Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS: "Skenande bränslepriser"

#1 2012-08-09, 02:23
Pipaluk
SAS har problem med det som kostat 800 miljoner extra (dollar?). Men råoljepriser har gått ner, är det något speciellt med flygbränsle?
#2 2012-08-09, 07:34
onkelkonkelkonkel
Ursprungligen postat av Pipaluk
SAS har problem med det som kostat 800 miljoner extra (dollar?). Men råoljepriser har gått ner, är det något speciellt med flygbränsle?

Flygbolagen brukar binda sitt bränslepris för lång tid, så om priset nu sjunker hjälper det inte flygbolaget.
#3 2012-08-09, 07:44
Pipaluk
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Flygbolagen brukar binda sitt bränslepris för lång tid, så om priset nu sjunker hjälper det inte flygbolaget.

Oljepriset har sjunkit en längre tid men bensinen har gått upp.
#4 2012-08-09, 08:45
onkelkonkelkonkel
Ursprungligen postat av Pipaluk
Oljepriset har sjunkit en längre tid men bensinen har gått upp.

Jovisst men du frågade ju om flygbolagens bränslepriser och det var det jag svarade på.
#5 2012-08-09, 17:14
Pipaluk
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Jovisst men du frågade ju om flygbolagens bränslepriser och det var det jag svarade på.

Men det görs av olja så det bör bli billigare, eller är det flygfotogen som sticker iväg?
#6 2012-08-09, 18:32
onkelkonkelkonkel
Ursprungligen postat av Pipaluk
Men det görs av olja så det bör bli billigare, eller är det flygfotogen som sticker iväg?

Hur det är med flygfotogenen vet jag ej, men SAS har bundit sitt pris på bränslet för en tid framåt, hur länge vet jag ej, först när det bundna priset upphör kan SAS ta del av eventuell prissänkning.
Så gott som alla flygbolag binder sitt pris hos bränsleleverantören.
#7 2012-08-09, 20:15
sven33
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Hur det är med flygfotogenen vet jag ej, men SAS har bundit sitt pris på bränslet för en tid framåt, hur länge vet jag ej, först när det bundna priset upphör kan SAS ta del av eventuell prissänkning.
Så gott som alla flygbolag binder sitt pris hos bränsleleverantören.


Har du någon källa på det påståendet eller talar du ur nattmössan? SAS har säkert en hel del avtal men det funkar knappast så att de får köpa flygbränsle för ett bestämt pris av samma leverantör på vilken flygplats i världen de än är.

Ska inte påstå att jag har full koll på SAS men jag skulle tro att på många flygplatser får de tanka till dagspris.

Ursprungligen postat av Pipaluk
SAS har problem med det som kostat 800 miljoner extra (dollar?). Men råoljepriser har gått ner, är det något speciellt med flygbränsle?


Såhär har priset på flygbränsle förändrats de senaste åren: http://www.bts.gov/publications/multimodal_transportation_indicators/apr...

Flygbränsle är för närvarande 0,6% billigare än vid samma tid förra året men hela 6,6% högre än vad det var för bara en månad sedan.
#8 2012-08-09, 21:16
onkelkonkelkonkel
Ursprungligen postat av sven33
Har du någon källa på det påståendet eller talar du ur nattmössan? SAS har säkert en hel del avtal men det funkar knappast så att de får köpa flygbränsle för ett bestämt pris av samma leverantör på vilken flygplats i världen de än är.

Ska inte påstå att jag har full koll på SAS men jag skulle tro att på många flygplatser får de tanka till dagspris.



Såhär har priset på flygbränsle förändrats de senaste åren: http://www.bts.gov/publications/multimodal_transportation_indicators/apr...

Flygbränsle är för närvarande 0,6% billigare än vid samma tid förra året men hela 6,6% högre än vad det var för bara en månad sedan.

Det är som jag säger och du kan plocka av dig nattmössan och sätta på dig dumstruten den kommer att klä dig.
#9 2012-08-09, 22:26
Pipaluk
Såg att US Forces och Tyska försvaret ska driva allt enhetligt på flygbränsle, kallas det flygfotogen och drar upp priset?
#10 2012-08-09, 22:29
Pipaluk
Ursprungligen postat av sven33
Har du någon källa på det påståendet eller talar du ur nattmössan? SAS har säkert en hel del avtal men det funkar knappast så att de får köpa flygbränsle för ett bestämt pris av samma leverantör på vilken flygplats i världen de än är.

Ska inte påstå att jag har full koll på SAS men jag skulle tro att på många flygplatser får de tanka till dagspris.



Såhär har priset på flygbränsle förändrats de senaste åren: http://www.bts.gov/publications/multimodal_transportation_indicators/apr...

Flygbränsle är för närvarande 0,6% billigare än vid samma tid förra året men hela 6,6% högre än vad det var för bara en månad sedan.

Från 2 dollar till nästan 3 ser mer ut som uppåt 50%
#11 2012-08-09, 22:56
sven33
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Det är som jag säger och du kan plocka av dig nattmössan och sätta på dig dumstruten den kommer att klä dig.


Jag ger dig 3/5 för comeback:en men nu är det dags för dig att börja producera källor.


Edit: Okej nu tog jag fram informationen själv istället. SAS och andra flygbolag skriver inte avtal som du hävdar om ett fast pris.

Däremot ägnar de sig åt "Fuel hedging" eller bränslesäkring på svenska. Detta går ut på att de köper optioner för att sedan kunna köpa bränsle till ett fast pris. Dessa optioner köps vid olika tidpunkter med olika löptider så ett flygbolag betalar aldrig ett "fast pris", dessutom täcker dessa optioner i snitt endast upp ca 65% av behovet så en tredjedel av ett flygbolags bränsle köps i vanliga fall till dagspris.

Källor: http://www.komonews.com/news/archive/4196026.html
http://www.reuters.com/article/2010/02/25/us-travel-leisure-summit-fuel-...
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_hedging

Dumstruten går visst till dig.
#12 2012-08-09, 22:59
sven33
Ursprungligen postat av Pipaluk
Från 2 dollar till nästan 3 ser mer ut som uppåt 50%


Jag sa senaste året, det har legat runt tre de senaste året.

http://www.iata.org/whatwedo/economics/fuel_monitor/Pages/index.aspx