Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS startar linje mellan Kastrup och San Francisco

#1 2012-07-04, 21:28
Axell
Tydligen ska airlineroute (som man kan följa på twitter) ha presenterat att det ska starta en ny linje mellan CPH - SFO under 2013 och det har de redan medlemmarna på denna sida upptäckt:

http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/5641-sas-oeppnar-koepenhamn-sa...

Hade faktiskt förutspått att det skulle öppna en ny interkontinental linje ifrån Skandinavien till Nordamerika. Var däremot inte alldeles säker på att det var San Francisco de skulle satsa på. Förstår dock att tanken inte är så dum då San Francisco är ett ställe många turister flyger till men även en hel del IT-folk som ska på affärsresa i Silicon Valley.

Så vad har ni för tankar om detta och tror ni detta blir en gynnsam rutt eller icke?
#2 2012-07-04, 22:14
sq
Innebär det här då att man lägger ned en av de andra long haul flighterna? SAS har ju redan idag problem med deras flotta på long haul
#3 2012-07-04, 23:34
Amerikanska västkusten i allmänhet och SFO i synnerhet har jag efterlyst länge. Kändes trist när SEA försvann. Dock ska man ha i åtanke att SAS har annonserat SFO ett flertal gånger tidigare utan att den sedan startats. Även som ovan, var får de loss kapaciteten? Särskilt när man även läser att de ska utöka på EWR. Så vitt jag känner till går LH-flottan tungt redan nu. Har de hittat någon eller några kärror av rätt typ att leasa?
#4 2012-07-05, 02:14
Ursprungligen postat av LP-skiva
Amerikanska västkusten i allmänhet och SFO i synnerhet har jag efterlyst länge. Kändes trist när SEA försvann. Dock ska man ha i åtanke att SAS har annonserat SFO ett flertal gånger tidigare utan att den sedan startats. Även som ovan, var får de loss kapaciteten? Särskilt när man även läser att de ska utöka på EWR. Så vitt jag känner till går LH-flottan tungt redan nu. Har de hittat någon eller några kärror av rätt typ att leasa?

Om inte annat lär de kunna komma över några A343 till ett skapligt pris då jag gissar att Lufthansa har för avsikt att göra sig av med dem, särskilt nu när man har flera nya 748 påväg in.
#5 2012-07-05, 03:21
Whooo
San Francisco är en fantastisk stad så det ser jag fram i mot, dock är jag inget big fan av långflygningar eftersom jag tycker det är skönt att tex mellanlanda i New York så man får komma av planet en stund och sträcka på benen ordentligt....
#6 2012-07-05, 17:23
Löser de detta med nya plan eller kommer någon rutt läggas ner för att frigöra kapacitet tro? Intressant teori som Landsfadern hade om att köpa beggat av LH. Håller med LP-skiva om att det var trist att SEA försvann, men jag saknar LAX ännu mer. Lite av SAS paradlinje när det begav sig.
#7 2012-07-06, 02:04
Lightnight
Kul med en ny linje. Ska bli intressant att se hur de löser bristen på plan.
#8 2012-07-07, 12:11
sen ska SAS även flyga 2 gånger dagligen till EWR från CPH.
#9 2012-07-07, 13:06
Ursprungligen postat av spoon
sen ska SAS även flyga 2 gånger dagligen till EWR från CPH.


Nja. De utökar från 1 per dag till 10 per vecka. http://www.cisionwire.se/sas/r/sas-oppnar-ny-linje-till-san-francisco-oc...
#10 2012-07-07, 14:04
Ursprungligen postat av LP-skiva
Nja. De utökar från 1 per dag till 10 per vecka. http://www.cisionwire.se/sas/r/sas-oppnar-ny-linje-till-san-francisco-oc...

Usch! "Â… bolaget ökar antalet frekvenser till New York Â…" och "Â… kvällsavgången mellan Köpenhamn och New York startar 1 april med tre frekvenser i veckan Â…"

De räknar med 125000 resenärer/år och deras kapacitet bli 153300 resenärer/år, alltså 82%. Är det rimligt?
#11 2012-07-07, 20:42
Ursprungligen postat av Neksnor
Usch! "Â… bolaget ökar antalet frekvenser till New York Â…" och "Â… kvällsavgången mellan Köpenhamn och New York startar 1 april med tre frekvenser i veckan Â…"

De räknar med 125000 resenärer/år och deras kapacitet bli 153300 resenärer/år, alltså 82%. Är det rimligt?


Jo det tycker jag nog. Efter lite googling verkar de ligga på ~85% beläggning på long-haul. Kan de bara fylla främre delen av kabinen också (vilket verkar vara fallet på Nordamerika) blir det en bra affär.
#12 2012-07-19, 17:46
borjeboy
Helt rätt av SAS att satsa mer på Köpenhamn, Danmark och Öresundsregionen ihop + Halland och Gbg har mer folk än Sthlm (man åker direkt in på terminalen med tåget från Göteborg).

Förövrigt är SF en trevlig stad, den stad i USA jag gillar bäst