna är bra och att dom flyger från storflygplatserna är bra. Flygplanen (och då menar jag Embraer-jetarna, och inte deras MD-87or som dom köpt från SAS nyligen) är dock inte speciellt kul. Väldigt, väldigt liten kabin med dålig trycksättning och totalt stillastående luft. Senast jag flög med dom fick jag inget fönstersäte heller och det var sådär kul, kan jag säga.

Men jag kan absolut rekommendera dom!
#4 2011-09-16, 21:31
johannessona
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Jag har varit nyfiken ett längre tag på detta flygbolag som har sin bas på Landvetter. Har även sett att det inte är de största planen de använder direkt. De flyger även inte till bara alla "vanliga" europeiska destinationer utan även till lite "ovanligare" destinationer. Gissar att det kan ha med att göra att personalen på Volvo reser på affärsresor till dessa destinationer. Om jag har fel får ni gärna rätta mig.

Funderar faktiskt på att boka en resa via detta flygbolag inom den närmaste framtiden så jag undrar om det är någon här som har rest med de och kan berätta lite om de.




Flög med en av deras MD87:or från Landvetter till Kavala (Grekland). Jag tyckte att det var trångt, högt motorljud, det fanns inga teveskärmar och planet var allmänt gammalt. Ett stort minus var att mikrofonerna slutade fungera och vi fick flyga i en halvtimme med ett pipande ljud. Mikrofonerna fungerade inte förens i slutet. Piloterna informerade inte heller vad som hände under flygning, vilket andra piloter på andra flygbolag som jag har rest med har gjort. Nej, om jag var du skulle jag välja något annat.
#5 2011-11-21, 22:19
brosirish
MD87 är utfasade nu så det är Embraer 135/145 som gäller tills vidare.
Visst är de små, jämfört med många större kärror, men direktflyg från Göteborg till ett antal orter i Europa är ändå positivt. Göteborg - Nice ca 2 tim, Göteborg - Zürich ca 1:40.
Kunnig och trevlig personal är ett plus.
#6 2011-11-22, 19:54
george.sthlm
Ursprungligen postat av brosirish
MD87 är utfasade nu så det är Embraer 135/145 som gäller tills vidare.
Visst är de små, jämfört med många större kärror, men direktflyg från Göteborg till ett antal orter i Europa är ändå positivt. Göteborg - Nice ca 2 tim, Göteborg - Zürich ca 1:40.
Kunnig och trevlig personal är ett plus.


City Airlines är history. "Uppköpta" av Skyways.
I princip gick inte en enda av deras linjer på plus. Piloter har fått sparken så väl som kabinpersonal.
Jag skulle inte köpa en biljett av detta bolag idag då risken för inställda flyg är överhängande.
Det är ju inte lönsamt att flyga med så låg kabinfaktor som på 60-70 % och i synnerhet inte med
Embraern.
Landvetter är för litet för att kunna köra direktlinjer på så många destinationer.
#7 2012-03-16, 11:01
GimPher
Göteborgsbaserade City Airline jagas av fordringsägare. Flygbolaget har fått skulder på nära 1,4 miljoner kronor på ett par månader.
http://www.gp.se/ekonomi/1.889652-stora-problem-i-city-airline
#8 2012-03-18, 19:36
Goriot
Så fort Skyways blev inblandat gick det utför.
Skyways har alltid haft en massa trassel med ekonomi
och inte minst att de startar upp linjer och lägger ned
efter kort tid. De har ingen uthållighet.
Så jag tror City skulle klara sig bättre utan Skyways.
#9 2012-03-19, 14:06
Ursprungligen postat av Coolcitte
Maten är bra, flygvärdinnorna är bra och att dom flyger från storflygplatserna är bra. Flygplanen (och då menar jag Embraer-jetarna, och inte deras MD-87or som dom köpt från SAS nyligen) är dock inte speciellt kul. Väldigt, väldigt liten kabin med dålig trycksättning och totalt stillastående luft. Senast jag flög med dom fick jag inget fönstersäte heller och det var sådär kul, kan jag säga.

Men jag kan absolut rekommendera dom!

Jag tyckte inte E135/145 som jag flög med emellan Warzsawa och Oslo var obekväm men det är väl olika vad man tycker.
#10 2012-03-24, 21:30
Coolcitte
Ursprungligen postat av Alessandro
Jag tyckte inte E135/145 som jag flög med emellan Warzsawa och Oslo var obekväm men det är väl olika vad man tycker.


Nja, när man står utanför och väntar på att boarda är dom kul, för det känns lite som att man har en egen privatjet. När man kommer in är det dock alldeles för trångt och då är jag inte överdrivet lång (runt 185 cm). Trång kabin och små fönster. Har man även oturen att hamna i en stol mitt i gången, är det enligt mig olidligt. Spenderade hela den hemresan med att äta chips och läsa en artikel om danska ostar i ombordmagasinet. Att se ut är helt omöjligt om din stolsgranne är större än en dvärg.
#11 2012-03-24, 21:33
Ursprungligen postat av Coolcitte
Nja, när man står utanför och väntar på att boarda är dom kul, för det känns lite som att man har en egen privatjet. När man kommer in är det dock alldeles för trångt och då är jag inte överdrivet lång (runt 185 cm). Trång kabin och små fönster. Har man även oturen att hamna i en stol mitt i gången, är det enligt mig olidligt. Spenderade hela den hemresan med att äta chips och läsa en artikel om danska ostar i ombordmagasinet. Att se ut är helt omöjligt om din stolsgranne är större än en dvärg.

2+1 sätesarrangemang körde LOT med och planet var halvfullt så jag vet hur det är när det är fullt?
#12 2012-05-22, 08:27
GimPher
Ursprungligen postat av Goriot
Så fort Skyways blev inblandat gick det utför.
Skyways har alltid haft en massa trassel med ekonomi
och inte minst att de startar upp linjer och lägger ned
efter kort tid. De har ingen uthållighet.
Så jag tror City skulle klara sig bättre utan Skyways.

Dr fick du rätt!!