Reglerna är klara och tydliga och prövade i diverse rättegångar i hela Europa.
Flyg som är inställda p.g.a av väder och vind ger inte rättighet till
skadestånd.
Om detta plan hade varit inställd p.g.a orsaker inom BA's kontroll skulle de ha kunnat få 600Euro per skalle, detta har de noll chans till nu.
MEN det finns fortfarande en paragraf som heter "duty of care".
Strandade passagerare (som har flugit minst en sträcka) har rätt till en hel del.
Flygbolaget är skyldigt att förse passagerare med mat och dryck och logi om så behövs.
Samt att ordna transport fram till slutdestination. Om flygbolaget
intefixar fram detta är de skyldiga att ersätta rimliga kostnader som kunden har lagt ut för mat/logi(telefonsamtal osv.
Indirekta kostnader som förlorad arbetsinkomst, semesterdagar ersätts aldrig.
Ursprungligen postat av Adulle
Hej!
Mina föräldrar sitter just nu på ett plan till Phoenix (AZ) och det är så att planet från Heathrow var över 6tim försenat. Rutten de åkt är Sthlm-London-Phoenix.
Jag undrar om de kan få någon som helst ekonomisk kompensation för förseningen? Och om det är möjligt, hur går de tillväga? Och vilka summor pratar vi om?
De betalade resan med ett Swedbank Visa-kort. Elektron.
Jag antar att det är snön som är anledningen till förseningen, men jag har inte hört det själv utan väntar på att de ska ringa när de kommer fram.
Om mod anser att tråden tillhör ekonomi, så var god och flytta den dit.