"- branschen blöder
Idag ligger priset på ett fat flygbränsle runt 114 dollar per fat och så gott som alla flygbolag blöder, även Raynair drabbas, trots en oerhört slimmad organisation och många kommunala sponsorer/subventioner. Lönsamheten är i stort sett utraderad inom flygbranschen efter flera år av höga bränslepriser och kostsamma omstruktureringar. Det har om inte annat SAS röda siffror visat de senaste åren. Endast solida ägare i många fall staten i resp länder håller flygverksamheten igång. Men hur länge med sargade statsfinanser?
Smärtgränsen för bränslepriset enligt flygexperter ligger runt 150 dollar per fat och dit lär vi komma förr eller senare. Enligt Globala energisystem i Uppsala så kan bara flygbränsle framställs från en liten del av den finaste råoljan, crude oil, till skillnad från bensin. Och detta sker i konkurrens med diesel. Så snart står vi inför valet diesel till fordon eller flygbränsle till flyget. Saken blir ju knappast bättre av att både Pentagon och den tyska Wehrmacht sen några år valt att ha ett gemensamt bränsle för alla sina fordon, båtar och flyg: Och valet föll på flygbränsle. Därmed hårdnar kampen om dropparna!
Ska ni ut och och flyga gör det nu för om 5 -10 år lär detta bli en sällsynt och kostsam historia. Och det där med förnybart flygbränsle är och förblir ett fantasifoster för att nu nämna en sak som många ställer stort hopp till! Detta har vi skrivit om tidigare på bloggen och om den annorlunda verklighet vi glider in i som konsekvens av brist på kol olja och gas."
-asposverige
Vad kan tyska och amerikanska försvaret ha tänkt, på miljön eller inköpspriset?