Hitta diskussioner med liknande innehåll

Finnair, lika ruttna som alla påstår?

#25 2012-02-27, 03:03
Ursprungligen postat av cyprus
Min erfarenhet är DÅLIG.

Flighten som jag kom med var försenad.
Och jag skulle ta anslutningsflight.
Incheckningen stänger 1 timma innan avgång.
Flyget kostade 8000:- kr. Bara stol.
Jag är där 40 min innan avgång. Alltså 20 min sen.
Enda jag får höra från Finnair.
Sorry you missed the flight.
Ingen kompensation. Fick köpa nytt biljett.
Aldrig mer Finnair.


Det är förvånande. Du hade köpt två separata biljetter på egen hand antar jag? Hur mycket försenat var ditt första flyg? Min erfarenhet (inte med Finnair, men andra bolag) är att om du ger en vettig förklaring till varför du missade flyget så sätter de dig som standby på nästa flyg utan kostnad.
#26 2012-02-27, 03:08
cyprus
Ursprungligen postat av luckylucaz
Det är förvånande. Du hade köpt två separata biljetter på egen hand antar jag? Hur mycket försenat var ditt första flyg? Min erfarenhet (inte med Finnair, men andra bolag) är att om du ger en vettig förklaring till varför du missade flyget så sätter de dig som standby på nästa flyg utan kostnad.


Missade inte flyget. Utan flighten som jag kom med var sen.
Vilket gjorde att jag blev sen till incheckningen med 20 min.
Enda jag fick höra: Sorry you missed the flight.

Kommer aldrig att flyga med Finnair, av princip. Smutsiga råttor är vad de är i mina ögon.
#27 2012-02-27, 03:35
Ursprungligen postat av cyprus
Missade inte flyget. Utan flighten som jag kom med var sen.
Vilket gjorde att jag blev sen till incheckningen med 20 min.
Enda jag fick höra: Sorry you missed the flight.

Kommer aldrig att flyga med Finnair, av princip. Smutsiga råttor är vad de är i mina ögon.


Ja, jag förstår, men jag är nyfiken på detaljerna. Du hade köpt två separata biljetter eller hur? Hur lång tid hade du tillåtit mellan flygen?

Att ha 1 timmes cutoff vid checkin låter ganska normalt. Det som förvånar mig är att de inte erbjöd dig en standby-biljett till nästa flyg, utan tvingade dig att köpa ny biljett. Hur mycket fick du betala för den? Borde gått loss på klart mer än 8000 om du köper den sista minuten. Fick du köpa ny returbiljett också, eller bara ny utbiljett? Detta tycker jag är en väldigt intressant fråga, så jag skulle uppskatta så mycket information som du är villig att dela. Tack!
#28 2012-02-27, 03:44
cyprus
Ursprungligen postat av luckylucaz
Ja, jag förstår, men jag är nyfiken på detaljerna. Du hade köpt två separata biljetter eller hur? Hur lång tid hade du tillåtit mellan flygen?

Att ha 1 timmes cutoff vid checkin låter ganska normalt. Det som förvånar mig är att de inte erbjöd dig en standby-biljett till nästa flyg, utan tvingade dig att köpa ny biljett. Hur mycket fick du betala för den? Borde gått loss på klart mer än 8000 om du köper den sista minuten. Fick du köpa ny returbiljett också, eller bara ny utbiljett? Detta tycker jag är en väldigt intressant fråga, så jag skulle uppskatta så mycket information som du är villig att dela. Tack!



Visst kommer inte ihåg alla detaljer dock.
Ja precis 2 separata biljetter.
Mellan flygen var det 1tim 20 min. Mitt flyg var sen med 20 min. Hämta väskan och gå till den andra incheckningen 20 min till. Så 40 min försent. Detta var i Bangkok flygplats. Första flyget tog jag från Phuket, den som blev sen.

Jo tror att de erbjöd mig att köpa nytt biljett till 80%. Alltså med 20% rabbat.
Enda problemet var att jag hade 500kr kvar på kontot. Det sa jag till de.
Då sa de att jag kunde ringa mina föräldrar för att de ska överföra pengar :|
Blev riktigt förbannad då

Kunde inte ringa någon eftersom ingen visste att jag var i Thailand då.
Köpte en biljett tillbaks till Phuket för sista 500kr. För att det var bara där jag kände folk.
Skaffade pengar där och pröjsade 12.000kr för att flyga hem om 2 dagar.
#29 2012-02-27, 03:50
cyprus
Kan också säga att jag försökte få någon form av kompensation när jag kom till Sverige.

Skrev till Helsingfors.
Deras svar var att om jag har missat incheckningen så är det mitt fel inte deras.
Vilket jag inte sagt heller. Tycker bara att de kunde kompenserat mig på något sätt.

De fick 8000kr och ledig flygstol från mig.

Vad fick jag från de? M precis. Kuk i munnen
#30 2012-02-27, 04:00
Ursprungligen postat av cyprus
Visst kommer inte ihåg alla detaljer dock.
Ja precis 2 separata biljetter.
Mellan flygen var det 1tim 20 min. Mitt flyg var sen med 20 min. Hämta väskan och gå till den andra incheckningen 20 min till. Så 40 min försent. Detta var i Bangkok flygplats. Första flyget tog jag från Phuket, den som blev sen.

