Min bror flög nyligen från Malta till Sturup, via Arlanda. När han kom till Arlanda visade det sig att det planet han skulle ta ner till Sturup var inställt, så han blev ombokad på ett senare flyg. Allt som allt blev det strax under tre timmars försening.
Som många här inne säkert vet så är man berättigad till ersättning ifall ens plan är inställt, försenat, överbokat etc.
I fallet SAS så framgår det av
dokument på deras egna hemsida att ersättningen börjar på EURO250 för flygningar upp till 1500km och ökar sedan successivt. I det här fallet tyckte jag att det var helt solklart att min bror skulle få dom här EURO250.
Efter att han kontaktade SAS så fick han som svar att eftersom det var "extraordinära omständigheter" som ledde till att hans plan blev inställt så fick han ingen ersättning. I det här fallet var det nåt fläktfilter som hade gått sönder. Efter en del sökande på nätet så framgår det dock väldigt tydligt, både i domar utomlands och hos ARN här i sverige, att tekniska fel nästan aldrig kan anses som "extraordinära omståndigheter".
SAS hävdar att:
Flygplanet hade dessförinnan genomgått samtliga de checker och säkerhetskontroller, som anbefalls enligt lag och på flygplanstillverkarens rekommendation dvs. felet var inte ett resultat av bristande underhåll.
ARN däremot har i ett mål maj i år (2012-01134) kommit fram till:
Nämnden konstaterar att flygningen ställts in på grund av ett tekniskt fel. EU-domstolen har i
fråga om sådana fel uttalat att det ankommer på den som åberopar extraordinära omständigheter
att visa att sådana förelegat (mål C-549/07, punkt 40). Domstolen har vidare fastslagit att ett
tekniskt problem inte omfattas av begreppet extraordinära omständigheter såvida problemet inte
uppkommit till följd av en händelse som till sin art eller sitt ursprung faller utanför
lufttrafikföretagets normala verksamhet och ligger utanför bolagets faktiska kontroll
Kort sagt, ett tekniskt fel är nästan aldrig en "extraordinär omständighet". Driver man ett flygbolag så är tekniska fel något man får räkna med... Ungefär. SAS skrev även i mailkonversationen med min bror att dom alltid lyder ARNs rekommendationer.
Det finns även en
EU-dom på nästan exakt samma sak.
När jag la fram dom här omständigheterna för SAS så mjuknade dom och betalade snällt ut dom lagstadgade EURO250 till min bror.
Orsaken att jag skriver det här är för att jag misstänker att SAS, och säkert andra flygbolag med, gömmer sig under "extraordinära omständigheter" alltför ofta, men om man som konsument kan dänga lite dokument och paragrafer i huvudet på dom så brukar det lösa sig...