I vilket fall väntar flyget på en?

#37 2012-03-29, 17:57
ksv
Ursprungligen postat av pilot
På mitt bolag är det alltid upp till mig som kapten att bestämma om vi väntar eller inte.
Så är det även där jag jobbar.
#38 2012-03-29, 18:44
Lowtech
Tror dock det beror lite på vad det gäller?
Ibland kan det vara 10-20 pers om det gäller nått sent ankommande flyg eller nått annat problem som trassel i checkin, säkerhets kontroller eller whatever.

Om det är nån enstaka sen tröttmössa så klart det säkert hänger på kapten.
#39 2012-03-29, 22:29
Tjaeng
Ursprungligen postat av Lowtech
Tror dock det beror lite på vad det gäller?
Ibland kan det vara 10-20 pers om det gäller nått sent ankommande flyg eller nått annat problem som trassel i checkin, säkerhets kontroller eller whatever.


Och då återstår frågan huruvida det finns någon koordination mellan "kaptenen har alltid sista ordet" och flygbolagens önskan att undvika onödiga extrakostnader för övernattning o.dyl. Senast jag var försenad till en transfer på Arlanda från inrikes till utrikes var under en dag för nån månad sedan när flygplatsen hade one runway operation pga kabelbrand i banbelysningen. Planet som jag skulle vidare med fick vänta och missade sin slottid i väntan på att jag och tre andra på samma inkommande flight skulle landa, gå av på terminal 4 och bli skjutsade till terminal 5 från gate till gate. Var säkert fler försenade pax som skulle med samma anslutande flight (den sista till Köpenhamn den dagen), men vi boardade ca 10 minuter senare än alla andra och 40 minuter efter avgångstid.
#40 2012-03-30, 00:12
Ursprungligen postat av ksv
Så är det även där jag jobbar.

Fast jag gissar att du har någon chef som du kan tvingas förklara ditt väntande för?

Men flygplatserna (trafikledning osv alltså skiter väl egentligen i om flygen vill bli försenade eller ej? Det handlar väl bara om att ta betalt för sådant som man tar betalt för (parkeringstid på flygplatsen???) och sedan ställa planet sist i kön om det inte finns anledning till annat?
#41 2012-03-30, 09:22
RedCrab
Ursprungligen postat av Tjaeng
Och då återstår frågan huruvida det finns någon koordination mellan "kaptenen har alltid sista ordet" och flygbolagens önskan att undvika onödiga extrakostnader för övernattning o.dyl. Senast jag var försenad till en transfer på Arlanda från inrikes till utrikes var under en dag för nån månad sedan när flygplatsen hade one runway operation pga kabelbrand i banbelysningen. Planet som jag skulle vidare med fick vänta och missade sin slottid i väntan på att jag och tre andra på samma inkommande flight skulle landa, gå av på terminal 4 och bli skjutsade till terminal 5 från gate till gate. Var säkert fler försenade pax som skulle med samma anslutande flight (den sista till Köpenhamn den dagen), men vi boardade ca 10 minuter senare än alla andra och 40 minuter efter avgångstid.



Hur såg din rutt ut den dagen? Vart flög du från och vart skulle du åka sedan?
#42 2012-03-30, 16:23
Lowtech
Ursprungligen postat av Tjaeng
Och då återstår frågan huruvida det finns någon koordination mellan "kaptenen har alltid sista ordet" och flygbolagens önskan att undvika onödiga extrakostnader för övernattning o.dyl.


Klart det gör det, ser rampagenten att 5-10pers är sena ifrån nån annan flight så har han nog koll på om dom ska vänta eller inte.
#43 2012-03-30, 19:01
Tjaeng
Ursprungligen postat av RedCrab
Hur såg din rutt ut den dagen? Vart flög du från och vart skulle du åka sedan?


Sundsvall/Härnösand -> Arlanda -> Köpenhamn. Nästan alla plan till/från Arlanda var försenade pga att den stora landningsbaran var stängd. Hade 40 minuters transfertid vilket är rätt tajt även om allt flyter på som det skall (byta plan mellan T4 och och Pir F på T5 är ingen struntsak).
#44 2012-03-30, 21:27
Jag har ju ingen insiderkunskap, endast passagerarerfarenhet

Men inrikes med SAS så är det inte helt ovanligt att de "håller" anslutande SAS flyg om det är försening. Exakt vad som avgör är förmodligen upp till SAS egen "flygledning" och då med all sannolikhet baserat på ekonomi, inte snällhet.

Utrikes så har jag missat många anslutningsflyg p.g.a. försening från Arlanda. Ingen väntan på att en "feeder" ska anlända. Förvisso logiskt, varför ska en 747 vänta på att det kommer 10 passagerare från något obskyrt litet land. Bättre att boka om dem på nästa flight.
#45 2012-03-30, 23:40
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast jag gissar att du har någon chef som du kan tvingas förklara ditt väntande för?
Javisst.
Alla förseningar överstigande 3 minuter (varierar lite mellan olika bolag) ska redovisas, om inte annat för statistikens skull. Man har en tabell med olika sifferkoder för olika anledningar till försening.

Ursprungligen postat av Neksnor
Men flygplatserna (trafikledning osv alltså skiter väl egentligen i om flygen vill bli försenade eller ej? Det handlar väl bara om att ta betalt för sådant som man tar betalt för (parkeringstid på flygplatsen???) och sedan ställa planet sist i kön om det inte finns anledning till annat?
Ja, flygledningen är förstås ointresserade av det.
Möjligen kan de som planerar användning av gaterna ha något att invända om man blir kvar allt för länge, men då pratar vi om timmar.