Hyrbil med Seat24 / Holiday Autos = Problem

#1 2011-09-29, 22:25
dat0re
Detta var första och sista gången jag vände mig till Seat24.se för att boka en hyrbil. Samma person jag har kontakt med skickar även e-post från Flygvaruhuset.se, så någon koppling finns uppenbarligen mellan dessa företag. Det visar sig att de fungerar som mellanhand, då man anlitar ett företag kallat Holiday Autos. Detta företag agerade i sin tur mellanhand, så att den lokala uthyraren i Tyskland var ett företag kallat Caro.

Denna kedja av företag blir en viss skillnad mot att använda de etablerade biluthyrningsfirmorna. Vanligen använder jag Hertz, Avis, Europcar, Sixt eller något annat etablerat uthyrare som finns på alla större flygplatser och som har ett fast kontor. Jag har erfarenhet att jämföra med vad gäller hyrbil.

De svenska villkoren som man har mot Seat24 och själva bilen är helt ok. Det är dock mycket kring den fysiska uthyrning som fungerar dåligt. Det börjar med att uthyraren (Caro) inte har fast kontor vid flygplatsen, så jag har en voucher som säger att jag ska bege mig till ett visst ställe på flygplatsen. Ingen finns där. Det slutar med att killen som ska lämna över bilen är 80 minuter försenad! De skyller på en olycka på motorvägen. Dålig service är också att de inte ringer mig och meddelar detta (den långa kedjan av agenter hjälper inte till att förmedla mitt telefonnummer kan man anta), utan det är jag som måste ringa och fråga varför ingen har kommit med bilen.

Nästa svårighet är att man måste skriva under ett nytt kontrakt på landets originalspråk. Det gör det svårt att veta vad som ingår eller inte ingår (tänk domkraft, antenn, reservhjul m.m.). Även om man råkar kunna språket bra, så kan det vara förkortningar som man inte känner till. Det blir även problematiskt att stämma av befintliga skador på bilen mot vad som finns nedtecknat på kontraktet om dessa skador.

Bilen ska lämnas på en annan flygplats, men jag får ingen information hur detta ska gå till, utan blir tillsagd att ringa ett telefonnummer två timmar innan. Jag ringer redan 8 timmar innan för jag vill veta i god tid vilka marginaler jag har att röra mig med på flygplatsen innan mitt flyg går. De säger att jag kan parkera i parkeringshuset och mötas vid en möteplats. Jag frågar även om tankning. På avtalet står att det är en extra service avgift per liter bensin, men där står även att man ombeds att inte tanka bilen innan överlämning. Väldigt motsägelsefullt och konstigt, men tyvärr kan jag inte få någon förklaring till detta på engelska av företaget, så jag tar det säkra före det osäkra och tankar bilen innan överlämning.

Två timmar innan jag ska lämna ringer jag igen (om jag inte gör det kan det betraktas som att bryta mot avtalet gissar jag). Jag får då veta att jag istället ska parkera på taxiparkeringen så dyker personal upp där. Jag påpekar att den tidpunkt som avtalats är senaste tidpunkt då de kan dyka upp. Jag tänker inte missa mitt flyg ifall de ”råkar ut för” ännu en olycka på motorvägen och blir försenade. Och jodå de dyker i god tid innan. Men eftersom jag är där före dem, så känns det inte helt bra att parkera bland taxibilarna där det råder parkeringsförbud för alla andra fordon. Vem får betala merkostnaderna om bilen blir bortforslad (när man går och checkar in bagage i väntan på hämtarna) kan man undra. När hämtarna dyker upp så har de inga kännetecken, som kläder med företagsnamn på. De är även helt oförstående till att visa upp legitimation som talar om att de jobbar hos hyrbilsföretaget, utan tycker att de har ett papper med mitt namn på och bilens registreringsnummer på är tillräckligt för att jag ska lämna över bilen till några okända civilklädda typer! De har även olika uppfattning om vad som ingår i bilens utrustning jämfört med vad utlämnaren kryssat i. Inte mycket jag kan säga för jag vet inte ens vilken utrustning som förkortningarna på det tyska kontraktet syftar till.

Hade jag vetat hur detta skulle gå till så hade gladeligen betalat några extra hundralappar och fått min bil från en etablerad uthyrare, i den tid som avtalats, med avtal och skadeförteckning på engelska, utan att behöva parkera på parkeringsförbud och med ro i kroppen kunnat lämna bilen till personer med befogenhet att ta emot bilen.