Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS - Extraordinära omständigheter

#1 2012-10-25, 22:04
Scuttle
Min bror flög nyligen från Malta till Sturup, via Arlanda. När han kom till Arlanda visade det sig att det planet han skulle ta ner till Sturup var inställt, så han blev ombokad på ett senare flyg. Allt som allt blev det strax under tre timmars försening.

Som många här inne säkert vet så är man berättigad till ersättning ifall ens plan är inställt, försenat, överbokat etc.

I fallet SAS så framgår det av dokument på deras egna hemsida att ersättningen börjar på EURO250 för flygningar upp till 1500km och ökar sedan successivt. I det här fallet tyckte jag att det var helt solklart att min bror skulle få dom här EURO250.

Efter att han kontaktade SAS så fick han som svar att eftersom det var "extraordinära omständigheter" som ledde till att hans plan blev inställt så fick han ingen ersättning. I det här fallet var det nåt fläktfilter som hade gått sönder. Efter en del sökande på nätet så framgår det dock väldigt tydligt, både i domar utomlands och hos ARN här i sverige, att tekniska fel nästan aldrig kan anses som "extraordinära omståndigheter".

SAS hävdar att:
Flygplanet hade dessförinnan genomgått samtliga de checker och säkerhetskontroller, som anbefalls enligt lag och på flygplanstillverkarens rekommendation dvs. felet var inte ett resultat av bristande underhåll.


ARN däremot har i ett mål maj i år (2012-01134) kommit fram till:
Nämnden konstaterar att flygningen ställts in på grund av ett tekniskt fel. EU-domstolen har i
fråga om sådana fel uttalat att det ankommer på den som åberopar extraordinära omständigheter
att visa att sådana förelegat (mål C-549/07, punkt 40). Domstolen har vidare fastslagit att ett
tekniskt problem inte omfattas av begreppet extraordinära omständigheter såvida problemet inte
uppkommit till följd av en händelse som till sin art eller sitt ursprung faller utanför
lufttrafikföretagets normala verksamhet och ligger utanför bolagets faktiska kontroll


Kort sagt, ett tekniskt fel är nästan aldrig en "extraordinär omständighet". Driver man ett flygbolag så är tekniska fel något man får räkna med... Ungefär. SAS skrev även i mailkonversationen med min bror att dom alltid lyder ARNs rekommendationer.

Det finns även en EU-dom på nästan exakt samma sak.

När jag la fram dom här omständigheterna för SAS så mjuknade dom och betalade snällt ut dom lagstadgade EURO250 till min bror.

Orsaken att jag skriver det här är för att jag misstänker att SAS, och säkert andra flygbolag med, gömmer sig under "extraordinära omständigheter" alltför ofta, men om man som konsument kan dänga lite dokument och paragrafer i huvudet på dom så brukar det lösa sig...
#2 2012-10-25, 22:09
Ag1234
Ursprungligen postat av Scuttle
Min bror flög nyligen från Malta till Sturup, via Arlanda. När han kom till Arlanda visade det sig att det planet han skulle ta ner till Sturup var inställt, så han blev ombokad på ett senare flyg. Allt som allt blev det strax under tre timmars försening.

Som många här inne säkert vet så är man berättigad till ersättning ifall ens plan är inställt, försenat, överbokat etc.

I fallet SAS så framgår det av dokument på deras egna hemsida att ersättningen börjar på EURO250 för flygningar upp till 1500km och ökar sedan successivt. I det här fallet tyckte jag att det var helt solklart att min bror skulle få dom här EURO250.

Efter att han kontaktade SAS så fick han som svar att eftersom det var "extraordinära omständigheter" som ledde till att hans plan blev inställt så fick han ingen ersättning. I det här fallet var det nåt fläktfilter som hade gått sönder. Efter en del sökande på nätet så framgår det dock väldigt tydligt, både i domar utomlands och hos ARN här i sverige, att tekniska fel nästan aldrig kan anses som "extraordinära omståndigheter".

SAS hävdar att:


ARN däremot har i ett mål maj i år (2012-01134) kommit fram till:


Kort sagt, ett tekniskt fel är nästan aldrig en "extraordinär omständighet". Driver man ett flygbolag så är tekniska fel något man får räkna med... Ungefär. SAS skrev även i mailkonversationen med min bror att dom alltid lyder ARNs rekommendationer.

Det finns även en EU-dom på nästan exakt samma sak.

När jag la fram dom här omständigheterna för SAS så mjuknade dom och betalade snällt ut dom lagstadgade EURO250 till min bror.

Orsaken att jag skriver det här är för att jag misstänker att SAS, och säkert andra flygbolag med, gömmer sig under "extraordinära omständigheter" alltför ofta, men om man som konsument kan dänga lite dokument och paragrafer i huvudet på dom så brukar det lösa sig...


Det är bra att man kan sina rättigheter.... Länken funkar ej!
#3 2012-10-25, 23:29
1. Bra jobbat
2. Vad ska diskuteras?
#4 2012-10-26, 00:06
sven33
Värdelös EU byråkrati som vanligt. Dessa regler leder till högre biljettpriser och sämre konkurrens. Kul för din bror men är det rimligt att ett bolag som är på gränsen till konkurs ska behöva betala 2500kr för att han fick vänta mindre än 3 timmar på grund av ett oväntat tekniskt fel?

Tänk om lokaltrafiken skulle behöva betala ut 2500kr till alla passagerare varje gång de ställde in en buss/tåg och väntetiden blev mer än en timme, de skulle vara tvungna att dubbla biljettpriserna.
#5 2012-10-26, 01:03
Scuttle
Ursprungligen postat av Ag1234
Det är bra att man kan sina rättigheter.... Länken funkar ej!


Hm, villken av dom? Båda verkar länka rätt för mig