Fråga en resekonsult med IATA

#1 2011-09-17, 07:45
Cassandraa
Hej

Jag jobbar mest med businessresor med även en hel del privat. Fråga gärna om ni undrar över något! Det kan vara allt mellan himmel och jord som har med din resa att göra!


Kan skriva direkt följande, vilket är vanliga frågor:

*Tjänar man några pengar inom resebranchen?
Är man duktig kan man dra in mycket ja!

*Bokar inte alla på nätet idag?
Långt ifrån alla, speciellt business orkar inte hålla på med sånt!
#2 2011-09-17, 07:53
Vart rekommenderar du att man inte ska resa..?
#3 2011-09-17, 07:54
Herkulesbig
Ursprungligen postat av Cassandraa
Hej

Jag jobbar mest med businessresor med även en hel del privat. Fråga gärna om ni undrar över något! Det kan vara allt mellan himmel och jord som har med din resa att göra!


Kan skriva direkt följande, vilket är vanliga frågor:

*Tjänar man några pengar inom resebranchen?
Är man duktig kan man dra in mycket ja!

*Bokar inte alla på nätet idag?
Långt ifrån alla, speciellt business orkar inte hålla på med sånt!


Varför lyckas "ni"(branschen) överboka flygplan?
Jag råkade ut för det.
Min historia kort. Skulle åka till cuba med en vänninna, via Paris (airfrance). Vi anlände till flygplatsen skulle checka in, fick till svars, tyvärr planet är full. Vi var inte sena, så de kunde inte släppa platserna. De var fler efter oss i kön också som inte fick plats, för det var fullt .... hur kan ett plan bli fullt? så folk med biljetter har inte plats??? Det var inte första gången det har hänt, vi hade livlig diskussion, Men tyvärr fick vi ej plats. Men istället bo på ett hotell någon natt och ta nästa flyg... men de var skit med det... en dag mindre i solen
#4 2011-09-17, 08:03
Cassandraa
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Varför lyckas "ni"(branschen) överboka flygplan?
Jag råkade ut för det.
Min historia kort. Skulle åka till cuba med en vänninna, via Paris (airfrance). Vi anlände till flygplatsen skulle checka in, fick till svars, tyvärr planet är full. Vi var inte sena, så de kunde inte släppa platserna. De var fler efter oss i kön också som inte fick plats, för det var fullt .... hur kan ett plan bli fullt? så folk med biljetter har inte plats??? Det var inte första gången det har hänt, vi hade livlig diskussion, Men tyvärr fick vi ej plats. Men istället bo på ett hotell någon natt och ta nästa flyg... men de var skit med det... en dag mindre i solen


Det där gör alla flygbolag. Och anledningen är rätt enkel. Säg att flygplanet har 300 platser att sälja i ekonomiklass (som är den vanligaste). DÅ kommer Alltid och Alla flygbolag att sälja ungefär 310 biljetter. För det är billigare för flygbolaget att placera 10 personer på hotell om alla 300 skulle komma, än att köra ett helt flygplan med 10 tomma säten. Så flygbolagen räknar alltså med att visst antal personer (olika antal för olika typer av flygningar) INTE ska komma eller boka av i sista sekund. Därför överbokar man Alltid ett flygplan, alltså för att maximera vinsten!

Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vart rekommenderar du att man inte ska resa..?


Alla platser har sin charm, sen vad jag tycker personligen har ju ingen betydelse egentligen, men så länge UD inte avråder så är det bara att köra. Sen att jag tycker att Side i Turkiet är skittråkigt är bara en personlig åsikt!
#5 2011-09-17, 10:04
Kan du få fram uppgifter som jag efterfrågar i det här inlägget från en annan tråd? Exempelvis åkte jag ARN-FRA-DEN i vintras och är därför intresserad av hur stor den totala marknaden är på ARN-DEN med alla bytesalternativ.
#6 2011-09-17, 19:09
Cassandraa
Ursprungligen postat av LP-skiva
Kan du få fram uppgifter som jag efterfrågar i det här inlägget från en annan tråd? Exempelvis åkte jag ARN-FRA-DEN i vintras och är därför intresserad av hur stor den totala marknaden är på ARN-DEN med alla bytesalternativ.


Det där är en fråga för flygplatserna att publicera statistik. Men fler och fler väljer idag att göra stopp på ställen på väg till sin slutdesti.

ARN är ingen stor flygplats och är ingen Hubb för något flygbolag (Hubb är där många flygplan åker ut ifrån) så därför är det rätt svårt att föra statistik. CPH är exempelvis en Hubb för SAS, AMS för KLM, LHR för B.A och CDG för A.F, och även ZRH för Swiss i några fall.

Nu är OSL ingen hubb, men däremot bättre strategiskt beläget än ARN, därför så går mer flyg därifrån direkt till större destinationer.

Om man åker från ARN så är det mer regel än undantag att det är en transportsträcka till en större flygplats än att det är ett direkflyg!
#7 2011-11-23, 21:15
Jeeep
Detta får då bli mitt första inlägg på FB

Jag är väldigt inne på detta med resekonsult.

Har jobbat ett tag nu på ett företag som service/support-kille men även involverad i försäljningen som verkligen fått mig att öppna ögonen och inse att försäljning är något jag verkligen vill utveckla mig i speciellt B2B.

har du något råd på hur man kommer i kontakt med branschen på ett bra sätt?
Kikat på en KY-utbildning för resekonsulter men tänkte även kontakta olika resebyråer för att få in fot.

Har ett otroligt driv när det kommer till detta så känns som att kanske börja jobba som resesäljare på en bokningsbyrå kan va ett bra första steg.
#8 2011-11-25, 03:17
Ursprungligen postat av Cassandraa
ARN är ingen stor flygplats och är ingen Hubb för något flygbolag (Hubb är där många flygplan åker ut ifrån) så därför är det rätt svårt att föra statistik. CPH är exempelvis en Hubb för SAS, AMS för KLM, LHR för B.A och CDG för A.F, och även ZRH för Swiss i några fall.

Nu är OSL ingen hubb, men däremot bättre strategiskt beläget än ARN, därför så går mer flyg därifrån direkt till större destinationer.

Om man åker från ARN så är det mer regel än undantag att det är en transportsträcka till en större flygplats än att det är ett direkflyg!


Nu är ju båda OSL och ARN hubbar för SAS, varför skulle dom inte vara det?
Vilka fler större destinationer går det flyg till från OSL som det inte går från ARN?

Är det vanligaste med 300säten i M-class eller är M-class vanligaste på flygplan?
LH överbokar med ca 30 passagerare på intercont.
#9 2012-09-17, 11:16
moutro
heyyy cassandra, jag undrar över en sak.
Jag funderar över att börja på pronordic education, alltså plugga till IATA och AMADEUS.
man får certificat och diplom. vad tycker du om det?
ska man satsa 6 månader och plugga ihjäl sig? är det värt det?
finns det jobb därute sen? hur är lönen?
// vicki
#10 2022-09-04, 08:58
Plukke
Är det svårt att få jobb efter examen? Går det att jobba med detta i offentlig sektor?
#11 2024-05-02, 10:20
Rysktysk
Hört att man kan hitta ganska mycket jobb utomlands ifall man gör denna utbildning! Verkar ganska spännande. Någon som kanske gått utbildningen? Är den värd att gå?