Jo tror att de erbjöd mig att köpa nytt biljett till 80%. Alltså med 20% rabbat.
Enda problemet var att jag hade 500kr kvar på kontot. Det sa jag till de.
Då sa de att jag kunde ringa mina föräldrar för att de ska överföra pengar :|
Blev riktigt förbannad då

Kunde inte ringa någon eftersom ingen visste att jag var i Thailand då.
Köpte en biljett tillbaks till Phuket för sista 500kr. För att det var bara där jag kände folk.
Skaffade pengar där och pröjsade 12.000kr för att flyga hem om 2 dagar.


Tack för info! Wow.. det var drygt!! Ärligt talat, ta inte illa upp, men att tillåta 1h 20min mellan dina flyg var inte ett klokt val, särskilt inte med baggage. Du var nästan garanterad att missa det flyget... Jag brukar rekommendera minst 4h mellan flyg vid separata bokningar. Hur som helst, jag tycker det är väldigt anmärkningsvärt att de inte lät dig flyga standby med nästa flyg, särskilt då du inte hade pengar. Jag har själv missat flyg och fått gratis standby-biljetter, och sett och hört om folk som missat sina flyg på de mest idiotiska sätt och ändå fått gratis standby-biljetter till nästa flyg. Det är ju ingen extra kostnad för flygbolaget och de undviker på så sätt all den dåliga uppmärksamhet som de annars får (det faktum att du nu hatar dem och berättar din historia för alla du känner).
#31 2012-02-27, 07:46
Domyoji
Finnair är bitchiga på det viset och visar ofta liten eller ingen förståelse när det är något som inte är "deras business"

Annars tycker jag de gör långdistansflygningar helt OK. Jag gillar de. Väljer de nog före SAS.
#32 2012-02-27, 09:57
kaleid
Instämmer med luckylucaz' kommentarer ovan. Tycker f.ö. att Finnair är helt OK. Har flugit en del med dem, både interkontinentalt, inom Europa och inrikes.
#33 2012-02-27, 15:55
Tjaeng
cyprus: Om du haft de två resorna på olika PNR har du tyvärr ingen rätt till kompensation för den missade flighten lika lite som om du missat flighten pga trafikstockning på taxiresan på väg mot flygplatsen. Det händer ibland att flygbolagen ger någon slags respit för att vara schyssta, men det kan och ska man aldrig räkna med. BKK är dessutom en jävligt stor flygplats, och för byte mellan inrikes och longhaul är det inte mer än rimligt med krav på check-in senast en timme innan avgång om man har baggage. Det enda tillfälle då kompensation alltid skulle gjorts vore om de två resorna var biljetterade på samma bokning och transfertiden överensstämde med flygplatsens och flygbolagets bestämda minimum connection time (70-75 minuter i BKKs fall). Ibland mindre om båda resorna är med samma flygallians, men jag tvivlar på att du åkte OneWorld mellan Phuket och Bangkok.

Finnair har alltså inte gjort något fel, och om något liknande händer med ett annat bolag lär du förmodligen inte behandlas bättre om det handlar om en hemresa (vore t.ex större chans för gratis re-routing om du missat utresan från Helsingfors med Finnair).
#34 2012-02-27, 16:34
Ja jag förstår inte heller hur personen ifråga kan skylla detta på Finnair. Vart har dom gjort fel någonstans? Fasen är man så kass att man inte kan boka flygbiljetter med lite spelrum mellan bytena får man skylla sig själv.
Jag själv sitter hellre en timme extra på flygplatsen bara för att veta att jag verkligen kommer med anslutningen. Skulle aldrig i mitt liv boka så tätt.

Förövrigt så gillar jag Finnair, hade inga som helst problem med dom. Helt ok mat på långflygningar och trevlig personal.
#35 2012-02-27, 19:08
Ursprungligen postat av LittleDave
Ja jag förstår inte heller hur personen ifråga kan skylla detta på Finnair. Vart har dom gjort fel någonstans? Fasen är man så kass att man inte kan boka flygbiljetter med lite spelrum mellan bytena får man skylla sig själv.


Tja, de har inte gjort något fel enligt reglerna, men företagsmässigt tycker jag de gjort fel. Hade som sagt inte kostat dem mycket att sätta honom på nästa flyg. Hur tänker de när de strandar en ung svensk utan pengar på Bangkok flygplats pga att han är 20 min sen, trots att han köpt biljett med dem för 8000kr? Jag tror de flesta flygbolag (undantaget budgetbolag) hanterat situationen annorlunda. Min personliga erfarenhet (främst med bolag i USA, kanske annorlunda i Europa/Asien) är att flygbolagen gör vad som står i deras makt för att hjälpa dig i en sådan situation.
#36 2012-02-27, 19:21
Canalates
Flög Finnair från New York.
1 vecka gammalt plan, snygga flygvärdinnor, bra mat, fräscht.

Bara bra att säga faktiskt.