I helgen börjar Sverige flyga digitalt

#1 2005-03-17, 15:51
M2k
Ny Teknik, 17 mars 2005;

Efter flera år av förseningar ska Sveriges nya flygledarsystem tas i bruk i helgen. Det innebär att flygledarna kan kasta pappersremsorna de använder idag för att hålla koll på alla plan i Sveriges luftrum. Det nya systemet upphandlades redan i mitten av 1990-talet och har kostat nära 1,5 miljarder kronor att utveckla.

I morgon förmiddag ska luftfartsverkets generaldirektör Nils Gunnar Billinger sätta sin namnteckning på dokumentet som godkänner starten för Sveriges nya digitala flygledarsystem. Det markerar slutet på över tio år av utveckling, och fem års försening.

Går allt som det ska pensioneras det gamla systemet klockan 03.00 natten mellan fredag och lördag. Sedan finns det kvar som reserv i ytterligare minst fyra veckor.

Det nya systemet har körts parallellt med det gamla sedan i höstas för att testa säkerheten. Och nu anser Luftfartsinspektionen att alla säkerhetskrav är uppfyllda. Men inspektionen kommer att hålla ett vakande öga på verksamheten även under övergångsperioden.

- Vi har direkt tillgång till all störningsinformation. Om det dyker upp problem kan vi gå in med restriktioner för hur systemet kan användas, säger Rolf Andersson som är ansvarig på Luftfartsinspektionen.

Restriktionerna kan till exempel innebära att färre plan får vistas inom en viss sektor i luftrummet samtidigt.

Omställningen till det nya systemet kan betyda förseningar i flygtrafiken under en övergångsperiod. Bland annat därför har Luftfartsverket valt att göra övergången under påsk när resandet är lägre. Störst risk för förseningar är det kring Arlanda på morgon och kväll när trafiken är som mest intensivt.

http://www.nyteknik.se/art/39636


Jag vet att det finns några i forumet som verkar väldigt insatta i flyg och flygsäkerhet. Vad kan sägas, kan man uppskatta vad ovanstående innebär säkerhetsmässigt, antar att den 'mänskliga riskfaktorn' minskas? Innebär det kostnadsfördelar för flyget rent logistiskt och därmed ekonomiskt, krävs färre flygledarinsatser etc? Vilka är dom tyngsta argumenten?



Flyghumor: Hittade detta på en blog, apropå flygsäkerhet:

-After every flight, Qantas pilots fill out a form, called a “gripe sheet,” which tells mechanics about problems with the aircraft. The mechanics correct the problems, document their repairs on the form, and then pilots review the gripe sheets before the next flight. Never let it be said that ground crews lack a sense of humor.

Here are some actual maintenance complaints submitted by QantasÂ’ pilots (marked with a P) and the solutions recorded (marked with an S) by maintenance engineers.

By the way, Qantas is the only major airline that has never had an accidentÂ… Enjoy!

P: Left inside main tire almost needs replacement.
S: Almost replaced left inside main tire.

P: Test flight OK, except auto-land very rough.
S: Auto-land not installed on this aircraft.

P: Something loose in cockpit.
S: Something tightened in cockpit.

P: Dead bugs on windshield.
S: Live bugs on back-order.

P: Autopilot in altitude-hold mode produces a 200 feet per minute descent.
S: Cannot reproduce problem on ground.

P: Evidence of leak on right main landing gear.
S: Evidence removed.

P: DME volume unbelievably loud.
S: DME volume set to more believable level.

P: Friction locks cause throttle levers to stick.
S: ThatÂ’s what theyÂ’re for.

P: IFF inoperative.
S: IFF always inoperative in OFF mode.

P: Suspected crack in windshield.
S: Suspect youÂ’re right.

P: Number 3 engine missing.
S: Engine found on right wing after brief search.

P: Aircraft handles funny.
S: Aircraft warned to straighten up, fly right, and be serious.

P: Target radar hums.
S: Reprogrammed target radar with lyrics.

P: Mouse in cockpit.
S: Cat installed.

And the best one for lastÂ…Â…Â…Â…Â…Â…

P: Noise coming from under instrument panel. Sounds like a midget pounding on something with a hammer.
S: Took hammer away from midget.
#2 2005-03-17, 15:53
M a o - skall man vänta med att flyga på nån månad tills de trimmat in rutinerna?
#3 2005-03-17, 23:10
MannishBoy
Vilken jävla tur man har ! Bra att du har koll, M2k.

Hade helt glömt bort att jag skulle vara nere i Halmstad på måndag morron. Började febrilt försöka boka på nätet, SAS och Kullaflyg, ja Ängelholm går ju lika bra. Fel tider, jag skulle inte hinna till mötet.

Så det blir bilen istället på söndag eftermiddag.

Men istället för att störta i höjd med Sommen i närheten av Tranås, så blir man väl istället mosad mot en rumänsk långtradare nånstans på 25:an......*suck*
#4 2005-03-18, 09:41
mohnomishe
Ursprungligen postat av M2k
Ny Teknik, 17 mars 2005;

Efter flera år av förseningar ska Sveriges nya flygledarsystem tas i bruk i helgen.


Ursäkta en okunnig, men är detta det satellitnavigeringssystem som uppfinnaren Håkan Lans har utvecklat, men (hittills) kämpat förgäves för att få det att tas i bruk?
#5 2005-03-18, 13:04
AviLGH
Ursprungligen postat av mohnomishe
Ursäkta en okunnig, men är detta det satellitnavigeringssystem som uppfinnaren Håkan Lans har utvecklat, men (hittills) kämpat förgäves för att få det att tas i bruk?


Nej, det är bara ett nytt digitaliserat system för flygledningen.
#6 2005-03-18, 17:59
ksv
Intressant.
Kände inte till detta.
#7 2005-03-18, 20:05
rank81
Jepp, det låter intressant. Jag tänkte söka till flygledarutbildningen i Malmö ända tills jag såg en dokumentär om jobbet där dom berättade att det är ett av världens stressigaste jobb. Låt oss hoppas att lite av stressen släpper i samband med digitaliseringen.